Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

register van doodsoorzaak


Visser

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

In de uitzending van Verborgen Verleden met Herman Finkers, had Herman aan de Amsterdamse archivaris de de vraag "waar zou ze aan gestorven zijn".  Waarop de man  zei, ik ga dat voor je opzoeken. Amsterdam bleek een register van doodsoorzaken bij te houden. En dat is (in ieder geval voor een televisie uitzending) toegankelijk. Ik kunt zich voorstellen, dat ik zat te watertanden bij de gedachte, ook van mijn voorouders de doodsoorzaak te weten. Maar ik kan nergens hier informatie vinden. Mijn vraag is dan ook, zijn deze registers vrij toegankelijk en welke gemeenten hebben die nog.

 

Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dezelfde vraag kwam bij mij op en deze bleek ook gesteld op stamboomforum. Vrij snel kwam een antwoord dat mijn vraag grotendeels beantwoordde.

zie 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Ik had de oplossing kunnen weten, maar er niet aan gedacht. Het zijn de indexen overledenen gasthuis 1739-1812 en patientenregisters 1818-1899

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

met vriendelijke groet- Bart

 

bewerkt door Bart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt voor je tip. Maar ik heb geen Amsterdamse voorouders en voor zover ik weet heeft niemand van mijn voorouders in een Amsterdams ziekenhuis gelegen. Ik hen iets dergelijks niet kunnen vinden voor b.v. Rotterdam.

 

Met vriendelijke groet,

 

Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het zal per plaats verschillen of er wel of geen doodsoorzaken zijn bijgehouden en nog belangrijker bewaard zijn gebleven.

Als een voorouder in een ziekenhuis [gasthuis etc] is overleden heb je iets meer kans, maar je zal het archief van de plaats van overlijden moeten vragen, of het bewaard is gebleven en zo ja waar het dan ligt. Kijk altijd eerst op de site van het betreffende archief.

Als ik op de site van het stadsarchief Rotterdam in de archieven zoek op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Succes, zou leuk zijn als je laat weten wanneer je wat vindt!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Overigens kan je vaak in een overlijdensakte aan de aangevers of adres zien of iemand in een gasthuis is overleden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...