Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

aandacht voor een vriend


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Contacten in deze hobby lopen via het archief of de vereniging, maar meestal via internet, zoals dit StamboomVragenForum. Na een lange periode ontwikkel je dan een aardig idee over een persoonlijkheid, maar geen idee naar uiterlijk of achterliggende zaken.

Onder de genealogen die wat langer meelopen, is Peter Kamman een bekende naam en schrijft onder diverse pseudoniemen. Op zijn bijzondere, persoonlijke, vriendelijke, filosofische, wijze tracht hij de zoekende op dit gebied te helpen. Als het hem duidelijk was, gaf hij je alle steun. Ik ben dankbaar dat ik hem heb leren kennen als goede vriend.

Zijn laatste bijdrage hier was op 29 juni 2010, Peter had toen al even last van wat ademhalingsproblemen. Kort daarna liet hij me weten dat hij was gevallen, zijn heup was gebroken. Een gewone operatie was niet mogelijk, hij was onder plaatselijke verdoving geopereerd, omdat er longkanker was geconstateerd.

Bij bezoek aan hem in het ziekenhuis in Utrecht trof ik een aardig persoon, donker haar met grijze aanzet en baard, doordringende ogen, rustig en goed bespraakt, een patient die gekluisterd was aan bed in verband met zijn heup. Een “vreemde†maar het voelde zo vertrouwd door de band die je hebt opgebouwd. Ze zouden direct beginnen met een chemokuur, een eerste van 5.

Bij mijn volgende bezoek was het eerste effect van dat spul al zichtbaar, zijn haar was dun, zijn baard korter en had veel last van benauwdheid. We spraken over zijn opname en de hobby.

Die avond kreeg hij een herseninfarct. Ik herkende hem nauwelijks bij mijn volgend bezoek, hij kon niet meer praten maar was zichtbaar blij. De buitenkant laat de sporen zien, maar zijn persoonlijkheid blijft. Je zit bij elkaar en woorden zijn dan niet nodig.

Ondertussen was er een goed contact met zijn vrouw, ze houdt me op de hoogte, zodat ik anderen over Peter kan berichten. 

Peter vond een nieuw onderkomen in een verzorgingshuis bij zijn woonplaats. Daar trof ik hem op een lichte kamer, hij sprak weer iets hoewel de effecten van het infarct zijn sporen hadden nagelaten. Er komt nu geen tweede chemokuur.

Peter verblijft daarom sinds deze week in het Johannes Hospitium in Vleuten.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het is een kleinschalig project, naast de medische staf zijn er zijn honderden vrijwilligers en 8 gasten, geen patiënten. Peter heeft kamer 7, een mooi nummer, ruim, licht, met openslaande deuren naar een klein terras met een vogelhuisje waar de koolmeesjes al wat zaad hebben gevonden, en de rode kater heeft hen gevonden. De spraak van Peter gaat iedere keer vooruit, er is nog weinig interesse voor tv, radio, kranten en de computer die zijn zoon heeft neergezet. We praten oa over het SVF en hij reageert duidelijk op de namen die hij kent. Zijn humor en doordachte opmerkingen komen terug.

De activiteiten met Peter worden langzaam uitgebreid, al naar gelang hij er behoefte aan heeft. Er is een prachtige privétuin dat vroeger bij een klooster hoorde, mooi voor een wandeling in de rolstoel. Er is een muziektherapeute. Verdere afleiding is er door bezoek en post.

Hij heeft me toestemming gegeven om dit hier te plaatsen, hij zou het erg leuk vinden om iets te horen.

Peter Kamman kan nu zelf wat aandacht gebruiken.

Johannes Hospitium Vleuten

Kloosterweide 2, 3451 VN Vleuten

Postadres: postbus 97, 3450 AB Vleuten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Boeiend geschreven Ludmilla, het gaat met Peter van het ene naar het andere en steeds erger. Hopelijk wordt hem meer bespaard, zodat hij nog kan genieten van zijn leven, wat er nog van over is.

Ik zal hem een kaart sturen, om hem en zijn familie beterschap en sterkte te wensen, wie volgt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Erick,

Onze vriend Peter is het waard als er aan hem gedacht wordt.

Een prettige man en genealoog, waar velen contact mee hebben gehad.

Met post zal hij zeker blij zijn.

Laten wij hopen dat hem veel bespaard blijft, hij nog genieten kan wat belangrijk voor hem is.

