Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Verborgen Verleden van teleac start 26 september


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hoewel dit al volop in de media aandacht heeft gehad, hoort dit bericht natuurlijk ook op SVF thuis.

Vanaf zondag 26 september om 20.15 uur (Ned. 2) start de nieuwe serie Verborgen Verleden, waarin  bekende Nederlanders zoals Monique van de Ven, Gerard Spong en Philip Freriks op zoek gaan naar hun familiegeschiedenis.

De voorouders die zij in hun stamboom tegen komen hebben allemaal een eigen verhaal, dat ook iets vertelt over de persoonlijkheid van de hoofdpersonen zelf. Verborgen verleden is gebaseerd op het Engelse BBC programma Who do you think you are? dat wereldwijd een groot succes is. Bij de tv-serie horen ook een website www.verborgenverleden.nl of www.stamboomnederland.nl (voor deze site zie ook elders op dit forum) en een Verborgen verleden Stamboomboek. De serie wordt ook op DagTV uitgezonden, wekelijks vanaf zaterdag 2 oktober van 13.42 tot 14.27 uur (Ned. 2).

Herhalingen 20-23 december, 16.05

De volgende hoofdpersonen ontdekken de familieverhalen die door grondig stamboomonderzoek boven water zijn gekomen: actrice Monique van de Ven, strafadvocaat Gerard Spong, voormalig nieuwslezer Philip Freriks, politicus Mei Li Vos, schrijfster Maria Goos, actrice Carry Tefsen, schrijver Tommy Wieringa en voetbalanalyticus Youri Mulder. De verhalen in deze tv-serie voeren de hoofdpersonen naar tal van plaatsen in binnen- en buitenland, leiden tot ontmoetingen met nieuw-ontdekte familieleden en verrassen met onthullingen over voorouders die soms een rol hebben gespeeld in de geschiedenis van ons allemaal.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

Ik heb de aflevering met Monique van de Ven gezien, ik vond het wel interessant maar toch wat oppervlakkig. In een artikel in de Libelle zag ik een interview van Ebru met Monique, daar vertelde Monique dat een reden voor het kindersterfte in het onderzoek lag bij de katholieke kerk, het was verboden borstvoeding te geven, is dat bij iemand hier bekend?? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9"> 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb de aflevering nog niet kunnen bekijken; kun je aangeven welke periode het onderzoek betreft waarbij door de kerk een verbod zou zijn op het geven van borstvoeding?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb denk ik wel de meeste afleveringen van de Engelse serie 'Who do you think you are" gezien en ook de Amerikaanse en Australische spin-offs, maar alleen de originele ie de Engelse versie heeft mij tot nog toe echt kunnen boeien. Vooral de Amerikanen hebben het programma echt geen eer aangedaan. Ze hadden hele goede verhalen/geschiedenissen om mee te werken, maar ze hebben ze gewoon verknoeid.

Hopelijk kan ik de Nederlandse versie eindelijk online bekijken nadat het herhaald is op de TV, maar ben bang dat het weer niet de originele serie kan evenaren.

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Met betrekking tot de kindersterfte, begrijp ik uit het weblog van Libelle, dat het gaat om de generatie van de grootmoeder van Monique vd Ven. Ook daar staan enkele bijdragen maar de discussie verloopt naar een meer medische rubriek voor vrouwen.

Op diverse sites staat er wel wat over geschreven oa deze

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Als ik alles een beetje samenvat kom ik tot het volgende:

Vrouwen die langdurig borstvoeding geven hebben een verminderde kans op zwangerschap, in die tijd van grote gezinnen op "verzoek" van de kerk, een uitkomst, maar een gehele garantie was dat niet. Daarnaast was het kerkelijk gezien onjuist om gemeenschap te hebben met een vrouw zolang ze een baby zoogde en die baby's moesten er wel komen. Ook was de moeder onkuis omdat het bovenlichaam bedekt hoorde te zijn.

In de betreffende periode was er een slechte hygiene, waterleiding en riolering, ziektes. De vrouwen werkten veelal op het land en waren niet altijd in staat borstvoeding te geven. Flesvoeding werd gemaakt met vervuild water, of was warm en bedorven.

