Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

stadsarchief Aken


charlotta

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo forummers,

Is er iemand bekend met het stadsarchief in Aken?

In 2009 was er nog niets gedigitaliseerd en stond, voor zo ver ik weet, nog niets op internet.

Is er iemand die wel eens een keer in Aken komt voor genealogisch onderzoek?

In mijn gegevens heb ik PIERRE THOMAS HUBERTUS MAINZ, geboren Aken 27-04-1823, hij was in ieder geval later R.K., trok via Brussel naar Leeuwarden.

Zijn ouders waren Andreas Mainz en Elisabeth Zander.

Deze gegevens komen uit zijn overlijdensakte 21-10-1891 te Leeuwarden.

groetjes,

Charlotta &^^

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Men is begonnen in 2008 met de digitalisering van aktes uit het Personenstandarchiv (Burgerlijke Stand) Als ik het goed begrijp moet je dan toch nog naar het archief waar dan in de leeszaal een computer is waar je jouw gegevens kunt zoeken/vinden. Zo is op dit moment niets te vinden over Aken omdat ze met bezig zijn met de digitalisering. Vergeet ook niet dat zoiets als Genlias alleen maar in Nederland bestaat!

Het archief in Aken gaat volgens mij alleen over de geschiedenis van Aken, dus geen Burgerlijke Stand. Ook is Nordrhein-Westfalen een land met districten (provincies), waarvan de grenzen regelmatig veranderd zijn met ook alle gevolgen voor de archieven in die districten.

Zie verder op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo hwsonn,

Vriendelijk bedankt voor het antwoord.

Ik had wel begrepen dat je zelf naar Aken toe moet voor onderzoek, maar ik ben niet in de gelegenheid om naar Aken of andere archieven in Duitsland te gaan.

Dus ze zijn wel bezig met digitaliseren, hoop toch dat het een keer online komt.

Jammer dat de Burgelijke Stand niet in Aken is ondergebracht.

De opgegeven link klopt niet helemaal.

groetjes,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_fighting6.gif" alt="$$">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, als ik op de link klik zie ik: Not Found Error: 404. Maar ik hoop dat ik in ieder geval duidelijk heb gemaakt dat je voor Burgerlijke Stand-gegevens van Aken in Brühl moet zijn.

Groeten,

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Henk,

Bedankt voor je reactie en ik weet dat ik voor deze gegevens naar Brühl toe moet.

Ik zag al eerder dat Ramon verwees naar Brühl, in verband met het ingestorte archief van Keulen.

Toen dacht ik nog dat in Aken de BS en DTB aanwezig was.

groetjes,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_rolleyes.gif" alt="::)">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo,

Als je nog even via mijn Topic NRW en Landelijk Archief kijkt via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en zoekt op KommunalArchive en dan zoekt op bruhl, dan krijg je een adres, telefoonnummer en emailadres van het Archief Bruhl. Via het vakje links, Informatie, zie je welke data in welke archieven te vinden zijn. Gewoon proberen per mail, uitleggen wat je precies zoekt, dat je moeilijk het archief kan bezoeken, en vragen naar de kosten; het kan zijn dat ze je terwille zijn en de informatie toesturen tegen kostprijs. Gewoon proberen.

Succes,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Ramon,

Je link had ik daarstraks al even bekeken. Het handigst is het om een mailtje te sturen naar het archief van Bruhl, hoewel mijn kennis van het Duits niet zo best is.

Deze nog jonge gegevens had ik tot nu toe laten zitten, maar wil er toch eens werk van gaan maken.

We gaan het proberen, want er naar toe gaan zit er voorlopig niet in. Ik hoop dat er gereageerd wordt op mijn vragen.

groetjes,

Charlotta

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...