Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Hoe gegevens uit kerkboeken verifieren


geenschrader

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
geenschrader

Bij het zoeken naar voorouders kom ik altijd terecht in de 18e eeuwse kerkboeken. Bij het huwelijk is het altijd duidelijk, maar bij geboorten is dit minder. Vaak wordt alleen de vader genoemd en in geval van een familienaam zoals Eysma is er alleen een voornaam, zoals Caesar Eysma. Maar geen Caesar Douwes Eysma, wanneer grootvader Douwe heet. Dit maakt het knap lastig vooral als het een bekende familienaam is en de voorouders nogal eens verhuizen. Stambomen die ik vind met Google vertrouw ik maar half, ik geloof pas iets als ik het met eigen ogen zie en ik heb het idee dat er ook wel eens klakkeloos gekopieerd wordt. Enige tips hierover?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi

Ik ben het met je eens dat je iets alleen gelooft als je het zelf gezien hebt. 

Zelf heb ik als regel dat ik alleen gegevens, die een ander gevonden heeft, overneem als ik (een scan/foto van) de bron erbij heb. De gegevens die ik van anderen krijg (OOK als dit van een archiefinstelling komt) gebruik ik als "vingerwijzing". Eventueel print ik het uit om in de map te stoppen die de volgende keer naar een archief mee gaat.

 

Een aantal jaren geleden was er een boekhandel die "genealogische werken" verkocht. Dit bleek een 'creatief' uittreksel van een willekeurig telefoonboek (gewoon de namen veranderd) aangevuld met wat er zoal op internet te vinden was. Een aantal genealogen hebben destijds bewust verkeerde data op internet gezet om te kunnen aantonen dat dit door betreffende handelaar werd gebruikt. Velen hebben die verkeerde data gewoon laten staan ... men moet immers zelf ook wat te zoeken hebben. Dit is overigens voor mij ook de reden om mijn genealogische bestand NIET op internet te zetten, maar lokaal te houden. Als iemand hulp van me wil kan hij/zij daarom vragen.

 

Groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...
  • Beheerder

Beste geenschrader,

 

Dat kan vaak via andere zogenaamde secundaire bronnen, zoals kohierbelastingen en notariële akten.

Daarvan staat nog heel weinig online en is bezoek aan een archief nodig.

 

Met een genealogische groet,
sadminF - beheerder

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste sadminF.

 

Dat zal wel noodzakelijk zijn ben ik bang, maar dan is het een geluk dat Tresoar veel informatie zal hebben over mijn voorouders. Nu nog tijd er voor hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...