Moeders uit rijke gezinnen konden via de huiszittende instanties een vergoeding krijgen als ze arme moeders hielpen met het afkolven van moedermelk.

Een echt verbod heb ik niet gevonden, het zou regio gebonden zijn geweest, en een combinatie van kerkelijke voorschriften en gebruiken en slechte hygiene, waardoor er zoveel kindersterfte was.

Op deze genealogische site staan uit de regio Pannerden wat percentages genoemd.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ook wil ik nog even reageren op de reactie van Sylvia.

Ik vrees dat het verschil inderdaad aanwezig is, zoals bij vele andere programma's waarvan de oorsprong in Engeland ligt (Casch in the Attic, MasterChef). De Engelsen maken dat soort programma's met passie, met interesse voor het onderwerp. Deze Nederlandse versie is op commerciele basis gemaakt, een samenwerking tussen CBG en het daarvoor in het leven geroepen StamboomNederland, een aanzet om iedereen aan de genealogie te krijgen en de gegevens te (laten) verzamelen, door tenslotte tegen betaling op te slaan, en 5 jaar (bijv na overlijden) als testament als eigendom te beschouwen.

Onderwerpen zoals het echte archiefonderzoek, geschiedenis, cultuur, maar vooral zorgvuldigheid zal goed uitgelicht moeten worden, een definitief oordeel kunnen we inderdaad pas geven na afloop van de serie, die op zondagen te zien zijn, en op de zaterdagen daarop, worden herhaald. Ook op de betreffende site kunnen de uitzendingen worden bekeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla bedankt voor je antwoord 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast limburger

De cursus van Teleac is om te amuseren en het bijbehorende boek om te informeren. Ik geloof dat ik dat boek maar eens ga bestellen aangezien ik wel veel, maar ook niet alles weet op het gebied van genealogie. Ik zal hier wel gaan schrijven wat ik van dat boek vind, want erg leerzaam voor de beginnende genealoog vind ik deze Teleac-cursus niet. Veel hoop dat in volgende afleveringen ingegaan wordt op hoe je naar je voorouders moet zoeken heb ik niet. Maar aan de andere kant ga ik wel naar de uitzending kijken waaruit blijkt dat meneer Spong van koninklijke ( Engelse) bloede is! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_laugh0.gif" alt="$">

Met vriendelijke groet,

Limburger

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag is de uitzending met Gerard Spong om 20:15 uur op Nederland twee. Dit lijkt me wel interessant omdat hij in England uitkomt, ben benieuwd.

Ben ook benieuwd, hoe Limburger het boek zal vinden. Of wij "doorgewinterde genealogen" er nog wat uithalen of niet.....

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_nut.gif" alt="#"> We horen wel van je, toch?

Veel kijkplezier aan jullie allen!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De tweede uitzending betreffende de heer Spong ging al een stuk verder dan de eerste uitzending waar bijna alleen de vader van Monique van der Ven centraal stond, hetgeen eigenlijk niets met voorouder onderzoek te maken had. Deze uitzending begon al meer te lijken op de oorspronkelijke goede uitzendingen op de BBC. Ik las op een ander forum al weer wat kritiek dat er in de nalatenschap van zijn voorouder gesproken werd over slaven en dat dit niet terug kwam in de uitzending. Dergelijke frasen kom ik ook veelvuldig tegen in testamenten uit Ned. Indie en ik denk dat het niet juist is dergelijke testamenten te toetsen aan de zienswijze van deze tijd, maar dat dit gezien moet worden in het licht van de tijd waarin dit plaats vond. Genealogie houdt m.i. ook niet in om voorgaande generaties te beoordelen en veroordelen, maar om kennis te nemen en lering te trekken uit de zienswijzen van onze voorouders. Wat zal men over 100 jaar wel niet zeggen van de zienswijzen in 2010!

 

Het gaat er in deze uitzending, noch in de oorspronkelijk BBC versies om als leerstof te dienen voor beginnende genealogen. Hiervoor is er recent een redelijk goede Teleac cursus geweest. Deze serie zou als een vervolgstap hierop gezien kunnen worden.

