Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Het onderzoek Verborgen Verleden van Philip Freriks


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik wil het topic van Verborgen Verleden niet "vervuilen", dat gaat over de inhoud van het programma.

Vandaar dat ik hier maar even wat uitgebreider wil laten dat ik inmiddels een stuk verder ben gekomen met de familie Wicart.

Sinds mijn laatste bericht na de uitzending heb ik erg veel tijd gestopt in dit project, met alle plezier. Maar de Franse taal, gezakt op school met een 4, heeft me hoofdbrekens bezorgd.

Mijn veronderstelling, de relatie tussen Wicart en De la Fontaine dit Wicard, maakte ik, omdat ik in de notariele archieven in Utrecht die naam tegenkwam, en in Amsterdam vestigden zich enkele personen met die naam die afkomstig waren uit Valencienne.

In Den Haag was bekend dat er een wapen geregistreerd staat, dat men in Nederland heeft gevoerd, van de familie De la Fontaine en een van de familie Wicart, een kleurenafdruk heb ik aangevraagd en onvangen, verder wordt verwezen naar de boeken, waaruit de namen van de personen zou blijken die dit wapen voerden. Zo op het oog was er een gelijkenis, een blauw schild (de eerste wapenkleur) met daarop in (een benodigd metaal) bijen, verschillend van hoeveelheid en verschillend van metaal, goud en zilver.

Allereerst ben ik gaan zoeken naar meer informatie ove De la Fontaine dit Wicart, als je de gegevens van o.a. dopen Amsterdam in kaart brengt, zie je dat er verschillende schrijfwijzen binnen de gezinnen zijn, zelfs naar Fonteyn én naar Wicart.

In diverse documenten op internet blijkt dat er gedegen onderzoek naar de naam De la Fontaine gedaan is, enkele familieleden komen steeds terug, hier en daar wat kruimeltjes verzamelen, corrigeren aan de hand van de originele gegevens en ik kwam een heel eind. Een belangrijk document was een rapport van dhr De Vos, gemaakt op basis van informatie van Pim Nieuwenhuis en Dorothy A. Koening, “The Netherland Connections†Vol 1 no 4-1996 wordt een bewijs geleverd omtrent de relatie tussen Marie Flaman en haar halfzussen Trigault. Zij trouwden de broers Philippus en Jean De la Fontaine dit Wicart uit Valenciennes, in Amsterdam. Een van hen vertrok met de eerste VOCschepen als kolonist naar New York. En dan spreken we over de periode, net voor de geboorte van Andries Wicart, de oudste gevonden voorouder in Utrecht.

Na een tip van de opvolger van dhr DeVos, hij overleed anderhalf jaar geleden, kwam ik op een Frans Genealogieforum, waar ik me aanmelde om mijn vragen te stellen. Diverse archieven heb ik digitaal doorgesnuffeld, gebruikmakend van de vertaalcomputer die me kromme zinnen gaf, zodat de puzzel voor mij alleen maar groter werd. Uiteindelijk kreeg ik de tip naar een document in de bibliotheek van Valenciennes, 19 generaties De la Fontaine dit Wicart uit Valenciennes, waarin o.a. ook de eerder bedoelde twee broers staan. De start is echter al <1100 en men hanteert het familiewapen, schild in blauw/azur met verstrooid gouden bijen. Euforie, want dat is precies hetzelfde wapen zoals het in Nederland geregistreerd staat, van Wicart.

Ik moet nu eigenlijk nog verder onderzoek doen:

Nu is er alleen eenzelfde wapen, het liefst vindt ik meer gegevens omtrent een directe aansluiting op Andries, misschien via vernoemingen van zijn kinderen/kleinkinderen

- HUA dopen letter D,F,L(Fontaine, div spellingen), begraafregisters, fiches inzake getuigen, adresboeken, lidmatenregisters, andere bronnen zoals gildes e.d. Daar zal ik zelf weer gaan zoeken,

- CBG inzage in dossiers Wapens, wie voerden de wapens in Nederland van De la Fontaine en wie van Wicart.

Is er iemand die een bezoek aan Den Haag op de agenda heeft staan?

- het toevoegen van alle afbeeldingen, aktes, etc. op de site, die ik inmiddels verzameld heb. Een verantwording heb ik op de site geplaatst, misschien dat er ooit een Franse tekst bij komt voor onderzoekers die aansluiting zoeken vanuit Frankrijk.

Er zijn nog vragen te beantwoorden, er is nog veel werk te doen, maar dat Philip Freriks, via de familie Wicart, afstamt van de Franse hugenoten is wel duidelijk. In genealogieland, is het zeker als het zeker is, en erg ongepast met giswerk een leuk verhaal te maken. Zo werk ik ook zeker niet, dus ik zal het project zoveel mogelijk afronden.

Op 22 december zal zijn aflevering worden herhaald misschien dat het nog wat mensen naar mijn site stuurt.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

met dank aan de betreffende webmaster van mijn-genea, Gábor, die erg hard werkt om alle technische wensen te vervullen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op de voorkant van het laatste nr Gens Nostra, een kleurenafdruk van het gezicht op Rhoon, van Nicolaas Wicart, een van zijn ruim 600 werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is ook stom toevallig!! Leuk! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-face-cool-2.gif" alt="^^1">

groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...