Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Stamboomboek, boek bij tv-serie Verborgen Verleden


Gast limburger

Recommended Posts

Gast limburger

Beste mensen,

Vandaag ontving ik met de post mijn exemplaar van het Stamboomboek. Hierin staat echt alles wat de beginnende en ook de al iets gevorderde genealoog moet weten. Kortom, ik ben hier zeer tevreden over.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Zijn er dan geen minpuntjes? Ja, die zijn er. Als je zoals ik dicht bij Duitsland en België woont(en daar ook enige voorouders hebt) dan zou het niet gek zijn om over die landen toch in ieder geval minieme gegevens te verstrekken over hoe en waar je moet zijn voor je onderzoek. Op bladzijde 186 staat een literatuurlijstje Onderzoek over de grens met slechts een boek over onderzoek in België en een zeer oud boekje (1987) uit een CBG-serie over Duitsland. Ik denk dat CBG maar eens boekjes over België en Duitsland moet gaan uitgeven in hun nieuwe serie Voorouders van Verre!

Ik ben eens benieuwd wie er nog meer dit boek hebben aangeschaft en hoe jullie er over denken.

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor de serie Verborgen Verleden, zie ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het boek dat Limburger beschrijft, kost 22,95 en is hier te bestellen

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Voor nieuwe Vrienden van het CBG, contributie 38,75 per jaar, is het boek van deze serie, gratis.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Limburger,

Dank je, voor je review 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_knipoog3.gif" alt="$"> van het stamboomboek. Je noemt als minpuntje dat er weinig over buitenlands onderzoek in staat, eigenlijk wel een beetje gek, op zijn minst een kleine uitleg had mooi geweest. Tenslotte komt vrijwel iedere onderzoeker uiteindelijk in het buitenland terecht. Ben jezelf nog 'onbekende zaken' tegengekomen, m.a.w. kan de inhoud van het boek je, als doorgewinterd onderzoeker nog wat leren....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">?

Als mijn budget het toeliet, zou ik het misschien wel aanschaffen, maar ik ga, samen met nog iemand, voor het tweedelige boek "photographers in the Netherlands" over Nederlandse fotografen vóór 1900, uitgave van het fotomuseum ism het CBG.

image_preview

Je kan er meer over lezen op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Veel leesplezier!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast limburger

Beste Kèren,

Wat ik bijvoorbeeld niet wist is dat er boeken zijn verschenen (in 1916 en 1984 ) waarin staat welke notaris door wie is opgevolgd, wat best wel handig kan zijn. De twee boeken leveren gegevens op van ca 1550 tot 1984. Ook de vele websites met voor genealogen belangrijke informatie maken dit boek tot een compleet boek.

Het boek Photogaphers in the Netherlands, daar ben ik ook al een tijdje over aan het denken. Eerst eens kijken hoeveel oude foto's ik heb voordat ik inschrijf, want voor een handvol foto's lijkt me dit wat duur. (Ik heb ooit een hoop foto's in een grote envelop gestopt en er nooit meer naar omgekeken.die moet ik maar eens gaan opduiken!)

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

Hoewel het onderwerp Verborgen Verleden wat verspreid op SVF staat, wil ik mijn reactie hier zetten, omdat ik het boek nu ook ontvangen heb, gratis, als welkomsgeschenk bij het lidmaatschap Vrienden van het CBG (opnieuw maar weer eens aangevraagd).

Het is een prachtig gemaakt boek, vierkant van formaat, in glans gedrukt, een kleine 200 pagina's. Op ieder bladzijde staat aan de bovenkant een uitleg dmv een afbeelding met tekst. Auteur is Rob van Drie, plaatsvervangend directeur van het CBG.

De hoofdpersonen uit de tv-serie hebben elk 1 pagina, waar kort iets over het resultaat van de zoektocht wordt verteld. Het grootste deel is onderverdeeld in 17 hoofdonderwerpen over stamboomonderzoek in het algemeen.

Ik zal er lang over doen om alles goed door te nemen, het voelt goed om het in je handen te hebben, maar wat me opviel was dat op bladzijde 76 iets staat over het Genealogisch onderzoeksproces uit 2008, met name in Amerika. In 2010 werd e.e.a. aangepast na discussies op het nederlandse stamboomforum. Genoemd wordt deze site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

maar de afbeelding die in het boek staat, met bolletjes, zie ik op de site niet staan. De afbeelding staat wel op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

Rob van Drie schrijft in het boek:

"De verschillende kleuren van de bollen staan voor de zes onderdelen van de standaard voor genealogisch bewijs van de Board for Certification of Genealogists. In deze Genealogical Proof Standard (GPS) zien we het raamwerk van de kritische genealogische methode terug die in het Hoofdstuk Stamboomonderzoek beschreven is. In de GPS zijn de verschillende elementen, van de formulering van de vraag tot en met de conclusie, verder uitgewerkt. " Daarna volgt een uitleg.

Het schema, met de gekleurde bollen, is nieuw voor me en daarmee een waardevolle aanvulling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...