Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Hotze Hofstra x1898 Riekje Koornstra


Gast Andries Koornstra

Recommended Posts

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal.

Buitenlands genealogisch onderzoek is bepaald niet mijn sterkste punt. Maar mijn Koornstra's zijn soms erg reislustig. Hier heb ik weer zo'n echtpaar. Hotze Hofstra, geboren op 12 juni 1872 te Woudsend, als zoon van Anne Hofstra en Hendrikje Kleistra, trouwt in Gaasterland op 12 februari 1898 met Riekje Koornstra, geboren op 3 juni 1875 te Balk, dochter van Jelle Hiddes Koornstra en Elisabeth Seinstra.

Hij, Hotze, is bij het huwelijk schippersknecht. Ik kon nooit iets van ze vinden, en dat is te begrijpen, want ik vond op een gegeven moment dat ze al op 7 maart 1898 naar "Duitschland" verhuizen (bron: bevolkingsregister van Gaasterland). Het is erg jammer dat er geen plaats van bestemming bij staat, want ik realiseer me heel goed dat alleen Duitsland als plaats van bestemming vermelden het introduceren van de spreekwoordelijke speld in de hooiberg betekent.

Toch hoop ik dat er bij de lezers van dit forum een slimmerik zit die hier iets van kan maken!!!

Vol verwachting,

Andries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Andries,

ik zal de laatster zijn die zichzelf een slimmerik zou noemen maar toch dacht ik aan een drietal dingen die zo eenvoudig zijn dat jij er zelf misschien niet aan denkt.

Het zijn:

1) Op het Tresoar forum is iemand met de naam Seinstra actief, misschien heeft hij aanvullingen.

2) Op dit forum zijn twee dames vrij actief met buitenlands onderzoek, Ludmilla en Sylvia. Misschien helpt het als je die eens lief aankijkt ? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">

3) Heb je -voorzover aanwezig- de Memories van Successie van de ouders bekeken ? Anne Hofstra overleed in 1905 en Hendrikje Kleistra in 1911. De andere ouders heb ik niet opgezocht maar ook die memories kunnen van belang zijn om een woonplaats te achterhalen.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

ad 2

Nooit geschoten, altijd mis

Ik had al wel gekeken op Ancestry, ze hebben niet alleen Amerika, maar er was slechts 1 directe hit, bemanningslid op het schip Banka van Amsterdam via Surabaya, arriveert 20-6-1954 in New York, Hotze Hofstra, wiper,

De gezochte Hotze zou dan 82 zijn, misschien meer geluk met optie 1 of 3

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hoi,

ik houd de nummering van Maikel maar even aan.

Ad 2. Bedankt Ludmilla. Geen doorreizen naar de VS dus (heb ik wel eens meegemaakt, met als resultaat een enorme familie Korenstra in Indiana).

Ad 1. Je hebt gelijk Maikel. En hij is de boezemvriend van een gemeenschappelijke vriendin 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Ad 3. Is inderdaad ook een optie. Ik ken ze niet zo, die nieuwere succssies, maar het is zeker aan te raden er eens in te snuffelen!

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Forumleden Groep

Hoi,

Sinds pas enkele weken lees ik op dit forum.

En deze middag lees ik dat mijn naam hier genoemd wordt en ook dat ik

een boezemvriend ben.

(dat is dan van ene dame.)

Dus in alle haasten maar registreren.

Andries,

Seinstra en Zeinstra husselde men vroeger nogal eens door elkaar.

Bij zoeken dus beide namen om en om gebruiken.

Zie maar de naamsaanname van Zeinstra.

Deze had je vast wel gezien:

Huwelijksakte Gaasterland, 1850

Man   : Jelle Hiddes Koornstra, oud 27 jaar, geboren te Balk

Ouders: Hidde Jacobs Koornstra en Akke Willems de Wilde

Vrouw : Elisabeth Johannes Zeinstra, oud 20 jaar, geboren te Sloten

Ouders: Johannes Wiebes Zeinstra en Ypkjen Dooitzes Nauta

Datum : 13 november 1850, akte nr. 45

Zeinstra's horen meestal tot het R.K. geloof.

De anderen zijn variabel, DG, N.H., geen geloof etc.

