Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Doop en Huwelijk Ratenbrock Duitsland.


Willemina Meijer

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo.

Voor mensen die zoeken in Duitsland.

Ik ben in het bezit van gegevens m.b.t. Ratenbrock Duitsland.

Het gaat hier om gegevens Huwelijk en Doop in het jaar 1800 Rütenbrock.

Groetjes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hallo Willemina

kom jou ook overal tegen

staan er ook Schulte bij in 1800?

ben erg nieuwsgierig

groetjes

johan scholte

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Johann.

Tauung man Rutenbrock.

Schulte:

J.  11-05-1830 Grethe Angela Thyben.

Johann Bernard 10-05-1853 Susanna Hake.

Johann Gerhard 22-05-1855 Maria Gesina Menke.

Johann 05-11-1861 M Gerdes.

Johann Gerhard 12-11-1861 M Janzen.

Trauung Frau Rutenbrock.

Schulte:

Anna Gertrud 25-09-1855 J Schepers.

Anna Helena 01-05-866 H Stroet.

A Schulte  03-08-1841 Johann Theodor Aerling.

Anna Maria  01-06-1841 Johann Caspar Hoppe.

Anna Maria  18-5-1858 Johann Heinrich Menke.

Maria Gesina 25-06-1839 Johann Bernhard Hollen.

Maria Gesina 28-05-1858 Johann Gerhard Schmitz.

Maria Helena 25-11-1873 Johann Wilhelm Wösten.

M                01-06-1875 J von der Aa.

Susanna       21-09-1858  J Stockhutter.

Tecla           12-05- 1857  Johann Hermann Hüsers

Bij sommigen staat alleen de voorletter.

Groetjes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

(*&6

Hallo Willemina

heel erg bedankt

volgens mij is dit allemaal familie

hoe kom je aan dit boek?

groetjes uit Brabant

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bye_bye.gif" alt="*77">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Beste Johan  *&&

Enkele jaren geleden heb ik deze gegevens van een goede bekende uit Duitsland gekregen.

Dit jaar heb ik van iemand ook nog eens vele gegevens gekregen zodat ik nog meer families toe kon voegen.

Ondertussen heb ik al een aardig bestand Dopen/Trouwen Rütenbrock opgebouwd.

Er zitten geen overlijdens bij.

Groetjes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
  • Forumleden Groep

Dag Willemina

Ik zoek in rutenbrock de familie naam MANNING.

Zou dat voor mij willen uitzoeken in de doop huwelijk boek rutenbrock.

GR.Gerhard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Dopen Rütenbrock.

MANNING, Anna,Gertrud           07.02.1843   MANNING, Anna,Margaretha         25.05.1813  

MANNING, Anna,Margaretha         18.09.1823   1 MANNING, Anna,Margaretha         05.02.1839  

MANNING, Anna,Margaretha         12.09.1863   MANNING, Anna,Maria             12.04.1818  

MANNING, Anna,Maria             05.06.1853   1 MANNING, Anton                   08.06.1828  

MANNING, Caspar                 13.04.1831   MANNING, Franciscus             03.11.1816  

MANNING, Gerhard,Heinrich       09.12.1818   MANNING, Gesina(Zwilling)       22.01.1835  

MANNING, Heinrich               31.01.1827   MANNING, Heinrich,Anton         23.04.1832  

MANNING, H.                     19.07.1838   MANNING, Helena                 24.09.1829  

MANNING, Hermann                 04.08.1824   MANNING, Hermann,Heinrich       28.01.1826  

MANNING, Johann,Bernard         22.08.1821   MANNING, Johann,Bernard         08.08.1845  

MANNING, Johann,Caspar           02.11.1861   MANNING, Johann,Gerhard         21.02.1815  

MANNING, Johann,Gerhard         05.12.1819   MANNING, Johann,Gerhard         16.12.1840  

MANNING, J.                     19.07.1838   MANNING, Johann,Joseph           06.10.1853  

MANNING, Maria,Adelaid           31.01.1822   MANNING, Maria,Engel(Zwilling)   22.01.1835  

MANNING, Maria,Gesina           18.03.1851   MANNING, Maria,Gesina           19.02.1856  

MANNING, Maria,Tecla             22.04.1848   1 MÄSCHER, Bernard,Heinrich       14.

Hallo Gerhard.

Hier alvast de dopen, de huwelijken krijg ik niet open,  even wachten op vervolg.

Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Huwelijk Vrouw Rütenbrock.                                               Datum

Manning,Anna Margaretha x Gerhard Hermann Rolfes             21-05-1844

Manning A x Bernard Sandmann                                          03-06-1862

Manning Anna Maria xGerhard Hermann Teepen                    21-08-1855

Manning Maria Tecla x Johann Otto Többen                         22-09-1874

Huwelijk Man Rütenbrock

MANNING, Caspar    x                JANSEN, M. 07.05.1861

MANNING, Heinrich Anton  x BERENS, Cornelia 28.04.1863

MANNING, Johann Gerhard  x NÖGEL, Maria Thecla 26.01.1875

Succes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • Forumleden Groep

Hallo Willemina,

Ik zoek in Rutenbrock en omgeving de Familienaam Over,

Zou je dat voor mij uit willen zoeken in de doop en huwelijkboek Rutenbrock.

Alvast bedankt  Gerard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Dopen.

OVER, Anna,Gertrud(unehelich)   19.04.1853   OVER, Anna,Maria                 30.10.1808  

OVER, Gerhard,Hermann           09.04.1811   OVER, H.                         18.01.1836  

OVER, Hermann,Heinrich           08.12.1840   OVER, Johann,Georg               22.10.1834  

OVER, Johann,Gerhard             26.06.1808   OVER, Johann,Wilhelm             26.05.1845  

OVER, Maria,Engel               12.06.1837   OVER, Maria,Tecla(unehelich)     01.11.1852  

OVER, Susanna,Maria             13.03.1843                    

Huwelijk Frau

Maria Engel Over huwt 10-02-1863 Rütenbrock Bernard Heinrich Arling.

Susanna Maria Over huwt 20-01-1874 Rütenbrock  Hermann Bernard Nehus.

Huwelijk Man.

Johann Gerhard Over huwt 23-04-1833 Rütenbrock Maria Gröniger.

Beste Gerhard.

Bedenk wel dat deze gegevens enkel een bevestiging zijn dat deze dopen/huw plaatsvonden in Rütenbrock, of het inderdaad de persoon is die je zoekt daarvoor zul je toch echt naar het archief moeten gaan,

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bike4.gif" alt="B-3"> beschouw dit als een opstapje voor verder onderzoek in het archief.

Vr. groet Willemina.

P.S. Dit geld voor iedereen die deze gegevens gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
  • Forumleden Groep

Hallo Willemina,

bij mijn speurtocht kom ik terecht bij een gezin dat zich in Vlechtwedde heeft gevestigd.

Johann Specken trouwde omstreeks 1855 te Rütenbrock Duitsland met Anna Angela Sibum, geboren 1816 in Haren, zij is 14-03-1887 in Vlagtwedde overleden. Hun kinderen zouden in Rütenbrock Duitsland geboren zijn:

1. Johann Heinrich Specken,

2. Johann Gerhard Specken,

3. Bernard Heinrich Specken,

4. Herman Heinrich Specken,

5. Anna Maria Specken.

Staat dit gezin ook in jouw gegevens over Rütenbrock Duitsland ?

Graag zou ik dan hun huwelijk- en geboortedata willen vernemen.

Alvast bedankt voor jouw speurwerk,

vriendelijke groeten, Math Claessen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Beste Math.

IX.201 Anna Angela SIBUM (Engel; Engela; Sijbom; Sibom), geboren op 07-09-1814 te Haren (Dld), gedoopt (RK) op 08-09-1814 te Haren (Dld) (getuige(n): Angela Dickhoff en Gerd Huesmann), overleden op 14-03-1887 om 14:00 uur te Vlagtwedde op 72-jarige leeftijd (aktenummer: 20).

Op last van den burgm. te Emmen de 4 volgende:

920. SPEKKEN, JAN, geboren te Haren (Hanover), laatst verblijf houdende te Roswinkel, oud 38 jaren, lang 1.65 el, aangezigt smal, kleur bleek, voorhoofd smal, haar en wenkbr. zwart, oogen bruin, neus klein, mond gewoon, kin rond, postuur tenger.

921. SIBON, ENGELTJE, geboren te Haren (Hanover), oud 38 jaren, lang 1.6 el, aangezigt en voorhoofd breed, haar en wenkbr. donkerbruin, oogen bruin, neus en mond gewoon, kin rond, kleur blozend,; en hunne vier kinderen:

HERMAN SPEKKEN, geb. te Rutenbroek (Han.), oud 7 jaren.

MARIA " " " " 5 "

GRIETJE " " " " 4 "

BERNARD " " " " 1 1/2 jaar.

