Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Foeke en Igge de Jong uit Sondel (Gaas)


janrein

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

En dan nog via Ellis Island:

First Name: Jantje Last Name: Rudenga

Ethnicity: Holland Last

Place of Residence: Groving

Date of Arrival: May 18, 1902 Age at Arrival:  4y    Gender:  F    

Marital Status:  S  

Ship of Travel: Statendam

Port of Departure: Rotterdam, Holland

Manifest Line Number: 0019

NB:

Ouders: Roelf en Antje (en nog 4 kinderen)

Komende van Groningen

Destination: Chicago (naar moeder B Visser)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geboorte van Edward op 25 SEP 1918, ook een akte van gedownload.

Akten zijn voor 10 dagen als ZIP bestand te downloaden op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Mocht iemand na die tijd de akten nog willen hebben stuur me dan even een PM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch ook maar even de geboorteakte van Jantje / Jennie voor je opgezocht.... gl&

Op FS Groningen // Geboorten 1894, dl. 3-4; 1895-1898; 1899 (t/m 23 okt. // pagina 956

groeten

Rudinga.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

sadminF heeft mijn aanbod om voor SVF te helpen met zoeken op Ancestry.com aanvaard, het is even wennen 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9">

maar probeer mijn best te doen de draad van deze topic op te pakken. De naam Rudinga, ook uit Friesland kom ik tegen en gegevens uit Cook. Zodra ik iets heb zal ik het melden

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_brrr_01.gif" alt="br_">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi meisjes, vrouwen, mokkeltsjes en evt. anderen,

vergeef mij de aanhef maar ik weet even niet meer wat te zeggen...........

Ik bloos van alle hulp die jullie ons bij dit onderwerp geven, ik hoop het ooit goed te kunnen maken.

Morgen ga ik er even goed naar kijken, maar nu al wil ik zeggen dat ik het geweldig vind dat Jenny een familienaam heeft gekregen !

En jan Rein, ik weet het zeker...........die is nog blijer.  gl&

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Census 1920: Rudolph Rudinga, 54, vrouw Angelina, Rudinga, 56, zoon Fred Rudinga, 28, dochter Tracy Rudinga, 20, (hireman) Henry Dijkstra, 25, Home in 1920: Leyden, Cook, Illionois

Census 1930: Rudolph Rudinga, 64, zijn vrouw Angie Rudinga, 66 en zoon Fred Rudinga, 40, home in 1930 Cicero, Cook Illinois

Vader Rudolph  Rudenga , geb 11-12-1865, gearriveerd 1901, wordt op 1-5-1922 genaturaliseerd, Illinois, Indiana, Winsconsin, Iowa

New York Passenger List 1930 Rudolph (genaturaliseerd) en zijn vrouw Antje Rudinga, Waister, 40, zoon, geboren te Baflo

Bovenstaande documenten worden per email gezonden naar Jan Rein en Maikel, wil iemand anders ze hebben, dan hoor ik het wel.

Als er nog vragen of wensen zijn, dan zal ik die proberen op te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het wordt steeds mooier. De speld in de hooiberg is gevonden.

Ben laaiend enthousiast.

Dedankt allemaal en mocht er nog wat te vinden zijn, graag....

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik weet niet wat je allemaal in kaart wilt brengen, ik heb (meer voor mezelf om een overzicht te krijgen) wat aan elkaar geplakt.

Huwelijk 04-04-1888  Loppersum

Bruidegom Roelf Rudinga, dagloner geb 11-12-1865 Loppersum (vernoemd naar grootvader van moeders kant, Roelf Bernardus Bochholt)

Geboren Garrelsweer, overleden 05-12-1892

Vader Jan Rudinga, dagloner

Moeder Martje Bochholt

Kinderen van Jan en Martje (dus broers/zussen van Roelf): Willem, 11-08-1870, Hillechina 1872-1873, Jakob 22-09-1873 *, Hillechiena 03-04-1876 *, Bernardus 10-03-1879, Folkert 1882-1883,  * Jakob tr 4-5-1901 te Bedum met Johanna van der Luit uit Stitswerd. Johanna en Jakob arriveren 14-1-1904 en op 25-03-1908  in New york * Hillechien arriveert 2-8-1892 in New York, 16 jaar, servant van de fam Kuijken

Bruid Antje Boddema  geb 29-10-1863 Uithuizen dv Anje Bogema

Geboren Uithuizen

Vader Wrister Pieters Boddema, dagloner

Moeder Anje Bogema

Bron Huwelijksregister Loppersum 1888, Aktenummer 2

Kinderen: 

Wrister, = Fred geb 04-03-1890 te Baflo ,emigratie 1902, census 1920, adres Leyden, Cook, Illinois (en reist met ouders in 1930 van Nederland naar New york)overlijden 8-5-1964 Cook, Illinois

Anje, geb 29-05-1893 Groningen

Jantje, geb 29-08-1896 Groningen

Trijntje, geb 19-12-1899 Groningen (Tracy, emigratie 1902, census 1920) adres Leyden, Cook Illinois

De genoemde Henrietta Rudinga, geb jan 1883, genoemd als servant op census 1900, (adres Chicago Ward 31, Cook Illinois) staat als Hillechien genoemd als emigrant op alle groningers.nl

Wie de personen Auke, Boukje, Albert, Tetje Rudinga uit Wartena, Oostdongeradeel, Friesland zijn? Mogelijk Reidinga?

