Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Aldfaer


Gast limburger

Recommended Posts

Het programma Aldfaer gaat mij hoe langer hoe meer vervelen.  :'( Behoorlijk vaak moet je veiligheidskopiën terugzetten. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cry-1.gif" alt="B-6"> Elke keer vind ik eigenlijk een keer teveel. Nu ben ik overgestapt op GensdataPro. Eens kijken hoe dat bevalt!

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Peter Buyk

GensDataPro is een mooi stukje software, en naar mijn mening is het beter dan Aldfaer, maar dat is een persoonlijke mening.

Een programma vinden dat echt aan al je wensen voldoet zal niet mee vallen, als het al niet onmogelijk is.

Het nadeel van GensDataPro is dat het een statische HTML website genereert, net zoals Aldfaer, en persoonlijk vind ik de prijs van 70 Euro iets te veel van het goede.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedoel je soms zo'n website waar je jouw gegevens op zet samen met nog vele anderen en waar je jaarlijks flink voor moet betalen? Je moet daar flink voor betalen want het is de broodwinning van die persoon! Vervolgens houd die persoon er mee op, of gaat failliet en enkele tientallen mensen zijn hun mooie stamboom op internet kwijt. Ik ken hier een voorbeeld van uit Belgisch Limburg. Of je zet je stamboom gratis op een website en de persoon in kwestie is niet zo goed in websites bouwen. Je merkt bijvoorbeeld dat de website een persoon die vier keer is getrouwd niet kan verwerken. Drie keer gescheiden en het laatste huwelijk niet. Het moest juist andersom zijn: Drie keer weduwe geworden en hertrouwd. Het vierde huwelijk eindigde in echtscheiding ! Als er vervolgens Umlauts komen waar ze niet thuis horen dan kun je maar het beste de hele zaak van internet afhalen. Het beste is nog zelf een website te maken. Ook leuk is www.geneanet.org waar je ook je gegevens kunt neer zetten. Je krijgt wat onlogische vreemde tabellen van je gegevens (Eerlijk gezegd,het ziet er niet uit!) maar dat went vlug. Ik heb al contact gehad met mensen uit Zuid-Afrika en Panama. Hier staan dus ook mijn gegevens, totdat ik iets beters vind of zelf een website maak (of laat maken)

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik stelde de vraag omdat ik zelf beheerder ben van www.mijn-genea.nl. Deze site is hobby-matig ontstaan en was eerst alleen voor mijn eigen gegevens. Echter tegenwoordig hebben ook andere gebruikers de mogelijkheid om hun eigen stambomen er te onderhouden. De website is dus ontstaan gewoon uit liefde voor de hobby, niet om er rijk van te gaan worden (ik hoef mijn brood er dus niet van te betalen). Verder noem je een aantal zaken die nogal eens misgaan op andere sites, als zoiets op mijn site zou gebeuren en een gebruiker zou zoiets melden dan zou ik gelijk zorgen dat dit werd aangepast, omdat het dan duidelijk om een programmeer fout gaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

Graag wil ik op de reactie van Gabor reageren. gl&

De website www.mijn-genea.nl is uit liefhebberij ontstaan van Gábor.

Sinds kort heb ik ook twee bestanden hier op staan. Het was even wennen hoe alles werkt, maar ben er inmiddels al aardig thuis in. Gedcoms worden perferct verwerkt, ook met umlauts.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Behalve een eigen website, heb ik ook gegevens via Geneanet staan. Maar de laatste misschien niet meer voor lang.

Natuurlijk is niet alles perfect, maar dat komt allemaal wel.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_happy_1.gif" alt=":0((">

Voor de rest moet iedereen voor zich zelf uit maken, welk genealogisch programma de voorkeur naar uit gaat.

Aldfaer heb ik een poos geleden ook even geprobeerd, maar was er niet zo kapot van.

Ik maak gebruik van Pro-gen en ben daar erg tevreden over.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_jaja6.gif" alt="$#">

groetjes,

Charlotta

(Jacqueline Jansen)

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel erg leuk

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Heb daar voor de grap eens gekeken of Toon Hermans erbij zat en jawel! Alleen jammer van die onofficiële nummering van een soort stamreeks. (Dan nog liever geen nummering. Je ziet aan de generatie-nummering wel hoever je in het verleden zit) Zodoende stamt hij af van een Hamers alias Nuchelmans, terwijl ik zoiets heb van stop met die stamreeks als je de oudste Hermans hebt gevonden. Waarom nog allerlei zij-spoortjes onderzoeken? Om zo ver mogelijk in het verleden te komen? (In dit geval circa 1575)

(Het wordt een beetje off-topic vrees ik. Je begint met kritiek te hebben op Aldfaer en je eindigt met ,eveneens,kritiek op mijn-genea) 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Tijd voor een nieuw topic?

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kritiek is altijd goed, dat houdt ons scherp he!

