Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

De familie Anseaux in Amsterdam


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo samen,

 

Een van mijn voormoeders heette Anseaux en omdat dit een - volgens mij - niet zo heel veel voorkomende naam is, dacht ik dat het wel leuk zou zijn die helemaal uit te zoeken. Het blijkt toch iets lastiger dan ik in eerste instantie dacht!

Om maar 1 van de problemen te noemen: de schrijfwijze wil nogal verschillen.

Anso, Ansoo, Ansjo, Ansjoo, Ansjou, Anseau, Anseaux, Anceau, Anceaux, Ansceau en dan heb ik het nog niet over de leesfouten in de indexen waarbij Anceaax en Hanco ook voorkomt.

 

Een ander probleem heb ik met Pieter Anseaux . Met welke schrijfwijze dan ook. Ik gebruik voor het gemak altijd ANSEAUX.

 

In mijn bestand heb ik 2x een Pieter Anseaux opgenomen.

De eerste (onder-)trouwde op 25-08-1663 in de Westerkerk te Amsterdam met Susanna Smits. Hij is dan 21 jaar en wordt geassisteerd door zijn vader Pieter Ansiou. Hij woont dan in de Rosestraat. Hij was afkomstig uit Sedan.

 

Dan heb ik een Pieter Ansoo die op 23-4-1717 (onder-)trouwt met Elisabeth Kraijhaan. Pieter is 22 jaar en is daar met zijn vader Sijmen Ansoo. Hij woont in de Elantstraat. (Pieter is gedoopt op 04-09-1695;zijn moeder is Helena Langhkee).

Zijn vrouw wordt op 20-03-1718, 2 weken na de doop van hun dochter Leena, begraven.

Pieter hertrouwt op 24-02-1719 met Trijntje Jans. Is daar weer met zijn vader Sijmen en woont nog steeds in de Elantstraat. Trijntje is dan 30 jaar en is dan samen met haar moeder Aaltje Leblank.

Nu wordt het leuk ...

Op 28-07-1741 hertrouwt met Barta Mor, maar is dan weduwnaar van Catharina Metting! Een leeftijd wordt niet genoemd, maar wel dat hij nu in de Laurierstraat woont.

 

Dan heb ik ook meldingen gevonden van een Pieter met Catrina Sweers, eentje met Susanne Marichal en eentje Met Geertruij Merks.

Het begint een aardige warboel te worden en het is lastig dit uit te pluizen. 

Vandaar dat ik mijn bevindingen hier maar neer zet, zodat jullie mee kunnen helpen als jullie daar zin in hebben.

Ik ga nu in ieder geval kijken of ik de doop kan vinden van Trijntje Jans. Iemand gaf me te denken dat zij misschien dezelfde persoon is als Catrina Metting. Dat zou natuurlijk kunnen.

Wie helpt?

 

Groet

Frank

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goed ... het vervolg...

 

Ik heb gezocht naar de doop van Trijntje, met als moeder een Aaltje in 1688 en 1689 en vond:

23-01-1689 Trijntje, dochter van Jan Jurriaens en Aeltje te Blanck.

Dat zou dus kunnen ....

Ik zocht daarna of zij misschien meer kinderen hadden:

Trijntje 23-01-1689

Juriaen 04-10-1690

Barent 13-11-1695

Margrietje 07-06-1697

toen gezocht op een vader met als achternaam "Met*" en toen vond ik zowaar ook wat!

31-08-1694 Antonij, zoon van Jan Mettingh en Aeltje de Blanck.

 

De doopgetuigen bij Trijntje waren Lucas de Blanck en Margrieta de Blanck en dat waren ze ook bij de doop van Antonij!

Het lijkt er dus op dat Jan Jurriaens en Jan Mettingh dezelfde persoon is. Dat zou dus kunnen inhouden dat Trijntje Jans, dezelfde persoon is als Catrina Metting.

 

hoera ... 1 probleem uit de wereld. 

Nu nog kijken waar die andere Pietermannen thuis horen. Het lijkt me sterk dat dat ook allemaal dezelfde persoon is.

 

Groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Beste Frank,

 

Je noemt Susanne Smits als echtgenote van Pieter Ansiou. Deze Susanne is volgens mij dezelfde als Susanne Marijchal. Marechal is in het Nederlands smit of smid.

Als je kijkt naar de kinderen zie je Pierre (1665), waarin de moeder als Marijchal wordt opgevoerd. Bij het derde kind, Hester, wordt het Smit,

kind:, Pierre, doopdatum:22-02-1665
kerk:Oude Waalse Kerk; godsdienst:Waals-Hervormd
vader:Ancieaux, Pierre; moeder:Marijchal, Susanne
bronverwijzing:DTB 131, p.438
Archief van de Burgerlijke Stand: doop-, trouw- en begraafboeken van Amsterdam (retroacta van de Burgerlijke Stand)
Doopregister: NL-SAA-24643042

 

Groet

henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

eigenlijk wel grappig: de vertaling van Marechal is maarschalk, maar de vertaling van Marechal-ferrant is smit. …. Maarschalk = ijzervreter :-)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb in de doopindex bij het stadsarchief nu de zoeksleutels vader: p* an* en moeder Su* zonder achternaam genomen en vond zowaar nog wat extra kinderen. Ik heb nu het gezin zo'n beetje compleet, denk ik. 8 Kinderen (met getuigen erachter):

 

22-02-1665 Pierre, Pierre Ancieaux en Jenne Eline

05-09-1666 Pierre, Pierre Anceau en Jenne Colet

15-07-1668 Hester, Andries Rijs en Hester Ansou

05-07-1671 Simion (Sijmen), Sijmon Ansiou en Leijsebet Robberts

10-09-1673 Elisabeth, Daniel Gravetel en Elisabeth Anseau

18-07-1675 Marie, Jacob Gravetel en Marie Bourgeois

02-05-1677 Jean, Jean Noblet en Jeanne Jeanne Anseaux

14-05-1679 Nicolas, Nicolas Marischal en Marie Paran

 

Vooral de dames bij de eerste twee dopen zijn wat lastig leesbaar.

Ik ga nu eens kijken naar de familiebanden met de doopgetuigen. De vader van paps heet ook Pieter, of Pierre, maar ik weet nog niet wie zijn moeder is. Het zou leuk zijn als dat die Jenne Eline of Jenne Colet zou zijn.

bewerkt door Framegote
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij marechal denk je inderdaad niet in de eerste plaats aan smid. De betekenis zal in de loop van de tijden wat zijn aangepast. En wie weet was het oorspronkelijk wel maréchal ferrant (hoefsmid). En m-f is een beetje lang voor een achternaam misschien.

Je hebt nog twee kinderen meer gevonden zie ik, Jean en Nicolas. Dat plaatst de overlijdensdata van Pieter en Susanna ook na 1679.

Daarvoor heb ik twee mogelijke begraafdata, resp. voor Pieter 28 december 1689 en voor Susanna 15 oktober 1719, allebei Heiligewegs- en Leidsche Kerkhof. Maar ik heb nog geen bevestiging dat dezelfden zijn.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op 17 september 1657 werd in de Oude Waalse Kerk Anthonij gedoopt, zoon van Pierre Anceau en Jenne Colleth. Dit zijn dan waarschijnlijk de doopgetuigen van Pierre, gedoopt op 5 september 1666.

En wie weet is Jenne Collett dezelfde als Jenne Eline. Maar dat is speculeren.

Henk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...