922. MANNING, HARM, geboren te Rutenbroek, laatst verblijf houdende te Maten, oud 28 jaren, timmerman, lang 1.7 el, aangezigt ovaal, voorhoofd laag, haar en wenkbr. blond, oogen blaauw, neus klein, mond gewoon, kin rond, postuur slank.

923. GEERDES, ALEIDA, geboren te Rutenbroek, oud 35 jaren, lang 1.55 el, aangezigt breed, voorhoofd rond, haar en wenkbr. donkerbruin, oogen bruin, neus en mond gewoon, kin rond, kleur gezond, forsch van gestalte; met hun kind, genaamd:

MARIA, oud 16 weken.

Allen wegens gemis der vereischte legitimatie-papieren, 17 Nov. j.l., naar Hanover. (Algemeen Politieblad jaar 1853);, dochter van Berndt Henrich Anton SIBUM (Bernd of Busbillen Bernd; Bernardus Henricus Antonius) (zie VIII.76) en Anna Maria KLEENE (Klene; Klein).

Gehuwd voor de kerk op 30-jarige leeftijd op 02-09-1845 te Rütenbrock (Dld) (RK) (getuige(n): Bernard Sibum, Schneider im Holländischen, Gesina Specken, Dienstmagd in Haren) met Joan Gerd (Johann) SPECKEN (Jan; Joannes), 29 jaar oud, Schuster (1847), geboren op 06-12-1815 te Haren (Dld), gedoopt (RK) op 08-12-1815 te Haren (Dld) (getuige(n): Gerhard Wessels en Adelheid Lensing), overleden op 06-02-1875 te Vlagtwedde (Ter Apelkanaal) op 59-jarige leeftijd (aktenummer: 9), zoon van Hermannus Henricus SPECKEN, Knecht bij Bernd Schepers (1812); Schuster (1821), en Maria Margaretha TÖLLER.

Parenteel van Otto Sibum.

Uit dit huwelijk:

Hermann Heinrich ,,,  10-10-1846 ,,,,,

Anna Maria                02-10-1848,,,,,

Margaretha                20-01-1850 ,,,,

Bernard Heinrich doop 28-11-1851 ,,,

Johann Gerhard doop 04-05-1857,,,

Johann Heinrich doop 17-07-1859 ,,,,

Ik heb alleen de doopdatums, verder kun je alles lezen in het Parenteel van Otto Sibum.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Vr groet. Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Beste Wilhelmina, kun je mij misschien aan de persoons gegevens helpen, met de naam Colmer, Colmar of Kolmer, deze mensen moeten in Rütenbrock, Rutenbrock geleefd hebben. Ook als je iets kan vinden met de naam Dröge ben ik al geholpen.

MVG

Theo Beekenkamp

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Beste Theo.

Aan gegevens m.b.t. Dröge in Rütenbrock kan ik je niet helpen.

Waarschijnlijk komen de Dröges die jij zoekt uit Werlte DL.

Wel heb ik de doopdatums van de kinderen van Eilert Kolmer/Colmer en Maria Gesina Dröge/Dräge

Maria Gesina gedoopt 01-10-1806 Rütenbrock.

Anna Catharina ged.  13-05-1809 Rütenbrock.

Johann Eilard    ged.  01-09-1815 Rütenbrock.

Johann Eilard Colmer gehuwd 20-01-1852 in Rütenbrock  met Margaretha Heine gedoopt 30-09-1826 in Rütenbrock.

Eilard Colmer gehuwd 10-09-1872 in Rütenbrock met M Helena Mäsker.

H Colmer  huwt 17-10-1871  in Rütenbrock met A Speller.

Kijk morgen nog verder naar dopen.

Vr. groet Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Alle Colmers gedoopt in Rütenbrock.

Anna Gesina 20-08-1872

Eilard            18-08-1837

Hermann Heinrich 22-04-1841

M Adelheid  03-07-1826

M Thecla    25-04-1836

Gerhard Heinrich 27-02-1874

Hermann  Heinrich 23-10-1843

Johann Eilard 07-09-1830

M Gesina      12-12-1833.

Verder vond ik in mijn eigen gegevens Wubbe Kolmer * 20-10-1795 in Werlte, zij is het eerste kind van  Eilard Kolmer en Maria Gesina Dröge.

Anna Maria Kolmer gedoopt 19-01-1829 Rütenbrock, zij is de dochter van Matthias Kolmer en Helena Arens.