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

De nummering klopte inderdaad niet, ik heb het aangepast en met een volgende update is dit opgelost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ook ik wil hier wel reageren; (ps ik heb de naam van de topic maar even aangepast)

Ooit.....begon ik met Hazadata, eigenlijk ben ik toen al snel overgestapt op Aldfaer. Ik heb diverse programma's geprobeerd, gratis gedownload, Engelstalig, en via een gedcom uitgeprobeerd; ook de programma's die je handmatig kunt invullen, ik begrijp wat Limburger bedoelt, weinig werkt naar tevredenheid. Twee jaar geleden heb ik toch GDP aangekocht en de beginnerscursus gevolgd, maar voor mij persoonlijk, is het geen werk.

Het is een prachtig programma en zeker het geld waard, veel mogelijkheden, mooie resultaten. Mijn Aldfaer-gedcom is gebruikt door de makers om overzetfouten er uit te halen, waardoor ik een prachtig startbegin kreeg. Maar ook mijn bestand is niet af en wil nog wel eens wat veranderen of toevoegen, en dan is het toch vreselijk wennnen. In Aldfaer werk ik al jaaaaaaren, en weet blindelings de mogelijkheden te vinden, in GDP niet.

Voor iemand die met een programma begint is GDP aan te raden, al is er in die twee jaar al zeker twee keer een update geweest waarvoor kosten werden gerekend, waar ik dus geen gebruik meer van heb gemaakt, het ligt op de plank en ik kan er niemand een plezier mee doen omdat het nummer geregistreerd staat en dus persoonlijk is.

Ik heb op mijn-genea een start gemaakt met Philip Freriks (ik werk het daar verder handmatig bij, omdat het los staat van mijn eigen bestand) en ben zeker tevreden, een opmerking als gebruiker wordt direct opgepakt.

Maar dat kan bij Aldfaer ook, wat is de oorzaak dat je steeds je veiligheidskopie moet herstarten, wat gaat er fout; laat altijd je opmerkingen weten aan de programmamaker(s), anders kan er niks mee gedaan worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms al na een half uur beginnen de lettertjes wat te bibberen. Ik weet dat alles wat ik dan ingevoerd heb kwijt ben. Ik heb heb zelfs angst om Aldfaer te openen het kan zelfs na een half uur al mis gaan! Ik heb in de loop van ongeveer drie jaar al zo veel vreemde problemen gehad met dit programma dat ik er helemaal geen zin meer in heb om verder te gaan in Aldfaer. Lees de problemen eens bij het forum van Aldfaer bij helpdesk en je krijgt de vreemdste problemen te zien. Ik krijg zelfs het idee dat ik plotseling zo'n 2000 mensen kwijt ben. Maar dat kan schijn zijn want als je een veiligheidskopie moet gebruiken gaat Aldfaer de personen opnieuw nummeren. Dat heb ik de afgelopen dagen nagegaan en ik ben inderdaad personen kwijt, zelfs het werk van een heel jaar, want Aldaer maakte gebruik van een veiligheidskopie van 29-09-09. Een automatische kopie die is gemaakt bij de overgang van versie 4.1 naar 4.2 vermoed ik. Dus waarom maak ik dan al die veiligheidkopiën ? Voor niets zeker? In drie jaar tijd maar liefst zes keer de veiligheidskopie moeten gebruiken en nu opeens drie keer in de week en dan wordt er ook nog een oude kopie gebruikt, kom nou!

Het klinkt erg dramatisch maar ik had op geneanet op 1-10 nog de nodige veranderingen aangebracht, in feite staat daar nu mijn back-up geplaatst. Eigenlijk een vorm van geluk en toeval. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Lees ook eens in andere forums over mensen die niets meer willen weten van Aldfaer, enkel en alleen omdat je zo vaak een veiligheidskopie moet terugplaatsen (en gelijk hebben ze!)

En nu ga ik maar vrolijk 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sad.png" alt=":(" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/sad@2x.png 2x" width="20" height="20"> verder in GDP

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Limburger,

Dat ziet er niet erg best uit, wat je vertelt over Aldfaer. &^^

Ik neem aan dat je met een genealogisch programma werkt. Oja, het programma van de NGV, maar maak steeds backups en Aldfaer maar laten zitten, is mijn bescheiden mening.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile_eyeroll.gif" alt="B-12">

De reactie van Ludmilla heb ik ook net gelezen.

Het is geweldig als een beheerder zeer snel reageert, recht breit wat je zelf verkeerd hebt gedaan.

Dat is mij bij Mijn-genea overkomen met meerdere bestanden.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_oops.gif" alt="B-9">

Soms denk je dan dat je iets goed doet en oeps..... dan heb je het niet goed begrepen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_stop.gif" alt="(33">

Gabor, ook langs deze weg bedankt voor wat je doet.

groetjes,

Charlotta 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Aan de complimenten voor mijn-genea van Gabor heb ik niets toe te voegen, wel nog even voor Limburger:

De problemen die je hebt met Aldfaer zijn zeker niet gering, maar ik proef toch, dat je ze niet hebt gemeld aan de Helpdesk, mede omdat anderen dat al doen.

