Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Beurtschip Etta Helena


jannie

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Wie heeft informatie over het beurtschip Etta Helena? Mijn overgrootvader Dirk Visch was schipper en heeft op dit schip gevaren. Ik zou hier graag meer over weten. De familie woonde in Harderwijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

BeSter Jannie,

Zelf heb ik geen idee, maar ik heb uw vraag op de FB en Twitter pagina van dit forum gedeeld, wie weet is er iemand die u verder kan helpen.

met een genealogische groet, sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
henk elsinga

Beste Jannie,

De informatie die je zelf geeft is vrij karig en dat is jammer, want dan is het vaag en onduidelijk wat je graag zou willen weten.
Dus ga ik maar een paar dingen inschatten:
-ik heb opgezocht dat je overgrootvader in 1880 getrouwd is met Etta Helena Luitingh, een schippersdochter uit Harderwijk.
Dit verklaart de naam van het schip.
-ik schat in dat hij het schip van zijn schoonvader heeft overgenomen, want als je nog minderjarig bent,
moet je een "relatie hebben om binnen te komen en mee te draaien in de vrij gesloten groep beurtschippers van de Zuiderzee"
-ik schat in dat het nog een houten schip was, want de ijzeren scheepsbouw stond toen nog in de kinderschoenen.
-ik schat in dat het beurtschip een tjalk was, omdat die scheepsvorm het meeste ruimte biedt voor het vervoer van
goederen, levend vee, voedsel, pakjes, brieven en passagiers.
-ik schat in dat de beurtdienst dagelijks was, of in ieder geval enkele malen per week.
-ik schat in dat de beurtdienst betrekking had op het vaste traject Harderwijk-Amsterdam.
-ik schat in dat er een overeenkomst bestond tussen het bestuur van de stad Harderwijk en het bestuur van de stad Amsterdam.
De namen van schepen en schippers en het reglement of de keur zullen mogelijk in deze overeenkomst en / of de aanhangsels vermeld zijn.
Misschien kun je beter wat gerichte vragen stellen en ook wat genealogische gegevens plaatsen van het gezin van Dirk Visch.

Met vriendelijke groet,
Henk Elsinga

P.S.
Ik weet niet wat je weet over de oude beurtvaart op de Zuiderzee, maar om je algemene kennis wat te vergroten is hier een link:
 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.



 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Mogelijk heeft het Streekarchivariaat Noordwest Veluwe meer informatie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste mensen,

 

Hartelijk dank voor jullie reacties op mijn vraag over de "Etta Helena". Wat ik het liefste zou willen, is een plaatje van het schip, dan kan dat op de betreffende pagina in mijn stamboom zetten bij overgrootvader

Dirk Visch.

Verder zal ik in Harderwijk het jaarverslag van 2005 opvragen. Kijken wat ik daar vind.

Nogmaals dank!

 

Met groet,

Jannie

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
henk elsinga

Dag Jannie,

Omdat de Etta Helena waarschijnlijk een houten tjalk was van circa 1870 betwijfel ik of er een plaatje van bestaat.
Foto's van een schip waren in die tijd nog schaars. Soms is er wel een tekening of schilderij in een museum.
Er zijn ook oude ansichtkaarten van steden met havens en aanlegsteigers voor schepen van rond 1900.
Er zijn wel afbeeldingen te vinden van schepen die op de Etta Helena leken.

Je hebt kans dat er in Amsterdam nog wel mooi beeldmateriaal bewaard is m.b.t. de steigers en de beurtschepen die daar kwamen.
De steiger voor het schip van Harderwijk lag aan de Oude Teertuinen.  Die locatie is later verbouwd tot Prins-Hendrikkade.
Je zou eens kunnen bladeren op de site van Theo Bakker. Daar staan mooie foto's van de wereld, waarin je overgrootvader leefde.
Zie o.a. de pagina's nr. 28, 30, 31, 54, 64, 65, 66 en 67 links.

Mvrgr,

Henk Elsinga

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Henk,

 

Dank voor de links, ik ga ze op mijn gemak bekijken. Als ik weer in Amsterdam kom, zal ik met andere ogen naar de Prins Hendrikkade kijken.

En misschien zit er wel een mooi plaatje op de site van Theo Bakker.

 

Nogmaals dank voor de moeite.

Met groet,

Jannie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...