Gegroet,

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Bedankt voor je reactie Cor. Inmiddels heb ik de memories van Anne Hofstra en Hendrikje Kleistra nagetrokken: niets opgeleverd, beiden onvermogend.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Andries.

Als Hotze bij zijn huwelijk 1898 schippersknecht was zou het een mogelijkheid kunnen zijn dat hij naar

Emden, Bremen, Cloppenburg is gegaan.

Het aanmeldambt/anmeldeamt uit deze plaatsen zou ook gegevens moeten hebben,

Sommige plaatsen hadden al voor 1900 het aanmeldeamt

Als er kinderen zijn geboren in Duitsland staan ze in de Burgelijke Stand/Standesamt.

Ook zou je Emden, Bremen,  aan kunnen schrijven.

Deze betreft Cloppenburg en Oldenburg.

Oldenburg@nla.niedersachsen.de <Oldenburg@nla.niedersachsen.de>

Deze is een rechtstreekse link naar de Burgelijke Stand Bremen.

office@StandesamtMitte.Bremen.de <office@StandesamtMitte.Bremen.de>

Burgerbureau Emden.

Buergerbuero@emden.de <Buergerbuero@emden.de>

Het is het proberen waard, mooier zou zijn dat het lukt, en vaak geven ze je wel een adres waar je verder kunt zoeken.

Succes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Bedankt voor de tips Willemina. Ik zal een vriendin van me die uit Duitsland afkomstig is vragen om een vertaling van mijn vraag te maken (doordat ik een akelige leraar had, vroeger, is mijn Duits abominabel) en dan probeer ik het gewoon! Het zijn wel blinde schoten, natuurlijk, maar je weet maar nooit ...

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Andries.

Niet geschoten is altijd mis!!

Genealogie is ook een beetje geluk en treffers hebben !

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_nut.gif" alt="#">

Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
Gast Andries Koornstra

Hallo forumleden.

We lijken iets verder te zijn gekomen. Mijn super sleuth heeft een familielid van Hotze Hofstra opgespoord, dat het één en ander wist. Riekje Koornstra blijkt al snel te zijn overleden, en Hotze Hofstra kwam terug naar Sneek, reeds hertrouwd met een Duitse vrouw. Als we het goed hebben is deze twee vrouw Wübke Kramer, die op 20 oktober 1946 te Sneek overlijdt, op welk moment Hotze nog in leven is. Die moet na 1950 zijn overleden. Gegevens van Wübke uit de overlijdensacte: geboren te Loga, een dorp onder Leer, niet ver van Nieuweschans. Geboren aldaar 1871, dochter van Hindirk Kramer en Imke Granbuur Lagensfeld. Van Hotze en Wübke hebben we ook een zoon opgespoord, Hinrich Hofstra, geboren te Leer in 1904, trouwt Amsterdam 14 november 1928 Maria van der Meer, geboren Westhem 23 april 1900, dochter van Bauke van der Meer, gardenier, en Teetske Ettema.

Als er iemand handig is met de archivalia van Leer: we houden ons ten zeerste aanbevolen!!!

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als er iemand handig is met de archivalia van Leer: we houden ons ten zeerste aanbevolen!!

Tot hoever reikt het OSB dat Maikel in huis heeft?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Beste lezers,

ons soms wat chaotisch werkend tweemansteam heeft de zaak opgelost. Hotze en Riekje blijken in Duitsland, in Esschenburg, een zoon te hebben gekregen die in 1926 te Bussum trouwt. Bij de bijlagen de overlijdensacte van Riekje in het Mathiaskrankenhaus te Rheine, op 10 januari 1902.

Een gevoel van triomf, terwijl de zaak niet oplosbaar leek!!!!

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Andries en Margot gefeliciteerd.

Geweldig dat jullie dit gevonden hebben 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5"> B-5

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Joke,

we zijn zéér in onze nopjes! Het is maar een klein takje, maar we willen zó graag alles compleet krijgen!!!

Margo (zonder t) en Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Andries,

Ik heb het volgende bericht eergisteren via email naar je toegestuurd maar geen reactie ontvangen, daarom nu via deze weg:

Wübke komt voor als Wübkea in het Ortssippenbuch (OSB) Loga, dat als het goed is ook aanwezig is in de bibliotheek van Tresoar.

