Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Begraven van Edme of toch Simon Besanger


FrankvdV

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo allemaal,

 

Waarschijnlijk heb ik een intrigerend vraagje en zoek even bevestiging of mijn idee klopt. Ik heb het volgende gezin:

 

Edme Besanger geb. zaterdag 15 februari 1772, zoon van Simon Besanger en Metje Camfferman. Gedoopt zondag 15 maart 1772 in Den Haag. Edme is overleden.

Edme trouwde, 20 jaar oud, op vrijdag 22 juni 1792 in Den Haag met
Aartje Pons, 25 jaar oud. Het kerkelijk huwelijk vond plaats op zondag 6 juni 1790 in Den Haag in de Grote of St. Jacobskerk in Den Haag.

Aartje is een dochter van Cornelis Cornelisz Pons en Grietje Leendertsd Krijgsman. Gedoopt zondag 17 mei 1767 in Kralingen. Aartje is overleden.

 

Kinderen van Edme en Aartje:

1 Simon Besanger, geboren op donderdag 16 oktober 1794 in Den Haag en gedoopt op zondag 19 oktober 1794 in Den Haag in de Grote of St. Jacobskerk in Den Haag.

Simon is overleden.

2 Margrita Johanna Maria Besanger, geboren op maandag 22 februari 1796 in Den Haag en gedoopt op woensdag 24 februari 1796 in Den Haag.

Notitie bij de geboorte: Margrita is gedoopt in de Grote of St. Jacobskerk in Den Haag.
Margrita is overleden, 5 maanden oud (oorzaak: stuip). Zij is begraven op donderdag 11 augustus 1796 in de Gereformeerde Kerk in Den Haag.

 

Het gaat mij nu even om Simon:

In het begraafboek van Den Haag vind ik op 31 juli 1801 de begrafenis van een Edme Besanger, met als leeftijd: 6 jaar en 10 maanden. Zie bijgaand bestandje. Echter heb ik nergens een Edme van die leeftijd kunnen vinden.

Wel is er in bovenstaand gezien een Simon, die aan de beschrijving van dit begraven kind zou voldoen. Nu had ik het idee dat degene, die deze inschrijving genoteerd had misschien een foutje gemaakt had en per abuis de naam van vader Edme genoteerd had. Zou dit kunnen kloppen?

En zo ja, waar zou ik dat kunnen controleren?

 

En om voor dit gezin de vragen compleet te maken:

Jammer genoeg zijn de begraafboeken van Den Haag tussen 1806 en 1811 blijkbaar niet online en zoek ik de overlijdens van Edme Besanger en Aartje Pons nog.

 

Alvast dank voor enig licht!

 

groet, Frank

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Hallo Frank,

Snap je redenering en zou er ook gauw naar neigen. Toch……
Je kan twee kanten op denken, je hebt namelijk ook geen overlijden van vader Edme gevonden.
Misschien is de leeftijd wel verkeerd genoteerd?
Neem aan dat je na 1811 al gekeken hebt op overlijden van de ouders?

Ik weet dat ik er altijd mee aan kom, maar een kansje is dat je kijkt of er notariële akten zijn opgemaakt bij het overlijden van een van hen, je meer te weten komt.

Ik zou persoonlijk nog een bevestiging willen zien, ondanks dat ik ook wel denk dat je goed zit.

Fijn weekend!

Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Frank,

 

In den Haag dit gevonden:

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

En vanaf hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

een index per kwartaal, dus dat wordt bladeren.

 

En wie is dit:

 

Geregistreerde:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Beroep: Soldaat Gebeurtenis: Registratie Datum: 1813 Gebeurtenisplaats: 's-Gravenhage   Plaats instelling: Den Haag Collectiegebied: Zuid-Holland Archief: NL-HaNA 2.01.16/2.01.15 Registratienummer: nt00239 Registratiedatum: 1813 Akteplaats: 's-Gravenhage Collectie: Stamboeken van Officieren, Onderofficieren en Minderen der Landmacht 1795-1813

 

Groet, Joke

 

Mijn tekst wil helaas niet overzichtelijk komen te staan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Keren en Joke,

 

Dankjullie wel voor jullie reacties en hulp! Ik ga met jullie ideeen aan de gang!

 

Joke: die Edme die je als soldaat toont, lijkt wel heel veel op 'mijn' Edme. Mijn lijstje (lees: redenen) om eens wat archieven in Den Haag te gaan bezoeken wordt steeds langer.

 

groet, Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...