Vr. groet Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb Wupke Kolmer(Colmer) ook onder de naam Walburgis gevonden. Kun je er wat mee?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Beste Theo.

Ik kan verder niets met Wubbe, staat ook wel  voor Willemina, of dat hier ook het geval is weet ik niet.

Jouw Dröge zal waarschijnlijk in Werlte geb. zijn.

Het beste kun je een keer naar Meppen DL gaan, daar is het archief voor zoeken op Werlte/Bockholte, enz...vooral als het je gaat om Colmer/Dröge.

Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Willemina,

met jouw antwoord op mijn vorige vraag van 28 januari 2012 over Specken en Sibum heb ik een hele tak van vier generaties aan mijn stamboomonderzoek toe kunnen voegen; waarvoor mijn hartelijke dank.

In dezelfde zoektocht loop ik weer tegen een echtpaar dat uit de omgeving Rütenbrock, Duitsland afkomstig is; Johann Joseph Albers en Maria Gesina Tieben. Met Gelias kan ik van Johann de overlijdensakte van Onstwedde vinden met zijn overlijden op 27-05-1866 op 39 jarige leeftijd te Horsten gem. Onstwedde en dat hij ca. 1827 geboren is te Rutenbroek, Duitsland. Zijn ouders worden niet genoemd en de geboorte- en huwelijksakte kan ik niet vinden.

Van Maria Gisena heb ik ook alleen een overlijdensakte van Onstwedde met haar overlijden op 06-03-1909 op 76 jarige leeftijd te Braamberg gem. Onstwedde en dat zij ca. 1833 geboren is te Meppen, Duitsland. Over haar ouders is weinig meer aangegeven dan dat haar vader Tieben heet, haar echtgenoot Johan Herman Berends heet en dat ze weduwe is van Jozef Alberts (waarschijnlijk Johann Joseph Albers). Beide huwelijksakten en ook haar geboorteakte kan ik niet vinden.

Van de kinderen van Albers - Tieben is bekend:

1. Johan Bernard Albers    geb. 16-10-1858 Mussel gem. Onstwedde

                                          ovl.  14-12-1858 Mussel gem Onstwedde,

2. Herman Heinrich Albers  geb. 08-12-1859 Mussel gem. Onstwedde

          met Tekela Berends geh. 04-05-1889 Onstwedde,

3. Maria Gisena Albers      geb. 15-07-1861 Mussel gem. Onstwedde

                                          ovl. 22-08-1865 Braamberg gem. Onstwedde,

4. Anna Maria Albers          geb.18-09-1862 Braamberg gem. Onstwedde

                                          ovl. 18-11-1862 Braamberg gem. Onstwedde,

5. N. N. Albers  levenloos geb. 11-08-1863 Braamberg gem. Onstwedde.

Graag wil ik vragen of het genoemde echtpaar Albers - Tieben in jouw informatiebron voorkomt?

Vriendelijke groeten, Math Claessen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Math.

Johann Joseph Albers * 21-01-1827 Altenberge/ Rütenbrock gedoopt 23-01-1827 in Wesuwe, zoon van Joannes Bernardus Josephus Albers en Anna Helena Bruns.

Hij is eerst gehuwd 15-02-1848 Rütenbrock met Maria Gesina Hilling, zij is in 1848 overleden in Rütenbrock.

Het huwelijk van Johann Joseph met Maria Gesina Tieben heb ik niet.

Ook haar geboortedatum niet.

Wel de ouders van Maria Gesina Tieben, dat zijn  Hermann Heinrich Tieben en Maria Bransman.

Zoek maar eens op Genlias naar de naam Tijben, daar vind je ook haar 2de huwelijk met Berens.

Ik hoop dat ik je enigzins heb kunnen helpen, maar met deze gegevens kom je al wel verder.

Succes!!

Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Math, ik zal vandaag even kijken naar de bijlagen bij het huwelijk Berens/Tijben. Daaruit zullen allicht de geboortegegevens van Maria Gesina blijken.

Het huwelijk Albers/Tijben zal allicht in Duitsland zijn gesloten!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

OK, ik heb het bekeken. De naamsvormen en spelling in GenLias is niet overal correct, dus houd het hier volgende maar aan.

Huwelijk Onstwedde 11-4-1867.

Bruidegom Johann Hermann Engelbert Berens, in 1867wonende te Horsten (onder Stadskanaal), geb. Häntel 12-8, ged. Wesuwe 13-8-1832, zn. van Bernard Hinrich [Heinrich] Berens en Anna Maria Sievers, die in 1867 ook in Horsten wonen.