Met vriendelijke groet,

Wim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De derde uitzending van Verborgen Verleden met Philip Freriks heb ik met veel belangstelling gekeken. Jij heeft een afspraak met zijn achternicht in het restaurant De Rechtbank, hij loopt links naar buiten en gaat om de hoek het Utrechts Archief binnen (hij had ook binnendoor kunnen lopen, maar dit stond vast leuker voor het filmpje), door Nettie Stoppelenburg wordt hij op maar liefst 13 kinderen gewezen van Anna Christina Wicart als ongehuwd moeder, geboren in 1791 in Utrecht. Heel interessant om te zien dat de speurtocht dan naar Drente gaat, waar ze een jaar na aankomst, als koloniste in 1847 in Veenhuizen overlijdt en in een massagraf in haar eigen hangmat wordt begraven.

Maar waarom kon in het Utrechts Archief geen spoor worden gevonden van haar vader, Nicolaes Wicart, de bekende schilder, zoon van Andries, waarna het spoor bijster zou raken omdat hij uit Frankrijk kwam?

Het boek wat getoond werd in de uitzending, over de landschap- en porseleinschilder, staat oa in de bibliotheek van het CBG, met een familieoverzicht van de familie Wicart.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Erg leuk om te zien dat deze lijn Wicart, maar ook zijn voorouder Gerrit Jan Freriks die in de slag bij Waterloo vocht, de cirkel voor Philip Freriks met Frankrijk rondmaakte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jeetje, wat is dat leuk. Zoeken naaar iets wat tot vandaag -in ieder geval voor mij- onbekend is, zoals de naam Nicolaes Wicart en dan ontdekkingen te doen, dat van hem wel 600 werken bekend zijn. Als je een beetje zoekt, dan kom je een heel eind. In de notariele archieven op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

is veel te vinden onder de naam Wicart (en zoals blijkt Fontaine).

Nicolaes was dus een zoon van Andries, die op zijn beurt een zoon was van Philippe de la Fontaine dit Wicart. Er wordt een Anna Christina de la Fontaine genoemd als echtgenote van Harmanus Ribius, procureur van het Hof van Utrecht. In tegenstelling tot Anna Christina uit de uitzending, hadden haar voorouders De La Fontaine dit Wicart goede beroepen, zoals arts en notaris.

Heel bijzonder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoe kan een vrouw ongehuwd 13 kinderen groot brengen?

Ik ben eens op onderzoek gegaan en heb nu een extra bestandje van 214 personen.

Anna Christina Wicart 1791-1847 kreeg zelfs 16 kinderen, geboren tussen 1812 en 1830 en de laatste, levenloos op 41 jarige leeftijd.

Tijdens de uitzending bleek dat ze naar Frederiksoord ging en daar als koloniste werd opgenomen, maar ze zocht toenadering tot mannen en werd gestraft, ze overleed een jaar later in Veenhuizen.

In de aktes staat “buiten beroepâ€, maar was zij prostitué?

De vroedmeester, Arnoldus Verhoeff, wonende aan de Pausdam, aangever van veel van haar kinderen, had aan haar mogelijk een goed “studieobjectâ€, hij werd benoemd tot Ridder van de Koninklijke Orde de Nederlandsche Leeuw.

Ze woonde in de LangeNieuwstraat en kreeg daar 5 kinderen, Springweg, bij de Tolsteegpoort, in de Walsteeg, aan de Voorstraat, en achter het Vleeschhuis.

Minimaal 6 kinderen overleden jong, 6 kinderen trouwden, opvallend is dat twee kleinkinderen met elkaar huwen, volle nicht en achternicht, begraven in Bilthoven en kregen 5 kinderen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

bron www.hetutrechtsarchief.nl

Haar ouders, de schilder Nicolaas 1748-1815 en Johanna Margrita Geerling 1757-1838 kregen 6 dochters, mogelijk dat onder elkaar voor de kinderen zorgden.

Haar zus Hendrika (Andrica) kreeg twee kinderen voordat ze huwde met een Baron, samen kregen ze nog 4 kinderen, Jacoba kreeg ongehuwd 1 kind en overleed ook in Veenhuizen.