Er is een Hellen Rudinga, geb 15-7-1916 Cook, Illinois en Mary geb 16-4-1921 Cook, Illinois

Ook hier hoor ik wel als er nog vragen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ik denk, alles gelezen hebbende, dat er nu iets te veel het accent gelegd is op de familie Rudinga.

Vragen die ik nog heb zijn:

1) Is Edward / Igge Deyoung gehuwd geweest ? Ik denk het niet, hebben jullie hetzelfde beeld ?

2) Wanneer en waar is Harry / Foeke  Deyoung overleden ?

3) Wanneer en waar is Hennie Deyoung-Rudinga overleden ?

Mochten de antwoorden op bovenstaande vragen niet gevonden worden dan is dat jammer.

De dank die we jullie verschuldigd zijn is hoe dan ook heel groot.

Groetjes,Maikel

P.S. morgen hebben Jan Rein en ik een Hettinga vergadering, we zullen vast over jullie praten.........

In positieve zin natuurlijk ! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En hier het resultaat van een gezamenlijke speurtocht die heel wat nieuwe gegevens heeft opgeleverd. De tekst, behorende bij deze familie, ontleend is aan de vele gegevens, heb ik weggelaten.

Wat zoeken we nog:

1. De overlijdensdata van Roelf (Rudolph) Rudinga en Antje (Angie) Boddema.

2. de overlijdensdata van Harry DeYoung en zijn vrouw Jennie Rudinga.

Misschien...., wie weet....

Allemaal heel veel dank voor het fijne speurwerk. Als ik iets gemist heb hoor ik het graag.

Jan Rein

I Akke Thewis Hettinga, dochter van Thewis Alles (Tewis) Hettinga (slager) en Tetje Kornelis van der Sluis (winkeliersche), werkster, wonende te Wijckel, is geboren op 13 oktober 1855 te Elahuizen (HON), overleden op 9 juni 1919 te Wijckel (Gaas). Akke werd 63 jaar.

Akke trouwt op 21 februari 1891 te Gaasterland (2) met Igge Pieters de Jong, zoon van Pieter Koopmans de Jong (melkman) en Bruinsjen Lucas Bouwman. Igge, arbeider, wonende te Sondel, is geboren op 16 januari 1856 te Sondel (Gaas), overleden op 14 mei 1894 te Sondel (Gaas). Igge werd 38 jaar.

Igge en Akke hebben samen drie kinderen:

1 Teewis Igges de Jong is geboren op 8 mei 1891 te Wijckel (Gaas),  (gegevens bekend)

2 Foeke Igges de Jong is geboren op 15 februari 1893 te Sondel (Gaas), zie II-A.

3 Igge Igges de Jong ook genaamd Edward DeYoung is geboren op 25 december 1894 te Sondel (Gaas), overleden in januari 1967 te Palos Heights Cook County (Illinois, VS). Igge werd 72 jaar.

II-A Foeke Igges de Jong ook genaamd Harry DeYoung, zoon van Igge Pieters de Jong (I) en Akke Thewis Hettinga, chauffeur en melkboer, wonende te Chicago, is geboren op 15 februari 1893 te Sondel (Gaas).

Foeke trouwt op 2 december 1916 te Cook Chicago (Illinois, VS) met Jantje (Jennie) Rudinga, dochter van Roelf Rudinga (dagloner) en Antje Boddema. Jennie is geboren op 29 augustus 1896 te Groningen.

Van Foeke en Jennie zijn twee kinderen bekend:

1 Edward DeYoung is geboren op 25 september 1918 te Cook Chicago (Illinois) (VS).

2 Ralph DeYoung is geboren op 8 juni 1921 te Cook Chicago (Illinois, VS), overleden op 18 maart 2003 te Boynton Beach Palm Beach (Florida, VS). Ralph werd 81 jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hier is de eerste van de vier personen die we zoeken.

Jan Rein

Rudolf Rudinga

Illinois, Deaths and Stillbirths, 1916-1947

birth: 11 Dec 1865;1866 — Loppersum, The Netherlands

death: 18 Aug 1947 — Cicero Twp., Cook, Illinois

residence: Cicero, Cook, Illinois

parents: John Rudinga, Martje Bochholt

spouse: Antje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Twee om af te strepen.