Wübke is geboren op 22-12-1870 te Logaerfeld gem. Loga als dochter van Hinderk Harms Kramer (21-11-1831 Eisinghausen - 20-5-1890 Logaerfeld) getrouwd in 1862 met Imke Hinrichs Gräbener (16-6-1836 Collinghorst -).

De ouders van Hinderk en Imke zijn ook bekend, evenals de broers en zussen van Wübke.

Met vriendelijke groet,

Chris van Dijkum

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hallo Chris,

ik heb helaas de mail niet ontvangen. Er staat ook geen nieuwe boodschap in "mijn berichten" van dit forum. Ik vrees dat wat betreft de techniek ons in de steek heeft gelaten.

Desalniettemin bedankt voor je antwoord! We hadden via de burgerlijke stand van Sneek, Bussum, en via het bevolkingsregister van Amsterdam al het één en ander aan aanvullingen gevonden, maar de geboortedatum van Wübke was nog niet gevonden, en die willen we wel graag in het boek hebben. Verder neem ik aan dat de familienaam van haar moeder zoals die in het Ortsippenbuch wordt genoemd betrouwbaarder is dan die van de overlijdensacte uit Sneek.

Nogmaals héél hartelijk dank!

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En op het Tresoarforum plaatste ik zojuist onderstaande tekst, niet beseffende dat de wanhoop zo groot is dat de vraag op meerdere fora is gesteld  gl&

Mijn antwoord is vrijwel gelijk aan die van Chris....

Groetjes, Maikel

Vrienden en vriendinnen......

Wübkea Kramer is geboren op 22-12-1870 te Logaerfeld.

Ouders: Hinderk Harms Kramer (*21-11-1831 Eisinghausen † 20-05-1890 Logaerfeld. Colonist.) tr. 1862 Imke Hinrichs Gräbener (*16-06-1836 Collinghorst)

Bron: De Familien der Kirchengemeinde Loga

Het Ortssippenbuch van Leer loopt tot het jaar 1900.......

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_tour.gif" alt="Tour_9">

Andries had van de week op forum Tresoar al gezet, dat er op dit forum ook naar gezocht werd....

groetjes,

margo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hé Margo, welkom op dit forum!!!

Maikel: ik geef toe, het is allemaal wat chaotisch verlopen. Ik heb wel geprobeerd beide fora op de hoogte te houden. Destijds ben ik op het tweede forum dezelfde vraag begonnen met keurige kruisreferenties. Toen er een nieuwe wending aan de zaak kwam deze week, met geweldig resultaat (en dank aan vooral Margo) heb ik ook op beide fora de doorbraak vermeld. Maar omdat ik ook nog een fulltime job ernaast heb is het me helaas niet gelukt bij ieder antwoord op het ene dat ook op het andere forum weer door te melden.

Aan degenen die een paar dagen weg zijn geweest dan ook mijn nederige verontschuldigingen :'(

groetjes, Andries

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Andries,

dat van die fulltime baan wist ik niet, ik had altijd de indruk dat je over veel vrije tijd beschikte.... gl&

Je nederige verontschuldigingen worden daarom ook maar al te graag aangenomen.

Ik van mijn kant bied mijn verontschuldigingen aan voor het feit dat mijn opmerkingen als een verwijt gelezen kunnen worden. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

En ook ik heet Margo welkom op dit forum, wat een verrassing !

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

volgens mij ben ik op dit forum ooit al eens een keer eerder welkom geheten. de techniek is tegenwoordig onvoorspelbaar....

ben al tijden voor dit forum mijn inloggegevens kwijt, maar kon vanmiddag so out of the blue een reactie plaatsen 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

en op het forum van tresoar moet ik me tegenwoordig constant aanmelden....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

en deze is voor jou Maikel 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$">

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_kus_op_wang.gif" alt="$">

zie je volgende week 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bestek.gif" alt="bes%">

groetjes,

margo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

mooi allemaal, het allermooist dat we dit vraagstuk zo bevredigend hebben opgelost. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*"> Cxx* En wat een prachtige emoticons toch om uit te kiezen 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_nut.gif" alt="#"> Je komt ogen tekort 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:">

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

groetjes, Andries.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hoi Andries en Margo,

ik ben het spoor mbt dit onderwerp een beetje kwijt.....