De lijn naar Philip Freriks loopt via het derde kind, Joan;

geboorteaktejoanwiekart.jpg

hij trouwt in Zutphen met Johanna Harmina Lugtenbarg die twee kinderen heeft, 1 overlijdt jong en Jan wordt erkend bij het huwelijk; samen krijgen ze nog 5 kinderen waaronder Barend 1850-1932. Hij krijgt 9 kinderen. Na het overlijden van zijn vrouw hertrouwt hij een half jaar later. Zijn oudste dochter Harmina Johanna trouwt Johannes vd Berg; hun dochter Susanna trouwt Jan Freriks, de ouders van de in Utrecht geboren Philip Johan Freriks.

Ik moet mijn stelling hieronder, dat er zekerheid is omtrent aansluiting met de familie De la Fontaine dit Wicard uit Valenciennes, wat matigen.

Ik weet nog niets over Nicolaas’vader, Andries, die uit Frankrijk zou komen, en wat was zijn reden?

Het is een spannende zoektocht….

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

op verzoek van Ludmilla is de link toegevoegd door modje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ook ik heb Wiekarts in mijn stamboom, Adriana Charlotta, zij trouwde in 1823 met Hendrikus Grimmelikhuijzen. Pvallend is dat deze Adriana enkele jaren  vóór haar huwelijk een aantal, zeker 2, kinderen keeg, vader N.N. Zit het toch in de familie

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Haar vader was reinier, gehuwd met Maria Chelotta Wijgel (Weigel)

Verder terug ben ik nog niet gegaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Leuk,

Ik ben ze tegengekomen, maar staan (nog) los van het bestand Philip Freriks.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Bij het invoeren van alle gegevens, blijken er hele stukken familie Wiekart, Wicart etc, los te staan van Nicolaas en zijn 6 dochters, dus dat zal -mogelijk- eerder ergens aan elkaar sluiten, of niet.

Volgende week ben ik een weekje weg, daarna moeten we maar weer eens afspreken in HUA dan kunnen we samen zoeken, als je met die lijn zover terug wlt gaan.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Fijne week toegewenst.

We moeten maar eens afspreken, alhoewel ik het momenteel druk krijg met het invoeren van de (ontbrekende) gegevens Elsendoorn, tbv updaten hoveniersboek Frans Scheepens.

Maar ik zie je denk ik zeker 10 november op de afdelingsbijeenskomst, ik dien dan de gegevens gecompleteerd te hebben en bovendien houd collega Jos G. zijn praatje over onze Grimmen.

groet,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
  • Forumleden Groep

Met heel veel plezier kijk ik terug op de aflevering met schrijver Tommy Wieringa, gezocht werd de lijn van zijn moeder, Wiersema. Tommy's grootvader Tammo Wieringa werd geboren in het Groningse Bierum. Tot verrassing van de gastpersoon, blijkt dat de overgrootvader Eppe, trouwde met toestemming van zijn ouders vanuit Muskegon, Michigan. Dan blijkt dat Jan Alberts Wiersema in Groningen 8 kinderen kreeg, Ekke, Tamme, Albert, Tjark en Eppe en de zusjes Geertje, Emke en Antje. Jan Alberts vertrok naar Amerika toen hij 61 jaar was, nadat enkele kinderen hem voorgingen.

Zij gingen naar Amerika voor een beter bestaan, alleen Eppe blijf in Nederland en die lijn heeft weinig nazaten. In Amerika blijkt dat de 7 kinderen een groot nageslacht hebben; een contactpersoon van het museum blijkt zelfs een neef van Tommy te zijn. Ook blijkt dat het betere bestaan er niet was, ook nu hadden ze het moeilijk.

Hij gaat op zoek naar de begraafplaats waar veel Nederlandse namen op de gaven staan en vindt het familiegraf Wiersema en ziet dat de oudste, eerste Wiersema die uit Groningen vertrok, Jan Alberts Wiersema in 1896 is begraven.

Er zijn toch wel meer volgers van deze serie, wat vinden anderen er tot nu toe van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hoi,

ik wil graag zeggen wat ik van de serie vind. Mijn oordeel is niet onverdeeld positief.

