Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

voorouders Johannes van den Ingh, geboren 1762 te Zwammerdam


Alfons Utrecht

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Alfons Utrecht

Ik ben op zoek naar de voorouders van Johannes van den Ingh (1762-1845) geboren Zwammerdam en getrouwd met Cornelia Plomp (1781-1857). Volgens de overlijdens akte (zie onderstaand) waren dat Pieter van den Ingh en Marijtje van Zwieten (of Swieten). Pieter had waarschijnlijk 3 kinderen te weten: Grietje (1739-1812) getrouwd met Floris de Neut (zie onderstaand), Jacobus (1745-1830) en bovengenoemde Johannes.

Ze hebben alle drie Pieter als vader, maar wel een andere moeder.

 

Verder wordt ook de naam soms anders geschreven: van den Ingh, van den Eng, van den Engh, van den Ringh.

 

Ik loop vast bij Pieter en zijn partner(s). Ik kan ook geen doop of geboorte gegevens van Grietje, Jacobus en Johannes vinden en ook niet van Pieter of zijn partner(s).

Wie kan me verder helpen.

 

Met vriendelijke groet

 

Alfons van den Ingh

 

 

Overlijdensakte Grietje van den Ingh, 19-12-1812, Zwammerdam
Aktedatum:  19-12-1812
Datum overlijden:  19-12-1812
Plaats overlijden:  Zwammerdam
Tijdstip:                  12:00 uur
Overledene:  Grietje van den Ingh
Voornaam:  Grietje
Tussenvoegsel:  van den
Achternaam:  Ingh
Geslacht:  vrouw
Woonplaats:  Zwammerdam
Leeftijd:                  73 jaar
Beroep:     uitdraagster
Burgerlijke staat:  gehuwd
Vader:                  Pieter van den Ingh
Moeder:                  Maria van Santen
Aangever:  Floris van der Neut
                 Willem van Vliet
Soort akte:  Akte van overlijden
Gemeente:  Zwammerdam
Toegangsnummer:  114.1.06 Archief van de ambtenaar van Burgerlijke Stand van Zwammerdam, 1811- 1964
Inventarisnummer:  44
Bladzijde:  fol. 11

 

Naam  Jacobus van den Ingh
Geslacht  Man
Overleden  10-03-1830 te Woerden
Leeftijd  85 jaar
Ouders  Pieter van den Ingh en Marijtje de Kuiper
Aktedatum  12-03-1830

Ambtenaar van de Burgerlijke Stand van Woerden
Beschrijving index  Overlijdensakte Woerden, 1830
Inventarisnummer  1695
Aktenummer  29

 

Overlijden Jan van den Ingh, 15-12-1845
Overledene:  Jan van den Ingh
   Voornaam:  Jan
   Tussenvoegsel:  van den
   Achternaam:  Ingh
   Geslacht:  M
   Leeftijd:  84
Overlijdensdatum:  15-12-1845
Overlijdensplaats:  Woerden
Aktedatum:  16-12-1845
Akteplaats:  WoerdenVolgens de overlijdensakte
Partner:                  Echtgenoot van Cornelia Plomp
Vader:                  Pieter van den Ingh
Moeder:                  Marijtje van Zwieten
Toegangsnummer:  481 Burgerlijke stand: (dubbele) registers 1811-1902
Inventarisnummer:  498-03
Aktenummer:  140

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Alphons,

 

Op zich liggen de doop data best wel redelijk uit elkaar 1739; 1745 en 1762. Dat sluit nog niet uit dat Pieter 3X is getrouwd.

Zijn alle genoemde kinderen in Zwammerdam gedoopt en heb je in de tussenliggende jaren gezocht naar kinderen, zoek daarvoor het doopboek af en schrijf alle kinderen op.

Heb je de begraafboeken doorgenomen om te zien of er [meestal] genoemd als "huisvrouw van" Pieter van der Ingh

De trouw afbeelding is helaas niet te lezen, misschien kan je er een link van geven? En daar zou ik ook beginnen door te bekijken of de gezochte Pieter meerdere keren is gehuwd, want bij zijn 2e en 3e huwelijk zou "weduwnaar van ..." moet staan. 

