Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

GedCom


Gabor

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Zijn er mensen op dit forum die verstand hebben van GedCom bestanden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat wil je weten?

Misschien dat je hier een antwoord kunt vinden?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Als je een andere vraag hebt roep je maar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 years later...
  • Forumleden Groep

Weet iemand waardoor het kan komen dat bepaalde personen in mijn Aldfaer bestand, niet meegenomen worden/terug te vinden zijn in een nieuw aangemaakt Gedcom bestand. Bij een ouderpaar blijkt dat ze in Aldfaer als twijfelachtig aangeduid staan (als ouders in dat geval). Kan dat een oorzaak zijn??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Catrijna,

De meest nieuwe versie is 4.2.0.20. Ik heb nog niet op akkoord geklikt omdat er in het verleden altijd wel iets was, dat niet goed muteert.

Is dit ouderpaar de enige personen die niet goed zijn overkomen? Controleer de gegevens van de ouders en de eerstgeborene. Het kan zijn dat het kind voor het huwelijk is geboren en dan reageert de controle. Ga naar de bovenbalk, stamboom en klik op controle.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Je krijgt dan een schermpje en het aanvinken van "fouten in de database" zou dan voldoende moeten zijn. Als dat akkoord is, en je fout blijft, selecteer dan bijvoorbeeld het vakje 'logische volgorde data ouders'. Het is trouwens een algemene aanbeveling om je bestand te controleren, met alle vakjes aangevinkt. Het kost even wat tijd, maar dan weet je dat alles juist staat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Ludmilla,

Dank voor je antwoord. Heb zo op het oog niet kunnen constateren dat er meerdere personen ontbreken in het Gedcom bestand. Maar na de controle in Aldfaer (handig, suf wist dit niet!) bleek wel dat bij de ontbrekende personen hun ondertrouw en kerkelijk huwelijk verwisseld waren. Zou dus de oorzaak kunnen zijn.

Maar.. voordat ik dit ga uitproberen, even nog een vraagje. Ergens heb ik eerder iets gelezen over een risico van gegevensverlies bij het maken van een Gedcom bestand. Nu heb ik dat dus in mijn Gedcom, maar is er ook een risico voor het basis/Aldfaer bestand? Ik ga ervanuit, dat er een kopie wordt gemaakt in een algemeen converteerbaar bestand, klopt dat? Hopelijk weet je/iemand dat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij het maken van een Gedcom als export, dus jouw bestand wil je ergens anders invoeren, kunnen er geen gegevens verloren gaan. Bij het importeren van een Gedcom, dus een combinatie van jouw bestand en dat van een ander, dat kan problemen geven. Niet alles wordt dan op de juiste manier over elkaar heen geschreven. Als voorbeeld kan ik geven mijn Aldfaer gedcom export die ik importeerde in Gens Data Pro, dat gaf heel veel fouten. Mijn bestand is een paar jaar geleden daarom gebruikt als testcase en de fouten van importeren van Aldfaer bestanden is sindsdien verbetert.

Bij het installeren van Aldfaer op je computer is destijds gevraagd waar je het wil opslaan, als dat anders is dan ze aanbevelen en dat is op de C schijf in de map ProgramAldfaer. Je kunt op diverse manieren controleren waar alle mappen staan: Bovenbalk > Bestand > Zoek Aldfaer bestanden.

Iedere keer als je afsluit en gegevens opslaat, wordt er een laatste versie aangemaakt. Reserve bestanden kun je dus ook zo opzoeken en desnoods terugplaatsen.

Publiceer je je gegevens extern, heb je daarom een export-Gedcom nodig?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Ludmilla,

Dank voor je snelle antwoord. Gerustgesteld. Ik wil inderdaad mijn gegevens op korte termijn gaan publiceren bij Genealogie online. Dus hopelijk staat daar binnenkort de Genealogie Oldenhof-Huisman..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Denk aan de opties die je kunt aanvinken bij een gedcom, beroep, geloof, etc. Jij bepaalt wat je in een gedcom exporteert. Denk ook aan je privacy-instellingen, die moet altijd aan staan, dus geen gegevens van levende personen openbaar maken.

