Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Frederika Elisabeth Hard(/t)endorf(f) in Amsterdam ca. 1763


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik zit al een tijd vast met het onderzoek naar de doop (en voorouders) van Frederika Elisabeth Hardendorff (kan ook met een t en/of met 1 f)
Zij trouwt(1) op 22-08-1783 in Amsterdam met Carel Andries Gobelt en wordt daarbij geassisteerd door haar moeder Christina Hartendorff. HIJ houdt het niet lang vol want op 01-11-1790 trouwt zij als weduwe met Albertus Annes, met wie zij in ieder geval 5 kinderen krijgt.
Bij haar eerste huwelijk staat vermeld dat zij 20 jaar oud is en uit Amsterdam komt. Zij zou dus aldaar geboren moeten zijn ergens in de buurt van 1763. Ik kan echter van de Hartendorff's niets meer vinden voor 1783. Ook het overlijden van moeder Christina Hartendorff kan ik niet vinden.
Wie kan me helpen?

Dit is de scan van haar eerste huwelijk:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en dit van haar tweede:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

(er staan meerdere huwelijken op die pagina's, maar in de bovenrand staat ook om welk huwelijk het gaat)

 

 

bewerkt door Framegote
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb wel een doop gevonden op 18-11-1767 van een Frederika Elizabeth, dochter van Willem Hartentorp en Maria Justina Stütz.

De familienaam zou kunnen kloppen, maar de naam van de moeder klopt niet met die op de inschrijving van haar eerste huwelijk. Daar werd ze immers geassisteerd door "haar moeder Christina Hartendorff". 

Overigens kreeg ze met haar eerste man een dochter die wel weer Maria Justina gedoopt is.

Wel weer een puzzel!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Die Maria Justina hertrouwt

Citaat

inschrijvingsdatum:

04-10-1791

naam bruidegom:

 

Rüppert, Johan Adam

naam eerdere vrouw:

 

Wagenaar, Elisabeth Margaretha

naam bruid:

 

Stiitz, Maria Justina

naam eerdere man:

 

Hartenclorf, Willem

bronverwijzing:

 

DTB 636, p.426

opmerkingen:

 

Huwelijksintekeningen van de KERK.

 

Ik heb nu geen gelegenheid verder te kijken.

 

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
2 uur geleden zei joke andriessen:

Die Maria Justina hertrouwt

 

Ik heb nu geen gelegenheid verder te kijken.

 

Groet, Joke

Dank je voor het mee kijken. Deze had ik ook gevonden, maar het bewijst niet dat zij de moeder is van Frederika Elizabeth. Het zou mooi zijn, want dan kan ik verder gaan zoeken naar waar Willem en Maria Justina vandaan komen. (Dat zal wel Duitsland zijn, maar dat zien we later wel.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vond zojuist deze huwelijksakte van wellicht de broer van Frederika Elizabeth, Johan Christiaan. Het is waarschijnlijk hij geweest die het overlijden van zijn vader heeft gemeld. Er staat in het boek dat Jan Christiaan dat deed, dus dat zal de zelfde persoon geweest zijn.

Als inderdaad Willem en Maria Justina de ouders van Frederika Elizabeth zijn, zou het kunnen zijn dat zij net als haar broer in Venlo geboren is.

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

De vraag blijft waarom er op de inschrijving van haar 1e huwelijk staat dat haar moeder Christina heet. Omdat het om mijn 5x over-grootouders gaat, is dit voor mij toch wel interessant!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank, ik denk dat het een vorm van extrapolatie is...

Maria Justina... (waarschijnlijk Duits, waarbij de tweede voornaam meestal de roepnaam is) ==> Stine of Stijntje ==> door de registrerende klerk "opgelost" als Christina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Het lijkt me een heel goede verklaring van Petra.

Maria Justina is ook getuige bij de doop

Citaat

kind:

, Seijbrand

doopdatum:

 

10-08-1791

kerk:

 

Zuiderkerk

godsdienst:

 

Hervormd

vader:

 

Annes, Allebertus

moeder:

 

Hardendorf, Frederica Elizabeth

getuige:

 

Annes, Seijbrand

getuige:

 

Stots, Maria Justina

bronverwijzing:

 

DTB 103, p.233(folio 116v), nr.17

 

Hier heeft vader ook een extra voornaam:

Citaat

kind:

, Wilhelm

doopdatum:

 

14-06-1771

kerk:

 

Lutherse Kerk

godsdienst:

 

Evangelisch-Luthers

vader:

 

Hartdendorff, Christoffel Wilhelm

moeder:

 

Hartdendorff, Maria Justina

getuige:

 

Roelofse, Sweerus

getuige:

 

Roelofse, Doortje

bronverwijzing:

 

DTB 254, p.150(folio 109v), nr.3

 Als de doop in 1767 kort na de geboorte was, dan was ze bij haar huwelijk wel erg jong.

 

Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank jullie wel! Dit verklaart inderdaad een hoop!

Ik kan nu ook haar broer (Jan/Johan Christiaan) aan het verhaal knopen en weet dus nu ook wanneer hun vader is overleden. (Jan Christiaan geeft hem aan)

 

Goed … op zoek naar de volgende puzzel: broerlief komt uit Venlo …. kijken of ik hem daar kan vinden en misschien het huwelijk van hun ouders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, in november 1791 hertrouwt Maria Justina met Johan Adam Röppert. Zij komt uit Nassou en hij uit Ketternschwalbach …. dat is daar in de buurt. Het ziet er naar uit dat het wel eens een lange zoektocht kan gaan worden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat zou inderdaad best eens kunnen. Maar je hebt nu toch meer aanknopingspunten. En beter een Maria Justina dan een Maria Elisabeth of een Maria Catharina!  Hou je ons op de hoogte?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...