Mochten jullie al het onderstaande al weten dan moet je maar denken dat het beter is om 2 keer iets te horen dan geen enkele keer.....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Al weer een tijdje geleden kreeg ik een mailtje uit Duitsland betreffende Hofstra, ik citeer:

> Die Notiz Hofstra habe ich von einem Vorstandsmitglied der UG bekommen, mehr war in Leer nicht zu finden! Dissitansche Religion müßte etwa "Andersdenkender" heißen, also keine der normalen wie luth. oder ref. oder kath., vielleicht mennonitisch oder babtistisch! <

Aus Geburtenbuch Standesamt Leer: 13-06-1904 Hinrich, Sohn von Hotze Hofstra, Holzarbeiter, und Wüpke Kramer.

Dissitansche Religion.

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Maikel,

Even spoorzoeken:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh.gif" alt=":laugh:">

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Joke,

het leek me makkelijker mijn gegevens hier neer te zetten dan alles na te lezen.

Dissistansische Religion vind ik hoe dan ook een aardige uitdrukking die in het wellicht ooit te verschijnen Koornstraboek niet zal misstaan....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Maikel,

Lijkt net of je een beetje jaloers bent dat het Hettinga boek zulke mooie termen moet missen.

Een goede reden om het Koornstra boek ooit te kopen  boi&

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 years later...
  • Forumleden Groep

Hoi Andries,

Ik reageer een ruwe 7 jaren later louter omdat ik gewoon wat zat te morrelen op mijn grootvaders naam Hinrich Hofstra op het internet. Dit vanwege het feit dat mijn zus zeer recent een stukje familiegeschiedenis plus foto's binnenkreeg van mijn grootvaders schoondochter, tw. onze tante Tea Hofstra - de Vries. Ik kwam op jouw site familieleden tegen zoals mijn grootmoeder Maria van der Meer. Mijn grootvader heb ik maar 6 jaren mogen meemaken. Hij stierf jong op 54-jarige leeftijd a.g.v. een hersenbloeding. Volgens mijn moeder (ook reeds overleden op 22-12-2012) kreeg mijn grootvader op zijn werk (toen nog Koninklijke Hoogovens IJmuiden) iets op zijn hoofd wat hem kennelijk weken later fataal werd. Op weg per fiets naar de slager viel hij om en in het ziekenhuis te Haarlem heeft hij nog maar kort geleefd. Zijn vader, Hotze, heb ik ook gekend. Hij overleed begin 1956 toen ik bijna 4 jaar was en vlak voor de geboorte van mijn zus. Ik heb een foto waarbij ik als peuter tussen mijn overgrootvader Hotze en mijn grootvader Hinrich sta. Naar ik dacht was deze foto in het park Bolwerk gemaakt in Haarlem, hetgeen nu nog bestaat. Maar ik kan mij vergissen, het zou zomaar ook het Haarlemmerhout kunnen zijn. Daarbij is er een foto in ons bezit waarbij Hotze op een bankje in een park zit samen met mijn grootmoeder. De verlovingsring van mijn overgrootmoeder Wupke Kramer is in mijn bezit met de de datum 1898. Deze ring is versleten en ik heb met mijn stomme kop deze op jeugdige leeftijd trachten te solderen met gewoon tin! Zonde! Mijn grootvader had een halfbroer tw. Anton, deze was op zijn beurt getrouwd met ene tante Geert. Ze hadden een zoon, een zeeman met de naam Hans. Ergens eind 60-er jaren/begin 70-er jaren vorige eeuw is tante Geert weggelopen van oom Anton. Van een scheiding officieel heb ik nooit iets vernomen. Ik heb nooit de naam geweten van oom Anton zijn moeder, de eerste vrouw dus van Hotze. Dat is dus Riekje Koornstra! Vreemde gewaarwording want bij tijd en wijle was ik daar wel nieuwsgierig naar. Wie was zij en waaraan is zij vroegtijdig overleden. Toen mijn oma kwam te overlijden (Maria van der Meer) heb ik haar correspondentie nog even voortgezet die zij had met de familie van Wupke Kramer te Leer Loga. Wat ik mij herinner droegen zij de naam Kleukens en hadden zij iets met een juwelenzaak. maar dat is niet meer dan een vage herinnering. Misschien dat deze correspondentie nog te achterhalen is. Ik vermoed dat ik deze brieven heb laten liggen bij mijn ex.