Ietwat offtopic: Let goed op waar je je gegevens publiceert. Op dit forum is er ook veel over gesproken, zoek het even op. Veel, de meeste, mogelijkheden zijn commercieel en dat betekent dat je met een klein bestandje kunt starten, gratis als lokkertje, maar je wilt al snel meer gegevens publiceren en dan moet je al snel betalen; groot bestand, meer betalen. Bij andere sites sta je je gegevens af, dat staat in de kleine lettertjes die je vaak vantevoren niet voldoende doorleest; je hebt dan zelf geen zeggenschap meer over je eigen gegevens! Ik heb geen aandelen maar ben reuze tevreden over

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

. Beheerder Gabor is hier lid en kan je overal mee helpen. Je kunt je bestand zelfs afschermen en alleen voor bekenden toegankelijk maken. Je bent altijd de baas over je eigen gegevens. Jij bepaalt waar je je 'levenswerk' openbaar zet, maar lees overal de kleine lettertjes, voordat je het afstaat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Ludmilla,

Dank voor de tips. Omdat ik heel veel aantekeningen onder notities (in Aldfaer) heb staan, had ik  inderdaad eerder al de mogelijkheden onderzocht, om die en andere gegevens te kunnen uitsluiten van publicatie. Ik ga zeker Mijn Genea bekijken en mijn keuze nader bepalen. Groetjes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

werkte bij mij niet. Na een aantal pogingen dit opgegeven.

Inmiddels heb ik allerlei trucjes uitgeprobeerd, maar ik blijf mijn oudst gevonden (mogelijke) voorvader missen in het Gedcom bestand. Hopeloos. Zijn beide echtgenotes staan er wel in, vreemd toch? Het kan zijn dat zij er eerst ook stonden, maar dat durf ik nu niet meer met zekerheid te zeggen omdat zij mogelijk onder een patroniem vermeld stonden. Ik hoop dat iemand nog een suggestie/verklaring heeft, zodat ik toch nog eens mijn stamboom op internet krijg..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien was mijn eerdere uitleg niet duidelijk, nieuwe poging:

Je bent eerdere bestanden niet kwijt, die blijven op je computer. Iedere keer als je Aldfaer afsluit, wordt een veiligheidskopie gemaakt.

open Aldfaer > linker knop in de bovenbalk: 'bestand'>

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Het vinkje voor 'veiligheidskopieën' is hier dus het belangrijkste. >klik op zoek > probeer het bestand te vinden dat je als laatste gebruikte voordat je de nieuwe versie installeerde > klik daar op en open dat bestand > controleer of daar je gemiste gegevens staan, dat moet dus zo zijn.

Op deze manier kun je dus steeds terugvallen naar gemaakte bestanden via Alfdaer.

Ik hoop voor je dat het zich zo oplost.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Ludmilla,

Dat begrijp ik wel. Ik heb mijn veiligheidskopie ook gewoon. Ik ben ook niets in Aldfaer kwijt. Maar ik mis een (of mogelijk zelfs meerdere) personen in de aangemaakte Gedcom. Gegevens die dus wel in Aldfaer staan. Die gegevens miste ik ook al toen ik een Gedcom maakte met de vorige Aldfaer versie. Dus terugplaatsen van een eerdere Aldfaer versie heeft geen zin. Het probleem zit in de conversie van Aldfaer naar een Gedcom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Catrijna

Het ligt dus niet aan Gedcom, maar wellicht aan Aldfaer?

Dan

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

raadplegen en je probleem daar droppen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor het meedenken. Ik heb eerder vandaag inderdaad daar (nogmaals) gezocht ...

en iemand had daar min of meer het omgekeerde probleem van het mijne en daardoor - Eindelijk! probleem gevonden!

Probleem zat in een aangevinkte optie onder een tabblad dat nogal verborgen zit nl. tabblad 'Diversen' bij een persoon - kopje Privacy. Daar stond de optie 'niet publiceren' aangevinkt.. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...