Het is fijn dat Ludmilla dit verhaal heeft verteld, met zijn toestemming.

groetjes,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ludmilla, dank je wel voor de uitgebreide informatie tbv Peter, een kaartje is onderweg, de volgende keer zijn het bloemen, die als het kan ik zelf bij hem ga brengen, doe Peter de groetjes, Paula.   

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Hallo Ludmilla.

Dank je voor de informatie wat de toestand van Peter betreft.

Het is goed om het even onder de aandacht te brengen, zodat andere mensen weten wat er aan de hand is met Peter, het bevordert de saamhorigheid op dit mooie forum.

Ik heb Peter leren kennen via Forum en Privé mail als een rustige vriendelijke man, die graag helpt met je Genealogische problemen.

Vooral zijn uitdrukking en mooie plaatjes mis ik.

Zogauw het kan wil ik Peter gaan bezoeken.

Groetjes Willemina.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

ik hoop dat Peter binnenkort heel veel kaartjes ontvangt, ik weet zeker dat hij dat heel fijn zal vinden.

Ook hoop ik dat Peter weer de kracht en energie krijgt om af en toe op dit forum een berichtje achter te laten, het is altijd zijn lust en zijn leven geweest.

En ik mis zijn bijdragen nu al.......

Ik wil Peter graag een bezoekje brengen en zal Ludmilla daarover tzt een privé berichtje sturen.

Ik neem tenminste aan dat Ludmilla een beetje kan inschatten wanneer een bezoekje gelegen komt.

Groetjes, Maikel

P.S. Peter houdt van de muziek van Ede Staal:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoi Maikel en allemaal,

Met jou hoop ik dat onze vriend Peter heel veel post ontvangt van velen!

Maikel, morgen ga ik samen met Ludmilla op bezoek bij Peter.

Anderen kennen mij onder de naam Charlotta.

Wellicht komt hij zo ver dat hij weer wat achter de computer kan doen.

Ludmilla kan inschatten, wanneer ook een bezoekje van jou gelegen komt.

Peter zal zeker erg blij zijn, om jou te zien!

De muziek van Ede Staal is erg mooi en ik hoop dat hij daar binnenkort zelf naar kan luisteren.

groetjes,

Charlotta

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Na al jullie lieve reacties, ook in mijn prive-emailbox, wil ik kort nog iets toevoegen.

Ik heb geprobeerd zo voorzichtig mogelijk om te gaan met de privacy van Peter, zijn ziektebeeld, de omstandigheden. Dat is heel moeilijk nu ik in twee maanden tijd hem heb zien veranderen. Dat heeft alles te maken met de medische toestand, het herseninfarct, de longkanker die niet verder behandeld kan worden. Een Hospitium is een huis waar een gast (patient) op humane wijze de laatste levensperiode wordt begeleidt. Dat moeten we realiseren.

Ik had goede hoop, juist omdat het langzaam aan iets beter ging; na helemaal niet te praten, lukt dat steeds beter, weet steeds namen van planten en namen van forummers te noemen, of zelf iets te vertellen, ook ziet hij er iets beter uit. Misschien zou hij nog eens zelf, of met hulp, wat kunnen schrijven op de computer. Maar het ligt toch anders.

Vandaag was ik er met Charlotta zoals ze al liet weten dat ze hem zou bezoeken. Wat ik daarover wil vertellen is dat hij blij was dat zij er was. Tot afgelopen vrijdag, mijn laatste bezoek, kreeg hij sondevoeding. Hij wil dat niet meer en krijgt nu alleen via een pomp een infuus.

Er is geen tijd aan te geven dat hij daar zal verblijven.

De eerste kaart na de oproep is binnen, die van ons nieuwste lid; we hebben hem voorbereid dat er stapels zullen komen. (Liever geen kaarten met de tekst Van harte Beterschap, dat zal niet meer gaan). Ik zal kijken of ik iets met Ede Staal kan doen, muziek vindt hij mooi.

Bezoek is altijd welkom, er hoeft geen afspraak gemaakt te worden. 'savonds en in het weekend zal de familie er zijn, overdag is er ruimte. Als iemand met het OV zit of liever niet alleen wil gaan, die kan me een mail sturen.

Het ligt niet in mijn bedoeling om na ieder bezoek iets te schrijven, als er iets in de situatie verandert zal ik me weer melden.

Een reactie op dit bericht is niet nodig, een kaartje voor Peter mag wel. Dank allemaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

Beste leden,

Vandaag is het bericht gekomen dat Peter Kamman, hier bekend als Mantegna, vannacht is overleden.