 

Misschien overbodig, maar de DTB bronnen voor de Burgerlijke Stand zijn veel kariger met informatie dan de BS. Je zal dus meerdere bronnen als ware als puzzelstukjes in elkaar moeten passen, maar wel zonder forceren... :rolleyes:

 

Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Twee trouwinschrijvingen zoals je kan zien. Alletwee een Petrus [Pieter] en twee verschillende moeders. Maria Jacobdr VAN SANTE [N] trouw 04 NOV 1737 in Zwammerdam en Maria Jansse VAN ZWIETEN trouw waarschijnlijk voor NOV 1762 . De bron is een CD waarop de districtsboeken van Zuid-Holland staan. Ik vond geen derde trouw, wie weet wel in een andere bron te vinden.

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

 

 

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Alfons Utrecht

Hallo Kèren,

 

Dank voor je reactie. Een aantal van die trouwinschrijvingen had ik ook gevonden. Dit indexen, (distriktsklappers,Rijnland rondom Woerden distrikt XIII 1736 -1755)  zijn de originele documenten ook ergens te vinden en hoe werkt de codering?

 

Van de trouwakte ben ik de bron/link kwijt. Ik heb nog wel een ander trouw document gevonden waarin staat dat Pieter weduwnaar was van Maria van Zanten en nu trouwt met Marijtje van Swieten. Hij is dus zeker twee keer getrouwd.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Al de bovenstaande kinderen zouden dus van hem kunnen zijn.

 

met vriendelijke groet, Alfons

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

In dit boek staan in elk geval een aantal dopen.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bovenaan staat een pag. nummer. Dat komt overeen met de nummers voor de doop 109, 112 enz

 

Via 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

    Rooms Katholiek

 

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Alfons Utrecht

Beste Joke,

 

Dank voor je reactie. Via deze links heb ik inderdaad de doopinschrijvingen kunnen vinden. De link naar zoekakten is ook handig.

 

Hallo Kèren,

Hierbij de link naar de boven toegevoegde trouwakte van Pieter van den Ingh en Marijtje van Zanten.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Groet, Alfons

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Alfons,

 

De links naar de trouw inschrijvingen zijn een stuk duidelijker.

Om de ouders van Pieter van den Ingh te vinden zal verder teruggaand in de tijd meerdere bronnen nodig zijn dan alleen de DTB. Ik denk dan aan notariële archieven, akten van indemniteit.

Bij de dopen van zijn kinderen met Maria van Santen wordt hij Petri Jacobi genoemd, dat is waarschijnlijk en patroniem, en dan heet zijn vader waarschijnlijk Jacobus.

In de Index vond ik een Jacobus van de [!] Ringh gehuwd met Susanna van 't Wout die kinderen laat dopen van 1725-1734 

Kan een broer zijn van Petrus. Of zelfs zijn vader die op late leeftijd nog kinderen krijgt....? 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

 

Kijk eens op deze site van het gemeenten archief Alphen waar Zwammerdam onder valt.

 

Zo vond ik in de rechtbank archief veel personen met de naam Engh / Ingh [probeer alle variaties natuurlijk] waaronder ik Duijfie tegenkwam als Duijfje van den Engh, weduwe van Reinier Verhoeff. Door verbanden te leggen met de kinderen en ouders en getuigen, te letten op vernoemingen kom je misschien verder, dat geldt ook voor de echtgenotes. Als je nieuwe verbanden legt kan je die toetsen door de DTB weer te doorlopen. Soms heb je geluk en staat er een ouder genoemd [bij de trouw]. 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Op 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 kan je per onderdeel zoeken. Als je akten van indemniteit tegenkomt kan je zien of ze ooit in een andere plaats hebben gewoond.

Wil je de originele akten inzien zal je een reisje naar het archief moeten maken.

 

Succes, de zoektocht is het allerleukste van stamboomonderzoek....... ^-^

bewerkt door Kèren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...