Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Huisvrouw is dat altijd een echtgenote


Wim

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

De vraag kwam bij me op bij het zien van de term 'huisvrouw' welke gebezigd wordt in akten of dit altijd een vrouw des huizes is als echtgenote of ook als samenwonende niet getrouwde. Van de man en zijn huisvrouw is niet altijd een trouwakte terug te vinden.

We spreken nu van 'in de echt verbonden' en van echtgenoot en echtgenote. In welke tijd begonnen deze termen gebruikt te worden. Is er een wezenlijk verschil tussen een huisvrouw en een echtgenote. Vele van de overeenkomsten lijken me voor de hand te liggen.

Gewoon maar een gedachte. Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Leuke vraag,

Op wikipedia staat "geen huisvrouw zonder kostwinner" maar of dat iets zegt over een huwelijk....

Op deze link

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

zag ik een transcriptie omtrent een graf in een kerk; de oorspronkelijke tekst luidt: Adrianus van Hellemys van Welle, iuris utriusque doctor, obiit 9 novembris 1636. Elisabet de Coninck, huisvrouw van Adrianus Hellemys obiit 6 novembris 1636 en dat wordt vertaald als echtgenote

Misschien dat iemand anders daar nog iets over kan zeggen?

Het niet vinden van een huwelijk kan verschillende oorzaken hebben. Afhankelijk van de periode, religie, is een archief bewaard gebleven (oorlog, brand, water) en er werden kinderen geboren voor een huwelijk, zonder een huwelijk en buiten een huwelijk.

Als je weet dat de kinderen de achternaam van de vader heeft, hoeft er niet altijd een huwelijk te zijn geweest, maar dan werd men toch wel geacht te huwen; er was zelfs een periode dat men uit een plaats verbannen werd wegens hoererij. Als er een religie bekend is, dan is men zeker gehuwd, veelal in de woonplaats van de bruid. Maar er zijn altijd uitzonderingen en niet alles kan worden gevonden wat we zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de genealogische woordenboeken die je online hier en daar kan vinden wordt huijsvrouw / huisvrouw als vrouw en echtgenote verklaard.

Zie bijvoorbeeld:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

een woordenboek met DTB woord verklaringen

Verder haalde ik onderstaande van de site van de Nederlandse woordenboeken af:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

waar nog meer staat, maar het zou een rommeltje worden als ik alles plaats. ;-))

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/monthly_2021_07/huusvrouwe.jpg.23a31d3d8f29a5a4ff0280f48bd76ac5.jpg">

en

huusvrouwe-2.jpg

Dus volgens mij kan je ervan uitgaan dat huisvrouw vroeger ook echtgenote betekende.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Ludmilla en Keren,

Hartelijk dank voor deze uitleg en aanvulling. Ik zie ook het woord meesteres er tussen staan, maar of dat nu altijd het geval was weet ik niet zo. De huisvrouw was dus altijd de getrouwde status van de vrouw des huizes.

Met dank en groeten,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...