Name: Rudolf Rudinga

Death Date: 18 Aug 1947

Death Place: Cicero Twp., Cook, Illinois

Gender: Male

Marital Status:

Race or Color:

Age: 81

Estimated Birth Year: 1866

Birth Date: 11 Dec 1865

Birthplace: Loppersum, The Netherlands

Father: John Rudinga

Father's Birth Place: Groningen, The Netherlands

Mother: Martje Bochholt

Mother's Birth Place: Groningen, The Netherlands

Occupation: Gardner

Residence: Cicero, Cook, Illinois

Street Address:

Spouse: Antje

Burial Date: 21 Aug 1947

Burial Place: Stickney, Cook, Illinois

Cemetery: Mt. Auburn

Wat magertjes, maar moet haar wel zijn:

Name: Antje Rudinga

Titles and Terms (original):

Death Date: 05 Jul 1944

Death Place: Cicero, Cook, Illinois

Gender: Female

Marital Status:

Race or Color:

Age: 80

Estimated Birth Year: 1864

Birth Date:

Birthplace:

Father: Wristier Bodderus

Father's Titles and Terms (original):

Father's Birth Place:

Mother: Anje Bogema

Mother's Titles and Terms (original):

Mother's Birth Place:

Occupation:

Residence:

Street Address:

Spouse: Rudolph

Spouse's Titles and Terms (original):

Met genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Veel dank. Van de vier laatste vragen omtrent dit gezin zijn er nu twee opgelost.

Blijft de vraag naar de overlijdensdata van:

Foeke Igges de Jong ook genaamd Harry DeYoung,  wonende te Chicago, is geboren op 15 februari 1893 te Sondel (Gaas).

Foeke trouwt op 2 december 1916 te Cook Chicago (Illinois, VS) met Jantje (Jennie) Rudinga, Jennie is geboren op 29 augustus 1896 te Groningen.

De meest waarschijnlijke verblijfplaats is de omgeving van Chicago Illinois in de VS.

Tjonge wat hebben we mooie aanvullingen gevonden. Als nu ook deze laatste twee nog lukken is alles compleet.

Veel dank voor ieders inzet.

Jan Rein

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Beheerder

Vragen die ik nog heb zijn:

1) Is Edward / Igge Deyoung gehuwd geweest ? Ik denk het niet, hebben jullie hetzelfde beeld ?

2) Wanneer en waar is Harry / Foeke  Deyoung overleden ?

3) Wanneer en waar is Hennie Deyoung-Rudinga overleden ?

Mochten de antwoorden op bovenstaande vragen niet gevonden worden dan is dat jammer.

De dank die we jullie verschuldigd zijn is hoe dan ook heel groot.

Groetjes,Maikel

Antwoorden:

1)Geen huwelijk gevonden, er is een hiaat van 1917-1930.

2) Niet op ancestry gevonden.

Tip

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

3) Wie?

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...
  • Forumleden Groep
theewisdejong

Hallo, ik ben Theewis de Jong, Jonkerslân, (geboren te Tjerkgaast) Mijn grootvader was Theewis de Jong en een broer van Igge en Foeke de Jong uit Sondel.

Igge de Jong is nooit getrouwd geweest. Hij is nog wel een keer terug op Tjerkgaast geweest.

Ik heb nog ergens brieven liggen van Igge en Foeke de Jong uit Amerika.  Mocht daar nog iemand

geïnteresseerd in zijn, laat het me dan weten, dan kan ik ze wel scannen

PS. Mijn tante,  woont inderdaad nog op Tjerkgaast.

Theewis de Jong.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Theewis,

Verrassend nog een berichtje te krijgen na al die belangrijke bovenstaande info.

Mijn bijzondere belangstelling gaat uit naar de overlijdensdata en plaatsen van Foeke Igges de Jong en zijn vrouw Jantje Rudinga.

Mogelijk weet je tante die ?

Uiteraard heb ik belangstelling voor een scan van de bedoelde brieven. Ze leveren ongetwijfeld weer interessante informatie op over de zonen van Akke Thewis Hettinga (185501919).

Mijn e-mail adres is terug te vinden op de website van de Hettinga Stichting www.hettingastichting.nl

Foeke Igges de Jong ook genaamd Harry DeYoung, zoon van Igge Pieters de Jong (arbeider) en Akke Thewis Hettinga (werkster), chauffeur en melkboer, wonende te Chicago, is geboren op 15 februari 1893 te Sondel (Gaas).

Foeke trouwt op 2 december 1916 te Cook Chicago (Illinois, VS) met Jantje (Jennie) Rudinga, dochter van Roelf Rudinga (dagloner) en Antje Boddema. Jennie is geboren op 29 augustus 1896 te Groningen.

Groet en dank voor alle moeite,

Jan Rein Hettinga

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...