Mijn laatste versie is 4.2.0.3. en dat is niet de laatste, 4.0.2.12

Ik kreeg inderdaad vorig jaar problemen, en merkte dat er iets niet goed was, dat bevestigd werd door de helpdesk. De laatste veiligheidskopie die ik nog had in de laatste versie van 0.3 heb ik teruggezet en iedere keer bij het opstarten wordt gevraagd of ik de laatste versie wil downloaden, dat ik stevast weiger omdat ik niet weet wat er fout zal gaan, en nu gaat het goed. Ik zal dus in lengte van dagen in deze versie blijven werken.

Een andere keer bleek dat al mijn huwelijken weg waren, dus alle data inclusief alle gegevens die onder persoon genoemd staan. Maar dat was geen fout van Aldfaer maar een tekort van het geheugen van mijn computer, de notities worden altijd als laatste gesaved.

Mijn laptop werkt onder windows en ik weet dat Vista problemen gaf, maar dat kan ook bij andere programma's, dus ook dat kan een oorzaak zijn.

Je hebt nu dus GDP en bent daar blij mee, dus kun je Aldfaer vergeten; ik neem aan dat je alles nu handmatig aan het overzetten bent of gebruik je een laatste Aldfaer-Gedcom of kun je ook van Geneanet ene gedcom maken? Niet alle notities komen dan op de juiste plaats. Probeer wel minimaal de beginnersbijeenkomst te volgen, je wordt dan zoveel wijzer, het zijn vaak de kleine trucs die het werken met dit programma iets vereenvoudigen.

De hobby moet plezier bieden en daar hoort een goed programma bij, zonder ergernissen,

veel succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik moet nu vermoedelijk 2000 personen handmatig van Aldfaer naar GDP overbrengen. Leuk is anders. Aldfaer is gewoon een programma met constructiefouten die vaak pas na jaren boven water komen. Iets anders kan ik er niet van maken. Ik heb geen mappen verplaatst (dat doet Aldfaer uit zijn eigen!) en ik gebruik slechts 25% van mijn harde schijf. De Aldfaer helpdesk, daar zitten veel mensen die denken dat Aldfaer perfect is en dat degene die hulp zoekt iets doms heeft gedaan. Ik heb namelijk helemaal niets gedaan, Aldfaer begon opeens iets te doen wat ik niet wilde!

Maar nu genoeg gezeurd, die 2000 mensen moeten verplaatst/omgezet worden!!

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • Forumleden Groep

Ik voel me toch geroepen deze 'Limburger' te corrigeren.

Op Geneanet kan gelezen worden dat het programma bij 48% van hun leden gebruikt wordt.

Het is het enig echte gratis programma; andere software begint gratis maar al snel ontdek je dat het geld kost.

Ik ben nog al actief op het forum voor Aldfaer gebruikers en eerlijk gezegd ben ik nog nooit commentaar van Limburger tegengekomen. Of een vraag om hulp. Want als je zo vaak een veiligheidskopie moet terugzetten dan is er iets fout. Het getuigt dan meer van onkunde en niet van een wil om de fout op te lossen en een vraag te stellen bij het forum van Aldfaer.

Hoewel het dus laat is voor deze discussie wil ik het wel plaatsen want nu is er een onterecht beeld over Aldfaer

Han Kortekaas

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Han,

je hebt helemaal gelijk, problemen moet je melden daar waar ze horen, in dit geval bij jullie helpdesk, zoals ik ook in 2010 aangaf.

Ik wil je er even op attenderen dat "limburger" geen lid meer is van ons forum, in zijn profiel staat 'gast'. De boodschap zal hem mogelijk niet bereiken.

Wel nog een correctie op je citaat

Het is het enig echte gratis programma; andere software begint gratis maar al snel ontdek je dat het geld kost.

Het laatste is helemaal juist, een ergernis en waarschuwing is op zijn plaats. Meerdere malen is er hier op SVF over gesproken, maar er kan niet genoeg voor gewaarschuwd worden.

Het eerste is onjuist.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

is ook gratis, zonder addertjes onder het gras of kleine lettertjes, etc.

Ik adviseer altijd beide omdat ik ook beide naar tevredenheid gebruik. Gebruikers moeten vrij zijn om te kiezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik werk met Gramps, is een zeer uitgebreid programma. En is helemaal gratis en in het Nederlands. Daarnaast heb ik een website gebouwd met Joomla 3.+ en gebruik hier een component Joaktree, ook allemaal gratis. Via gramps verwerk in mijn genealogische gegevens, deze verwerk ik tot een gedcom bestand en upload deze naar mijn website. Werkt voor mij prima.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...