De aflevering van gisteren vond ik een positieve uitschieter. Mogelijk ook omdat Tommy heel goed met de materie omging. Als een romancier natuurlijk, maar betrokken zonder sentimenteel te doen: het sprak me aan. Merkwaardig genoeg, denk ik nu, vond ik de Mei Li Vos aflevering ook heel aardig: zou het met het reizen te maken hebben? Spong, alweer wat langer geleden, ook wel een goede aflevering.

Veel minder enthousiast was ik over vooral de aflevering met Maria Goos. Wat een gedoe en wat een sprongen om bij Paul van Ostaijen uit te komen!!! (dag visserke vis, met de pet, aaaah). En die hond, geen geleidehond, die zomaar overal mee naar binnen mocht. En die ontroering - als ik de reden daarvan met die uit de Engelse serie in de aflevering Stephen Fry vergelijk: die laatste mocht van mij huilen - dat was echt verschrikkelijk.

De Freriksaflevering is hier al op gebrek aan diepgang gefileerd, Monique vd Ven viel me ook niet mee.

Tussenconclusie: ik ben wisselend meer en minder enthousiast. Maar ik ga de laatste twee zeker ook bekijken

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ludmilla,

Heb maar een deel kunnen volgen en dat was voordat hij naar Nederland terug zou keren alle, of bijna alle, nog levende nazaten samen kwamen. Alleen jammer, dat ik niet alles heb gezien. Muskegon intrigeer mij als genealoog. In de plaats Muskegon in Michigan zijn veel Nederlandse emigranten neergestreken. Ga maar een googlen en men vindt er honderden Nederlandse familienamen terug of verbasterd.

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Niet alleen in Muskegon zijn veel Nederlanders te vinden maar ook in Detroit en omgeving zijn veel mensen van Nederlandse afkomst te vinden, zo-wie-zo in Michigan zijn veel Nederlanders te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Met heel veel plezier kijk ik terug op de aflevering met schrijver Tommy Wieringa, gezocht werd de lijn van zijn moeder, Wiersema. Tommy's grootvader Tammo Wieringa werd geboren in het Groningse Bierum. Tot verrassing van de gastpersoon, blijkt dat de overgrootvader Eppe, trouwde met toestemming van zijn ouders vanuit Muskegon, Michigan. Dan blijkt dat Jan Alberts Wiersema in Groningen 8 kinderen kreeg, Ekke, Tamme, Albert, Tjark en Eppe en de zusjes Geertje, Emke en Antje. Jan Alberts vertrok naar Amerika toen hij 61 jaar was, nadat enkele kinderen hem voorgingen.

Zij gingen naar Amerika voor een beter bestaan, alleen Eppe blijf in Nederland en die lijn heeft weinig nazaten. In Amerika blijkt dat de 7 kinderen een groot nageslacht hebben; een contactpersoon van het museum blijkt zelfs een neef van Tommy te zijn. Ook blijkt dat het betere bestaan er niet was, ook nu hadden ze het moeilijk.

Hij gaat op zoek naar de begraafplaats waar veel Nederlandse namen op de gaven staan en vindt het familiegraf Wiersema en ziet dat de oudste, eerste Wiersema die uit Groningen vertrok, Jan Alberts Wiersema in 1896 is begraven.

Er zijn toch wel meer volgers van deze serie, wat vinden anderen er tot nu toe van?

Series als dit hebben feedback nodig om te kunnen groeien.

Zelf ben ik ook niet echt enthousiast over Verborgen Verleden zoals dat zich tot nu toe uitrolt: op dit forum zijn reeds opmerkingen geuit over de diverse afleveringen, waar ik mijzelf aardig in kan vinden. Maar programma's als dit worden niet alleen voor genealogen gemaakt, doch ook om mensen enthousiast te maken voor deze tak van sport.

Ik ergerde mij aan het zelfbeklag van Monique van de Ven; ik heb ooit een familie uitgezocht waarbij de moeder des huizes 19 kinderen baarde (sic). Slecht drie van haar kinderen werden ouder dan 25 jaar oud. De aflevering van Gerard Spong: eindelijk een zoektocht in het verleden, doch (wederom) naar een adellijke familie. 95 procent van de Nederlandse bevolking is niet adellijk! De aflevering met Maria Goos viel mij niet alleen op dit punt tegen (men had verder in haar Duitse 'arme lieden' verleden kunnen duiken) maar ik was zeer geïnteresseerd in haar Bredaas verleden (blijkbaar via haar vaders kant). Wat een tegenvaller. Doch bij dit laatste moet ik toegeven dat ook een deel van mijn voorouders uit Princenhage (tegenwoordig Breda) komt.