Er is veel verdriet, we hebben in hem een prachtmens verloren, hij zal echter altijd in onze herinnering blijven.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

Achter tranen van verdriet

schuilt de glimlach van herinnering

Een dankwoord aan hen die per post of met een bezoek Peter erg blij hebben gemaakt. De muziek, ook van Ede Staal heeft hij mogen beluisteren. Maandag tot gistermiddag was hij thuis bij zijn gezin waar hij erg blij mee was. Voor iedereen veel sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Peter,

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/monthly_2021_07/01yahrzeit-candle.gif.62d35bcc144c8fbb5e7085bccad537a0.gif">

Je bent gegaan, zonder afscheid te nemen, toch nog zo plotseling.

Mijn kaartje zal je niet meer lezen, je mooie e-mails zullen niet meer komen.

Je hulp aan onze kleine groepje onderzoekers zullen we missen.

En je grappen, woordspelingen, och zoveel is niet meer.....

Dag lieve vriend, je zal altijd in mijn hart blijven.

candleAnimation2.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Lieve Peter

Een laatste groet van mij, rust in vrede, ik zal je missen.

Voor allen die Peter lief had een welgemeende condoleance, Paula.

titel aangepast - sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Willemina Meijer

Lieve Peter.

In goede en in slechte tijden was jij een lieve vriend.

Het was een genoegen om jou te kennen.

In gedachten zul je altijd bij ons zijn, denkend aan je mooie uitspraken en grappige plaatjes.

7 zal een getal zijn dat ik altijd zal koesteren.

Rust in vrede lieve vriend.

Willemina.

titel aangepast - sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Lief en leed deel je maar met weinigen, Peter was één van die weinigen.

Altijd had hij een luisterend oor en goede adviezen.

Op diverse fora zowel in rechtstreekse mailcontacten hebben we de laatste jaren veel kontakt gehad.

Ik ben blij dat ik afgelopen vrijdag nog een bezoek aan Peter heb mogen brengen.

En nog samen met hem heb mogen genieten van een paar heerlijke dingen zoals o.a. de muziek van Ede Staal !

En we zijn samen nog even ondeugend geweest........

Peter was tot het laatst een sterke persoonlijkheid.

titel aangepast - sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo allemaal,

Het was een voorrecht om Peter te hebben leren kennen.

Er zijn al veel mooie herinneringen aan Peter Kamman opgehaald.

Het is fijn dat een aantal mensen hem nog een bezoek hebben kunnen brengen, wat hij erg waardeerde.

Vergeten doen we jou zeker niet.

Lieve Peter, rust in vrede.

Charlotta

(Jacqueline Jansen-van der Waals)

titel aangepast - sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat kan ik nog meer toevoegen aan alle voorgaande berichten, niet veel, bijna alles is gezegd.

Peter heeft nu rust gevonden en zal verder leven in onze gedachten. Peters familie willen wij condoleren met hun verlies, en hun sterkte wensen in deze, voor hun moeilijk en zwaar tijd.

Erick en Marij Janssen

titel aangepast - sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een persoonlijkheid is niet meer in ons midden.

Heb hem helaas nooit mogen en kunnen ontmoeten.

Ook nooit via een mail contact met hem gehad.

Wel vele antwoorden kunnen lezen.

Op diverse genealogische fora.

Onder de namen Leonardo en Mantegna.

Nu zal hij op ons neerkijken.

Hoe wij zwoegen om iets te bereiken.

Om met een oud-familielid te verrijken.

Peter rust zacht

titel aangepast - sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hoewel ook ik met Peter vele malen schriftelijk contact hebt gehad, zal ik hem blijven herinneren als een fijn mens.

Hij kon met vele kwinkslagen uit de hoek komen.

Ik wens de familie en alle dierbaren van Peter veel sterkte.

Tot Peter wil ik zeggen: Tot ziens.

Gr.

Everardus

titel aangepast - sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Vandaag hebben we afscheid genomen van onze vriend Peter. Aansluitend is Peter in familiekring begraven op De Nieuwe Ooster in Amsterdam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 11 months later...

Vandaag is het precies één jaar geleden dat onze vriend Peter overleed.

Veel te vroeg, we missen hem nog steeds en blijven hem herinneren, in onze verhalen, waarin hij veel voorkomt en dan... glimlachen we... dag lieve vriend!

We hebben met een groepje onderzoekers die hem goed hebben gekend een bezoek gebracht aan zijn graf, hieronder een foto van zijn steen:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/monthly_2021_07/2011_Peter_graf.jpg.cdb7e5eb3ea2256db9e981cf993ba95e.jpg">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast
Deze discussie is nu afgesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...