Bruid Maria Gesina Tijben, geb. Altenberg 1-1, ged. Wesuwe 3-1-1834, dr. van Hermann Heinrich Tijben en Maria Bramsmann.

Haar eerdere man Johan Jozeph Albers was overleden Onstwedde 27-5-1866, oud 39 jr.

Ten tijde van dit tweede huwelijk woonde Maria Gesina weer in Altenberg... Zij was kennelijk nadat ze weduwe was geworden teruggegaan naar haar vader (haar moeder was toen al overleden), maar trouwde niettemin nog geen jaar later met een streekgenoot die ook in Westerwolde was beland. De overlijdensakte van Maria Bramsmann zit niet bij de bijlagen.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Hallo Willemina,

Ik lees dat ik hier met een echte Rutenbrock kenner te maken heb.

Nu is mijn vraag,weet u ook iets te vinden van mijn overgrootvader Clemens Hoffmann?

geboren 12-08-1858 te Rutenbrock denk ik en op 09-06-1885 gehuwd voor de kerk met

Engel Aleid Webers ook in Rutenbrock.

Ik zoek me suf en weet niet wie clemens ouders zijn,want na clemens kom ik niet verder.

er is weinig informatie over deze man.

Mijn moeder weet niet eens meer waar de beste man begraven ligt(of lag)of wanneer

hij is gestorven,kon het ook nergens achterhalen.

B.V.D Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Willem.

Ik heb in Rütenbrock een Clemens Hoffman en J Hoffman gedoopt 16-07-1850  (tweeling)

Dan Clemens Hoffman gedoopt 13-08-1858, dit zal jouw gezochte Hoffman zijn.

Zal kijken of ik nog meer gegevens kan vinden van de Hoffmans.

Wel heb ik  gegevens voor je van de Fam. Wewers/Webers.

Bernhard Heinrich Wewers* 23-09-1826, gedoopt 24-09-1826 in Wippingen DL, zoon van Antonius

Lubbertus Wewers/Webers en Anna Katharina Gröne.

Huwelijk 13-02-1849 in Rütenbrock met Maria Thecla Wobken gedoopt 24-09-1824 in Rütenbrock,

dochter van Theodor(Dirk)Wobken/Wopken/Wupken en Maria Elisabeth Suelmann.

Uit dit huwelijk:

Engel Aleid Webers * 12-03-1863 Vlagtwedde.

Heb je nog meer gegevens nodig van de Wewers/Webers dan hoor ik dat wel.

Groet Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt Willemina,

Van de webers heb ik genoeg informatie maar van de Hoffmannetjes zou ik graag wat meer

willen weten.

Ik zie dat u Hoffman met één n schrijft terwijl mijn Hoffmann een dubbele n heeft ,heeft dat

ook invloed met de zoekactie's want ik zie wel eens dat namen in der loop der tijd anders

worden gespeld of geschreven.

Willem.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Willem.

De gegevens van de Fam. Webers komen allemaal uit het archief in Meppen DL.

Clemens Hoffman komt van oorsprong uit DL, in Duitsland schrijft men gewoonlijk  met 2 nn aan het eind.

Als je zoekt naar Hoffman kun je dat met vele varianten doen, Hofman, Hoffmannn enz...

Heb je al op Graftombe.nl gezocht naar het graf van Clemens?

Groetjes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Willemina,

Daar heb ik al gezocht maar ik denk dat zijn graf al geruimd is dus daar kom ik ook al niet verder mee.

groetjes Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Willem.

In middels had ik ook al gezocht, hij is na 1924 overleden, want bij het overlijden van Engel Aleid

Webers was hij nog in leven.

Je zou ook nog in Genver. NL de indexen kunnen bekijken in de plaats waar ze woonden.

Of een bezoek aan het Archief brengen, of het graf geruimd  is of niet, zijn overlijden staat hier

altijd geregistreert.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij terug is gegaan naar Duitsland.

Je kunt ook eens  informatie inwinnen bij het Gemeentehuis van Vlagtwedde, of bij het CBG.

Er zijn zoveel mogelijkheden.

Groetjes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Willem,

Via allegroningers is te zien dat hij in 1930 in Wolvega woont.

In 1932 woont hij in Nijeholtwolde

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Willemina en joke bedankt,ik zal nog even verder zoeken in de gegevens en site's die jullie

mij gegeven hebben.

Groetjes Willem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...