Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Rob Milikowski zoekt voorval juni 1945 nabij Zaltbommel


r.velde

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Beste speurneuzen!

 

Enkele weken geleden kreeg ik het volgende verzoek van Rob Milikowski (*1943):

 

“In augustus 1943 is mijn vader opgepakt en naar kamp Vught gebracht. Mijn moeder was verteld dat ze hem vrij kon kopen. Bij de afspraak bij de Apollohal in Amsterdam om het geld te overhandigen werd zij ook opgepakt en overleefde niet. Ze was in de val gelokt. Nadat mijn vader na de bevrijding terugkwam uit het concentratiekamp ging hij vrijwel direct op zoek naar de vrouw die mijn vader in de val had gelokt. Hij kon daartoe meerijden met een vrachtwagen die op weg ging naar Limburg. Dat was eind juni 1945. De vrachtwagen is op een landmijn gereden. Hierbij raakte mijn vader, Herman Milikowski, gewond. Ik meen dat er ook mensen bij om het leven waren gekomen. Hij belandde in het ziekenhuis in Zaltbommel. Ik probeer meer informatie te verkrijgen over dit ongeluk met de vrachtwagen. Aangezien mijn vader naar het ziekenhuis in Zaltbommel werd getransporteerd, vermoed ik dat de explosie ook in die regio heeft plaatsgevonden. Ik vroeg me af of u me op enigerlei wijze op weg kunt helpen bij deze zoektocht. “

 

Op Joodsmonument.nl vond ik dit:

 

Roza Milikowski-Elburg en haar echtgenoot waren beiden ondergedoken. Haar echtgenoot werd opgepakt en naar het kamp Vught gebracht. De verraadster Jeanne Valkenburg liet aan niet-Joodse vrienden van Roza weten dat ze hem wel uit het kamp Vught kon krijgen. Dit zou 2000 gulden kosten. Toen Roza op 10 september 1943 op de afgesproken plek klaarstond om het geld over te dragen, werd ze door SD-rechercheurs gearresteerd.

 

Op Wikipedia vond ik deze info over de vader van Rob:

Herman Philip Milikowski (Den Haag, 3 maart 1909 - Zaandam, 10 november 1989) was een Nederlandse socioloog die onder andere bekend is door zijn proefschrift Lof der onaangepastheid.


Leven en werk
Milikowski, zoon van een Pools-Russisch streng Joods orthodox echtpaar, studeerde voor de Tweede Wereleldoorlog voor rabbijn. Na in de Tweede Wereldoorlog twee jaar gevangen te hebben gezeten in Duitse concentratiekampen, besloot hij om te schakelen op een studie sociografie in Amsterdam. Hij promoveerde aldaar in 1961 op een proefschrift over de onmaatschappelijkheidsbestrijding. Aanvankelijk kreeg zijn werk weinig waardering, maar na enige jaren veranderde door zijn opvattingen de kijk van hulpverleners op onmaatschappelijk gedrag. Zijn proefschrift beleefde onder de titel Lof der onaangepastheid in 1977 de tiende druk. Milikowski stelde in zijn werk dat niet de onmaatschappelijken, maar de maatschappelijke factoren die onmaatschappelijkheid veroorzaakten, zoals slechte woonomstandigheden en sociaal-culturele achterstanden, bestreden dienden te worden. Zijn werk had grote invloed op de toenmalige opleiding van maatschappelijk werkers op de sociale academies.
Milikowski publiceerde ook over de problematiek van de ongehuwde moeders in de jaren zestig van de 20e eeuw. Hij verzette zich tegen de discriminatie van deze groep en pleitte voor betere voorzieningen.
Milikowski trouwde in 1942 met Roza Elburg. In 1943 werd hun zoon Rob Milikowski geboren. Roza Elburg overleefde de oorlog niet. Milikowski huwde in 1947 met de beeldend kunstenares Riek de Raat. Hun in 1947 geboren zoon is de fotograaf en graficus Efraim Milikowski. Milikowski overleed op 10 november 1989 in Zaandam. Hij werd op 15 november 1989 gecremeerd in Driehuis-Westerveld.

 

Ik heb op Delpher tevergeefs proberen te zoeken in oude kranten uit juni-juli 1945 met de trefwoorden: ongeluk autobus, landmijn en Zaltbommel.

Is er iemand die mij aan bruikbare info kan helpen voor Rob Milikowski?


Alvast hartelijk dank!

Groet,
Richard van de Velde

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Eind juni 1945 is een zekerheid? Anders kan dit een aanknoping zijn 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ziekenhuis Zaltbommel, of Tiel? die archieven zouden er nog kunnen zijn. Daarvoor kan je bij het archief navraag doen of een huidig ziekenhuis aanschrijven t.a.v. de directie.

Dit is een interessant document.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...