Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Hulp gezocht bij fam. van Langen


Anneke

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo Allemaal.

 

Ik ben op zoek naar de geboortedatum en overlijdensdatum van Johannes van Langen, ik weet dat hij getrouwd is met Elisabeth van den Raa(d)t

op 25-03-1731 in Amersfoort en hij heeft 3 zoons: Gijsbertus( *30-11-1731 Amersfoort). Johannes(*25-09-1736 Amersfoort) en Willem(* 24-07-1744 Amersfoort en † 18-04-1806 Zutphen) en een dochter Catharina (*06-05-1738 Amersfoort)

 

Ik hoop dat er iemand is die mij verder kan helpen.

 

Hartelijke groeten Anneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb ondertussen de trouwakte gevondenin Amersfoort  en ontdekt dat hij in 1731 soldaat was bij het regiment van Generaal majoor  Pallant. maar nu...........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Anneke,

 

Heb je een trouw of een ondertrouw gevonden? Staan daar behalve dat hij soldaat was niet waar hij vandaan kwam?

Als je een trouw hebt gevonden probeer dan de ondertrouw te vinden, daar staan vaak meer gegevens in.

Het is fijn als je zelf iets vind daar een bron of link bij geeft als verwijzing, wel zo makkelijk voor een helper... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile9.gif" alt="%tt">

Ik heb even in de index kaarten gezocht op beide namen, maar kwam ze zo gauw niet tegen.

 

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Keren, Bedankt voor je reactie. dit is wat ik gevonden heb:

DTB Archief Eemland 13.38i Amersfoort NH Trouwen 1726-1752

Trouwinschrijving Johannes van Lange en Elisabeth van de Raat 25-03-1731

Bruidegom: Johannes van Lange

Bruid: Elisabeth van de Raat

vorige vrouw: Barbera Jacobs

Opmerkingen : bruidegom soldaat ( en op de scan staat in het reg. van gen.maj. Pallant , verder niets)

huwelijksdatum 25-03-1731

ondertrouw: 09-03-1731

Aktedatum: 25-03-1731

Huwelijksplaats Amersfoort

Akteplaats Amersfoort

Gezindte Nerderduits-gereformeerd

toegangsnummer DTB Archief Eemland_13

Inventarisnummer 381

paginanummer 35.

 

 

Groeten Anneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Hallo Anneke,

 

Dat is zowel trouw als ondertrouw inschrijving. En helaas geen afkomst bij, wel dat ze wonend in Amersfoort zijn.

Het wordt moeilijk om in de primaire bronnen nog wat te vinden. Wel zou ik van dit echtpaar alle kinderen in kaart brengen, ivm vernoemingen, zodat mocht je de doop vinden je een referentie hebt. Verder zou ik proberen om de trouw met Barbera Jacobs proberen te vinden. Wie weet dat daarbij wel zijn afkomst staat. Overigens is er een regiment van ene Baron van Pallandt in Breda rond die tijd of het dezelfde Pallant is genoemd in de trouw durf ik niet te zeggen.

Als je naar het archief gaat kan je ook nog de notariële akten doorlopen, als er kinderen waren uit het 1e huwelijk heb je daar kans op iets te vinden.

Succes, als je 'm ooit nog vind ben ik erg benieuwd waar ie vandaan komt....

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Keren,

 

Bedankt voor je moeite, ik ga op zoek of ik nog wat kan  vinden , er zijn een stuk of 4-5 kinderen. dus wie weet.

Als ik wat vind laat ik het je weten.

 

Groeten Anneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Anneke,

 

Johannes van Langen en Elizabeth van den Raadt hebben 6 kinderen laten dopen in Amersfoort.

 

Gijsbertus 30-11-1731

Woutertje 10-4-1733

Johannes 25-9-1736

Catharina 6-6-1738

Gijsbertus 21-6-1740

Willem 24-7-1744

 

Deze gegevens komen van de cd Eemlandse Klappers.

