Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Sophia Holstijn 1759 Haarlem of Amsterdam


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Op 15-03-1793 (onder)trouwt te Amsterdam Jan Anseau met Sophia Holstijn.
Sophia, zo staat in de akte, komt van Amsterdam en is gereformeerd; 28 jaar oud en woont in de Bloemstraat bij de Prinsengracht … haar ouders zijn dood en ze is daarom geassisteerd door Johanna Poolkink, "woonachtig als boven."
 
Wat de relatie van Johanna Poolkink tot Sophia Holstijn is weet ik niet en is nu even van ondergeschikt belang.
Ik ben op zoek naar de doop van Sophia. 
Haar overlijdensakte vertelt dat zij is geboren in Haarlem! Helaas staan in die akte geen ouders in vermeld.
Ik heb op WieWasWie gezocht naar een sophie die in Haarlem gedoopt zou zijn tussen 1750 en 1770, maar dat geeft geen resultaat. Via 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 in de boeken zitten neuzen geeft WEL resultaat, dus schijnbaar zijn niet alle boeken geïndexeerd. Jammer, maar het is niet anders.
Ik zit nu dus helaas met de taak om alle doopboeken van Haarlem door te spitten. 
In de overlijdensakte staat dat Sophia 70 was toen ze overleed. Dat zou betekenen dat ze ergens tussen 05-09-1758 en 05-09-1760 geboren moet zijn, dacht ik.
Wie helpt zoeken?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Frank,

 

De leeftijd bij overlijden klopt heel vaak niet.

Als ze in 1793 28 jaar is zou ik in elk geval zoeken tot 1765.

 

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Frank,

 

Heb je ook kinderen uit dit huwelijk gevonden, dit voor de eventuele vernoemingen.

Overigens heb ik wel een stuk of vijf vaders gevonden binnen de doopregisters van Amsterdam tussen 1745-1722.

Ik wil mee zoeken, kijk wel nog even naar Amsterdam, reden is dat de aangevers blijkbaar weinig van haar af wisten. 

Dus ook Haarlem lijkt me dan een vraagteken. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou Haarlem is erg vermoeiend doorlopen..... pfff.

 

Ik heb een aantal jaren doorlopen ben in de jaren 1757-1758 een Pieter Holstein en een Jan Pieterse Holstein tegengekomen als vader, maar geen Sophia wel een Fijtje als dopeling.

 

Daarvan heb ik screenshots, maar het word me nu even te laat. :sleepy:

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb twee kinderen van dit echtpaar in mijn bestand: Geertruij (vernoemd naar de moeder van Jan Anseau) en een Dirkje .... Die zal dus naar de andere oma vernoemd zijn. Helaas heb ik geen jongens van dit echtpaar kunnen vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
17 uur geleden zei Kèren:

Nou Haarlem is erg vermoeiend doorlopen..... pfff.

 

Ik heb een aantal jaren doorlopen ben in de jaren 1757-1758 een Pieter Holstein en een Jan Pieterse Holstein tegengekomen als vader, maar geen Sophia wel een Fijtje als dopeling.

 

Sophia / Fijtje ..... is het zelfde, lijkt me. Een kennis van me heette vroeger Fida en heet nu Sophie .... is ook hetzelfde schijnbaar.

 

17 uur geleden zei Kèren:

 

Daarvan heb ik screenshots, maar het word me nu even te laat. :sleepy:

 

 

Bedankt voor het zoeken. Ik was zelf kennelijk in een ander boek bezig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
20 uur geleden zei joke andriessen:

Frank,

 

De leeftijd bij overlijden klopt heel vaak niet.

Als ze in 1793 28 jaar is zou ik in elk geval zoeken tot 1765.

 

Groet, Joke

 

Dank je, Joke. Eigenlijk had ik dat idee al. Te meer doordat haar overlijden is aangegeven door lieden uit het oude vrouwen huis. Die hebben haar dus alleen als oude vrouw gekend.

Het komt er wel op neer dat haar doop dan niet geíndexeerd is, want er is in Amsterdam niet veel te vinden dat enig aanknopingspunt zou kunnen zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vind in Amsterdam wel een doop van een Sophia Holstijn, maar dat is op 22-08-1715 en dat lijkt me een te grote marge om de juiste te kunnen zijn. :-)

 

En dat blijkt nog een "bejaarde vrouw" te zijn ook.

bewerkt door Framegote
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien een rare vraag, maar was er rond 1790 ook iets als een bevolkingsregister, of volkstelling in Amsterdam? Ik zou wel eens willen weten wie er met Sophie Holstijn in dat huis aan de Bloemstraat (bij de Prinsengracht) woonden. Misschien broers en/of zussen. Misschien is er aan de hand van die wetenschap achter te komen wie de ouders van Sophie waren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
  • Forumleden Groep

Frank,

 

Wel volkstellingen, maar geen idee of die van Amsterdam bewaard zijn gebleven.

Misschien vragen aan het SAA of ze nog bestaan en of er de info uit te halen is die je wilt.

Ben er zelf eigenlijk ook wel benieuwd naar.

Ik ga regelmatig naar het Stadsarchief in Amsterdam, dus als ik iets kan opzoeken, laat maar weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat heb ik gedaan, Keren, maar helaas …. dat is er niet:

"Helaas starten de bevolkingsregisters pas op in 1850. Daardoor wordt het eigenlijk onmogelijk te achterhalen
wie er op welk adres woonde of op welk adres wie woonde.
Het enige waardoor je iets van informatie krijgt is door middel van de burgerlijke stand. Maar dan moet je maar 
net geboorte- en overlijdensaktes vinden van echtparen en hun kinderen.

Ik heb ook nog één en ander op namen en combinaties geprobeerd. Dat leverde dus net als bij u geen resultaat
op. Ik ben bang dat het erg moeilijk gaat worden de roots van Sophie Holsteijn te gaan vinden.
"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

@Framegote

 

Inderdaad gaan Sophia en Fij of Fijtje (dat laatste is afhankelijk van de leeftijd) door één deur.

Vergelijk Sophia de Bree (RK doopbk Schalkwijk 02-03-1774) en Fij (Trbk Gerecht Schalkwijk 31-05-1799 en RK Trbk Schalkwijk 24-06-1799)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...