Over de onmogelijkheid om de voorouders van Anna Christina Wicart (zie Philip Freriks) te vinden, zal ik mijzelf maar niet uitspreken. Doch dat ik daar vraagtekens bij zet moge duidelijk zijn.

Tot slot: laten wij deze serie niet met negatieve kritiek kapot maken. Dat zou immers zonde zijn; het concept van 'Who do you think you are?' is daar te leuk voor. Laten wij aangeven wat beter kon in deze Nederlandse serie. Ik weet dat ik in herhaling val, maar series als dit hebben feedback nodig om te kunnen groeien. Ik hoop op één of meerdere vervolgen. En dat de medewerkers van NTR bereid zijn om onze feedback aan te horen, door bijvoorbeeld dit (en andere fora) te lezen. Dus bij deze een oproep om feedback (niet: wat was fout? Maar: hoe zou het beter kunnen?) te leveren.

Groetjes,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Tot slot: laten wij deze serie niet met negatieve kritiek kapot maken. Dat zou immers zonde zijn; het concept van 'Who do you think you are?' is daar te leuk voor. Laten wij aangeven wat beter kon in deze Nederlandse serie. Ik weet dat ik in herhaling val, maar series als dit hebben feedback nodig om te kunnen groeien. Ik hoop op één of meerdere vervolgen. En dat de medewerkers van NTR bereid zijn om onze feedback aan te horen, door bijvoorbeeld dit (en andere fora) te lezen. Dus bij deze een oproep om feedback (niet: wat was fout? Maar: hoe zou het beter kunnen?) te leveren.

Groetjes,

Rob

Toch moet ik je tegenspreken Rob, ook zeggen wat fout is, is feedback, maar dan wel een eventuele oplossing erbij doen. Dit wordt ook op de school gedaan waar ik stage loop als leraar techniek in opleiding. De fouten moeten verteld worden anders worden die niet verbeterd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Toch moet ik je tegenspreken Rob, ook zeggen wat fout is, is feedback, maar dan wel een eventuele oplossing erbij doen. Dit wordt ook op de school gedaan waar ik stage loop als leraar techniek in opleiding. De fouten moeten verteld worden anders worden die niet verbeterd.

Let's agree we disagree... Anders komen wij in een discussie dat noch in dit topic noch op dit forum thuis hoort

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik had Verborgen Verleden met Carry Tefsen laten opnemen door mijn DVR. Ik ben nu een uurtje thuis en heb net deze aflevering bekeken.

NTR: steengoede aflevering! Dit is zoals ik het concept van 'Who do you think you are' uitgewerkt wil zien! Gedegen onderzoek en de emoties die dit, voor de betrokkenen, met zich mee kan brengen.

Één punt van verbetering (een beetje miere***rij): ik ken Carry vooral vanuit het theater en in het bijzonder van Anatevka (Fiddler on the roof), dus niet zozeer van 'Zeg eens Aaa'. Maar, nogmaals, het is miere****rij om dat te benadrukken.

Leuke aflevering, leuke gaste. Interessant onderzoek, bijvoorbeeld naar de polymorphie van namen. En heerlijke sfeerbeelden van Texel en Goch. Kortweg: een topaflevering!

Groetjes,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

De uitzendingen van Verborgen Verleden van bekende Nederlanders, blijken uit twee series te bestaan.

De uitzendingen uit serie 1, daarvan worden er een aantal in december herhaald, zie de agenda

Van 12 maart t/m 2 april staan de overige afleveringsherhalingen van Verborgen Verleden serie I geprogrammeerd.

Serie II, de afleveringen 9 t/m 16, worden uitgezonden van 9 januari t/m 27 februari 2010 met Willeke Alberti, Jan Jaap van der Wal, Hugo Borst, Tania Kross, Liesbeth List, Arjan Ederveen, Leon de Winter en Maarten van Rossem.