 

Met groet,

Jannie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Jannie,

 

Dank je welvoor het zoeken,  en inderdaad is Willem de tak waar ik weer vanaf stam. maar de geboorteplaats/datum van Johannes blijft onvindbaar helaas.

 

Groeten Anneke,

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Anneke,

 

Je zou nog kunnen kijken in de Lidmatenboeken of hij zich als lid van de kerk heeft ingeschreven toen hij in Amersfoort kwam. Mijn ervaring is dat veel militairen dat deden. Die lidmatenboeken van Amersfoort zijn vanaf 1692 compleet en zijn in te zien bij het CBG en het Utrechts Archief. Helaas staan ze niet op mijn cd Eemlandse klappers.

 

Met groet

Jannie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Anneke,

 

Mijn man heeft nog een tip. In Weesp bij de NGV is de collectie Wolters, een kaartsysteem met informatie over alle militairen. Misschien zit daar info bij. De studiezaal is alleen op donderdag en zaterdag open, dus even kijken wanneer je daar terecht kan. Als je geen lid bent van de vereniging moet je een "kleine vergoeding" betalen. En er is veel hulp aanwezig.

 

Met groet,

Jannie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je Jannie, Ik ga vast een poging wagen.

 

Groeten Anneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Jannie, je gelooft het niet, maar ik denk dat ik hem gevonden heb, als het klopt is het johannes van lange geboren 21-09-1698 in Willemstad.en zoon van Barend van lange en Janneke Ariens.

 

Groeten anneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Anneke,

 

Heb je daar buiten de vondst vaan "een" doop, nog een bevestiging van dat het de juiste Johannes is?

Zowel Barend als Janneke komen niet voor onder zijn eigen kinderen.

Hoe verder terug hoe meer je naar andere bronnen moet gaan kijken om zeker te weten dat je de juiste te pakken hebt.

Groetjes, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Keren. Nee dit was het enige wat ik gevonden heb, ik ben er nog niet zo bedreven in  hoe bedoel je dat , dat Barend en Janneke niet voorkomen onder zijn eigenkinderen, dat zouden dan toch de ouders moeten zijn?

 

Groeten Anneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Hallo Anneke,

 

In die tijd waren vernoemingen naar [groot]ouders vrij normaal. Wil niet altijd opgaan, maar het is zeker een houvast.

Je kan hier lezen hoe het werkt:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 [Kijk een verder op deze site, er staan meer uitleggen op bijvoorbeeld 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Zowel Barend als Janneke komen dus niet voor in het rijtje dopen die Jannie voor je opgezocht heeft. 

En dat laat bij mij dan een belletje rinkelen. 

Nog een tip, nu je vóór de burgerlijke stand [DTB dus] je onderzoek gaat doen, is het goed om de religies vast te leggen van de personen.

Op die manier hoef je niet alle kerkboeken af te lopen, bijvoorbeeld ouders zijn nederlands hervormd, ga je zoeken in de NH kerkboeken. 

Zoek uit welke getuigen erbij aanwezig waren bij de dopen van de kinderen en noteer die ook, meestal is het familie en kan je familie relatie in elkaar puzzelen.

 

Het is allemaal een graadje moeilijker onderzoeken, maar het geeft veel voldoening als je weer een sta[je verder bent.

 

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je wel Keren, ik ga je advies zeker opvolgen.

Groeten Anneke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Kan iemand mij vertellen of een attestatie naar Vlissingen automatisch betekent dat ik verder moet zoeken in Vlissingen?

 

BvD Anneke.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Anneke, het betekent het volgende:

Attestatie Het bewijs van lidmaatschap dat een kerklid meekreeg als hij naar een andere plaats verhuisde of in een andere plaats trouwde. Dit werd vermeld in lidmatenregisters (“Met attestatie vertrokken naar/binnengekomen van …â€) en trouwboeken (“Getrouwd met attestatie te/van …â€).

bron:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dus zou er zeker gaan zoeken, bij trouw of er nog iets aanvullende staat, bij verhuizing nog meer want dan is men er gaan wonen.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...