Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Jan Meertensz Lodder


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo daar,

 

Jan Meertens Lodder trouwde op 04-11-1742 te Leersum met Dirkje Jans van Voskuil. Zij waren allebei in Leersum gedoopt, HIJ op 14-04-1715 en ZIJ op 20-02-1718.

Samen krijgen zij (in ieder geval) 4 kinderen:

Jan, ca.1747; overleden Woudenberg 11-06-1817

Willem, gedoopt Doorn 25-05-1749; overleden Woudenberg 06-01-1835

Cornelis, gedoopt Doorn 31-03-1752

Lijsbeth, gedoopt Woudenberg 01-02-1756; overleden 24-03-1825

 

Ik ben eigenlijk op zoek naar de overlijdensdata en -plaatsen van Jan Meertens en Dirkje Jans.

Ik vond zojuist dat Jan (junior) getrouwd was met Geusje Diedenhooven, want zijn 27 jaar oude zoon Erris meldde zijn overlijden en zoveel jongens met de naam Erris Lodder zullen er niet zijn .... ik vond zijn doop dus vrij makkelijk. Nu dus ook nog de doop van zijn vader ...

 

Een beetje leven in dit forum zou wel leuk zijn. Alles begint met iets makkelijks en misschien is dat dit wel. Ik ben vanochtend al bezig geweest, maar kan het niet vinden in de diverse zoekmachines. Straks maar bladeren, denk ik. Ik vermoed dat Jan junior in Doorn gedoopt zal zijn, maar Leersum zou ook kunnen, want daar zijn paps en mams immers getrouwd.

 

Wie kan me helpen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ken je deze website??

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Veel te vinden over de plaatsen op de Utrechtse Heuvelrug.

Groet,

Jannie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op de website van Geneanet staat een groot overzicht van de familie Lodder, gemaakt door Cees Jan Lodder.

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bij controle heb ik de nodige twijfels of dit wel allemaal klopt.

 

 

Groet,

Jannie

bewerkt door jannie
controle
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je, Jannie!

Ik kende die site van genealogiezuidoostutrecht.org wel, maar had daar eerlijk gezegd al een aantal jaren niet meer naar gekeken. (en was hem ook vergeten trouwens).

De gegevens van Cees Jan Lodder heb ik uitgeprint klaar liggen om te controleren en eventueel in te voeren. Dat is in ieder geval de tak die ik onderzoek. 

Bedankt voor je snelle reactie!

 

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik begon net met controleren, maar stuitte al meteen op een verkeerd geregistreerd huwelijk.

Heeft iemand bij geneanet een account? Ik wil wel in contact komen met deze Cees Jan Lodder om een en ander door te geven/te overleggen.

 

groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank, ik heb een account, geen idee hoe ik iemand moet zoeken [nooit gedaan] maar zal het morgen even uitproberen.

Als niemand me voor is. 

Ben er nu al te moe voor.

 

Groetjes, K

 

PS dat ging makkelijker dan ik dacht , stuur je een PM.

bewerkt door Kèren
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op 6 november 1735 ging in Maartensdijk in ondertrouw " Jan Lodder J:M: van Darthuijsen en Merrigje Roelen J:D: Alhier".

 

Wie is deze Jan Lodder?

Hij is NIET de zoon van Meerten Lodder en Hendrikje Knoot! Waarom niet? Nou ...

"D:20 Octob: (1742) zijn Jan Meertense Lodder J:M: van hier (Leersum) en Dirkje van Voskuile J:D: geboortig van deselve plaetsen in ondertrouw opgenomen en aen dese plaetse den 4 Novemb: in den huwelijken staet bevestigt"

Jan Meertense is in 1742 nog J:M: en dus VOOR DIT huwelijk niet eerder getrouwd geweest.

 

Dat de bruidegom van 1742 als Jan Meertense werd aangeduid en de ander niet, geeft volgens mij aan dat het twee verschillende mensen waren.

Maar WELKE LODDER kreeg kinderen in Darthuijsen?

 

groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank,

De kinderen van Jan Lodder en Merrigje Roelen worden in Maartensdijk gedoopt, in ieder geval tot 1750, dit heb ik zelf gecontroleerd.

De doop van Jan Lodder jr. is waarschijnlijk niet te vinden, misschien is de dominee het naambriefje kwijtgeraakt. Schijnt voor te komen, heeft een archivaris mij eens verteld.

In de trouwinschrijving van Jan jr op 24-4-1789  in Woudenberg staat dat hij in Doorn geboren is. De bruid is geboren in Woudenberg.

Een uitdagende puzzel!!!

 

Groet,

Jannie

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank,

 

Ik ontdek net dat Jan Meertenz Lodder op 6-4-1760 in Woudenberg trouwt als wed. van Dirkie Vosluijlen.

De bruid is ook wed. Dirkie Westeneng.

Het echtpaar woont dan in Woudenberg. Dirkje Voskuijlen is dus voor 1760 overleden.

 

Jannie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank,

 

Als Dirkje Vosluijlen overlijdt tussen 1756 (geboorte dochter) en 1760 (2e huwelijk Jan Lodder) moet de voogdij geregeld worden. Ik weet niet of die voogdij aktes in Amersfoort of Utrecht in het archief zitten. Zou er een mailtje aan wagen. Kans is groot dat daar wel de geboorte datum van Jan jr. in staat.

 

Groet,

Jannie 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor de tip, Jannie. Ik weet inmiddels de doopdatum van Jan, maar die voogdijaktes zijn altijd interessante dingen.

 

Groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Helaas ... niets kunnen vinden. Er is een hiaat van 10 jaar in de notariële akten. Dat zul je altijd zien natuurlijk. Er blijkt in Woudenberg tussen 1756 en 1760 slechts 1 notaris werkzaam te zijn geweest in Woudenberg, of eigenlijk niemand. Deze notaris zat tot 1754 in Woudenberg en is toen naar Utrecht vertrokken om in 1764 weer naar Woudenberg terug te gaan...

Mij werd gezegd dat ALS er iets was geregeld, dit dan misschien bij een andere notaris zou zijn gedaan ... in Amersfoort bijvoorbeeld. Ik kon daar wel gaan zoeken, zei die dame. 

Op die manier wordt deze speurtocht als het zoeken naar een waarschijnlijke speld in een veld met hooibergen. Geen beginnen aan dus.

Ik vond wel wat, maar daarvoor begin ik een nieuwe discussie, want dan blijft het overzichtelijk.

 

Bedankt voor zover.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...