Misschien ben je niet meer bezig met de stamboom, maar misschien ook wel en wil je iets meer weten. Dan hoop ik dat ik je helpen kan. Mijn tante Tea, nu 88 jaren, is ook bezig met de stamboom en heeft de tak van mijn grootvader (vermoedelijk) zijdelings meegenomen. Natuurlijk richt zij zich op haar eigen tak. Ok, Andries, dat was het even voor nu. Ik wacht een eventuele reactie wel af. Ikzelf ben beperkt geïnteresseerd in stambomen maar als ik iemand helpen kan, dan doe ik dat. Ooit het 'gerucht' gehoord dat in de lijn van Hotze iets Scandinavisch zit. Zelf denk ik van niet. Mede veroorzaakt omdat ik vroeger bij sommigen de bijnaam had 'de Viking'. Vanwege mijn lange blonde haren en donkere korte baard. Tja, leuk, maar zo is wel een vergelijking gauw gemaakt. Leuk om te vernemen maar dat was het dan ook wel bij mij.

Andries, ik ga je groeten! Succes met je onderzoek echt je er nog mee bezig zijn. 

Vriendelijke groet, Rob Goes.

 

P.S. Mijn moeder, de dochter van Hinrich Hofstra, Teatske Hofstra, was getrouwd met Johannes Theodorus Goes uit Spaarndam. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumleden Groep
Op 6-2-2018 om 12:20 zei craobha:

Hoi Andries,

Ik reageer een ruwe 7 jaren later louter omdat ik gewoon wat zat te morrelen op mijn grootvaders naam Hinrich Hofstra op het internet. Dit vanwege het feit dat mijn zus zeer recent een stukje familiegeschiedenis plus foto's binnenkreeg van mijn grootvaders schoondochter, tw. onze tante Tea Hofstra - de Vries. Ik kwam op jouw site familieleden tegen zoals mijn grootmoeder Maria van der Meer. Mijn grootvader heb ik maar 6 jaren mogen meemaken. Hij stierf jong op 54-jarige leeftijd a.g.v. een hersenbloeding. Volgens mijn moeder (ook reeds overleden op 22-12-2012) kreeg mijn grootvader op zijn werk (toen nog Koninklijke Hoogovens IJmuiden) iets op zijn hoofd wat hem kennelijk weken later fataal werd. Op weg per fiets naar de slager viel hij om en in het ziekenhuis te Haarlem heeft hij nog maar kort geleefd. Zijn vader, Hotze, heb ik ook gekend. Hij overleed begin 1956 toen ik bijna 4 jaar was en vlak voor de geboorte van mijn zus. Ik heb een foto waarbij ik als peuter tussen mijn overgrootvader Hotze en mijn grootvader Hinrich sta. Naar ik dacht was deze foto in het park Bolwerk gemaakt in Haarlem, hetgeen nu nog bestaat. Maar ik kan mij vergissen, het zou zomaar ook het Haarlemmerhout kunnen zijn. Daarbij is er een foto in ons bezit waarbij Hotze op een bankje in een park zit samen met mijn grootmoeder. De verlovingsring van mijn overgrootmoeder Wupke Kramer is in mijn bezit met de de datum 1898. Deze ring is versleten en ik heb met mijn stomme kop deze op jeugdige leeftijd trachten te solderen met gewoon tin! Zonde! Mijn grootvader had een halfbroer tw. Anton, deze was op zijn beurt getrouwd met ene tante Geert. Ze hadden een zoon, een zeeman met de naam Hans. Ergens eind 60-er jaren/begin 70-er jaren vorige eeuw is tante Geert weggelopen van oom Anton. Van een scheiding officieel heb ik nooit iets vernomen. Ik heb nooit de naam geweten van oom Anton zijn moeder, de eerste vrouw dus van Hotze. Dat is dus Riekje Koornstra! Vreemde gewaarwording want bij tijd en wijle was ik daar wel nieuwsgierig naar. Wie was zij en waaraan is zij vroegtijdig overleden. Toen mijn oma kwam te overlijden (Maria van der Meer) heb ik haar correspondentie nog even voortgezet die zij had met de familie van Wupke Kramer te Leer Loga. Wat ik mij herinner droegen zij de naam Kleukens en hadden zij iets met een juwelenzaak. maar dat is niet meer dan een vage herinnering. Misschien dat deze correspondentie nog te achterhalen is. Ik vermoed dat ik deze brieven heb laten liggen bij mijn ex.