De NTR en CBG zijn op de hoogte van dit topic, opbouwende kritiek over de uitzendingen Verborgen Verleden wordt gelezen.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_chores.gif" alt="C_9">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Uit betrouwbare bronnen wil ik zeggen, dat eerst goed voorbereidend onderzoek door de medewerkers van dit programma worden gedaan. Al weken, zelfs maanden voordat de opnames in het betreffende archief plaatsvinden worden goede contacten gelegd. Ondanks het winters weer, zijn ze toch op de plaats van bestemming aanwezig voor tv-opnames. Ook de hoofdpersoon... Waar en wie deze week in het betreffende archief aanwezig was ziet men in deel 2 van "Verborgen Verleden".

mvg, Masje II

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat heb ik ook ondervonden, dat gedegen onderzoek. Het "brengen" naar de kijker is niet eenvoudig, maar is hun werk. Je maakt mij / ons wel heel erg nieuwsgierig. Met spanning kijk ik uit naar de nieuwe serie. Of ben jij die bekende Nederlander?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Er zitten een paar interessante namen bij serie II, leuk!!

Als ik nog even terug mag komen op serie I. Ik zie een duidelijke stijgende lijn in kijkplezier als ik de afleveringen achter elkaar zet.

De eerste aflevering met Monique van de Ven gaf mij de indruk van "gemaaktheid", emotie tonen op juiste punt etc.

Maar die van Carry Tefsen was een mooie uitzending, ook die van Gerard Spong [verrassende wending] en Tommy Wieringa zijn favoriet.

Een algemene opmerking, namelijk dat ik regelmatig [weet niet meer precies in welke afleveringen] met krommende tenen zat, als een archiefmedewerker en gast oude originele bronnen zonder handschoenen aanpakten. Niet zo een goed voorbeeld voor toekomstige archiefbezoekers die naar deze afleveringen kijken.

Wat ik miste was de schema's van de voorouder-lijn die wordt gevolgd, die mogen van mij best wat langer in beeld en tevens wat vaker zodat je een betere kijk hebt hoe de lijn loopt.

Al met al, petje af voor de makers!! Kijk met veel plezier uit naar de volgende afleveringen.

Groeten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er zitten een paar interessante namen bij serie II, leuk!!

Als ik nog even terug mag komen op serie I. Ik zie een duidelijke stijgende lijn in kijkplezier als ik de afleveringen achter elkaar zet.

De eerste aflevering met Monique van de Ven gaf mij de indruk van "gemaaktheid", emotie tonen op juiste punt etc.

Maar die van Carry Tefsen was een mooie uitzending, ook die van Gerard Spong [verrassende wending] en Tommy Wieringa zijn favoriet.

Een algemene opmerking, namelijk dat ik regelmatig [weet niet meer precies in welke afleveringen] met krommende tenen zat, als een archiefmedewerker en gast oude originele bronnen zonder handschoenen aanpakten. Niet zo een goed voorbeeld voor toekomstige archiefbezoekers die naar deze afleveringen kijken.

Wat ik miste was de schema's van de voorouder-lijn die wordt gevolgd, die mogen van mij best wat langer in beeld en tevens wat vaker zodat je een betere kijk hebt hoe de lijn loopt.

Al met al, petje af voor de makers!! Kijk met veel plezier uit naar de volgende afleveringen.

Groeten.

Hear, hear! Ik ben het totaal eens met Kèren!

Groeten,

Rob

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De stamboom, zoals kort getoond in de uitzendingen, zijn uitgebreid te zien op de site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Mijn opmerking daarover is dat <1811 geen doopdata-teken wordt gegeven, maar geboorte. Een groot verschil.

De volledige gegevens van serie II zijn nu ook bekend:

Alle uitzendingen zijn op zondagavond, 21.05 Nederland 2

aflevering 1 Willeke Alberti 9 januari 2011

aflevering 2 Jan Jaap van der Wal 16 januari 2011

aflevering 3 Hugo Borst 23 januari 2011

aflevering 4 Tania Kross 30 januari 2011

aflevering 5 Liesbeth List 6 februari 2011

aflevering 6 Arjan Ederveen 13 februari 2011

aflevering 7 Leon de Winter 20 februari 2011

aflevering 8 Maarten van Rossem 27 februari 2011

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...