Misschien ben je niet meer bezig met de stamboom, maar misschien ook wel en wil je iets meer weten. Dan hoop ik dat ik je helpen kan. Mijn tante Tea, nu 88 jaren, is ook bezig met de stamboom en heeft de tak van mijn grootvader (vermoedelijk) zijdelings meegenomen. Natuurlijk richt zij zich op haar eigen tak. Ok, Andries, dat was het even voor nu. Ik wacht een eventuele reactie wel af. Ikzelf ben beperkt geïnteresseerd in stambomen maar als ik iemand helpen kan, dan doe ik dat. Ooit het 'gerucht' gehoord dat in de lijn van Hotze iets Scandinavisch zit. Zelf denk ik van niet. Mede veroorzaakt omdat ik vroeger bij sommigen de bijnaam had 'de Viking'. Vanwege mijn lange blonde haren en donkere korte baard. Tja, leuk, maar zo is wel een vergelijking gauw gemaakt. Leuk om te vernemen maar dat was het dan ook wel bij mij.

Andries, ik ga je groeten! Succes met je onderzoek echt je er nog mee bezig zijn. 

Vriendelijke groet, Rob Goes.

 

P.S. Mijn moeder, de dochter van Hinrich Hofstra, Teatske Hofstra, was getrouwd met Johannes Theodorus Goes uit Spaarndam. 

 

Hallo Rob,

 

Bij toeval kwam ik op dit forum terecht door te googlen op de naam Hinrich Hofstra en las ik uw antwoord op de vraag van Andries.

 

Ik ben de stamboom van 'van der Meer' die in boekvorm is verschenen in 1994 aan het overzetten in Aldfear en daarbij de diverse akten te verzamelen. Ook probeer ik de stamboom te updaten omdat na publicatie niets aan het onderhoud gedaan is en de auteur inmiddels een aantal jaren geleden is komen te overlijden. In het boek staat dat Maria van der Meer op 14 november 1928 is getrouwd met Henrich (Henk) Hofstra. In de gevonden huwelijksakte staat dat Hinrich en Maria een kind erkennen met de naam Bauke van der Meer, geboren op 28 mei 1928 te Amsterdam. Weet u toevallig hoe het zit met deze zoon Bauke? Bauke is in ieder geval bijna 6 maanden geboren voor het huwelijk van Maria en Hinrich, is Hinrich de biologische vader? Heeft Bauke na het huwelijk de naam Hofstra aangenomen? De geboorteakte is helaas nog niet vrij gegeven en verdere informatie is voorlopig nog onvindbaar op internet. Als u eventueel aanvulling hebt dan hoor ik het graag.

 

Met vriendelijke groet,

 

Yme van der Meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Yme en Rob,

 

bedankt voor jullie reacties. Sorry Rob voor mijn laat reageren, ik was het simpelweg vergeten. Het is voor mij fascinerend te zien hoe het echtpaar Hotze Hofstra-Riekje Koornstra van een mededeling in het bevolkingsregister “vertrokken naar Duitschland” is geëvolueerd naar een stukje familiegeschiedenis dat tot het hier en nu doorloopt. Het is opmerkelijk dat van de Koornstrafamilie niemand herinneringen aan dit echtpaar heeft/had. Ik heb destijds Ypkje Koornstra-Koornstra, van wie Riekje een volle tante was, ernaar gevraagd, maar ze wist niets van haar oom en tante.


groet, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...