Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Georg Seel en Lotje Zwart - 19de eeuw te Buitenzorg


Ozlady

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Georg(e) Seel geb ca 1803, ovl 25 Sep 1856 in Buitenzorg, West Java.

Mogelijk komt hij oorspronkelijk van Duitsland (zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

).

 

Georg trouwt op 27-08-1833 te Buitenzorg met Lotje (“Charlotteâ€) Zwart.

In 1858 hertrouwt Lotje met Jan Betting van Beem. Zij schijnt 23-03-1875 te Batavia te overlijden.

 

Ik heb een dochter kunnen vinden i.e. Elisabeth Seel geb ca 1838, ovl 1870 Australie.

 

Wie kan mij meer over George en Lotje vertellen …

 

BVD

Sylvia

bewerkt door Ozlady
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij het Nationaal Archief is in ieder geval naast een militair stamboek ook een ambtenarenstamkaart van hem aanwezig. Helaas nog niet on-line 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

met vriendelijke groet, Bart

bewerkt door Bart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Huwelijk 27-08-1833 Georg Seel met Lotje Zwart te Buitenzorg (RA1834: A193)

 

Geboorte 09-02-1836 George Seel te Buitenzorg (RA1837: A214)

 

Huwelijk 11-12-1852 Francois Hendrik Willem van de Velde en Elisabeth Seel te Buitenzorg (RA1854: A422)

 

Overlijden 25-09-1856 Georg Seel te Buitenzorg (RA1858: A535)

 

In de adresboeken wordt zijn voornaam meestal geschreven als Georg.

 

Huwelijk 16-07-1858 Jan Betting van Beem met Lotje Zwart weduwe van George Seel te Batavia (RA1859: A556)

 

Uit de Indische Navorscher 2002INN15: 36 De inwoners van Buitenzorg in 1852 van M. Spaans Azn. 

 Georg Seel geb. Darmstadt (Hessen), oud 50 jaar, hoefsmid, vermeld op de inwonerslijst 1853. 

  zijn ouders waren Europeaan, zijn overleden. Lotje, 34 jaar oud geboren in Zaandam, ouders overleden, beiden waren Europeanen.    

 

 

Overlijden Georg Seel 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.


met vriendelijke groet, Bart

 

                          l

bewerkt door Bart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De G. Seel, de ambtenaar waarnaar ik verwees is vermoedelijk George Seel jr. 

 

Overlijden 03-07-1857 G. Seel, ambtenaar, Batavia (RA1858: A532).

 

Ik kan in Zaandam geen geboorte vinden van een Charlotte (Lotje) Zwart. En ook een geboorte van Elisabeth Seel vind ik niet in de almanak.

 

Ik heb nog even gekeken of FS de huwelijksaktes heeft verfilmd. Dat schijnt wel zo te zijn. Dit filmnummer 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

  zou de volgende aktes van BOGOR bevatten

Geboorten 1941, 1933-1946 Overlijden 1946 Geboorten 1946-1950 Huwelijken en Echtscheidingen 1829-1852

 
 

 

met vriendelijke groet, Bart 

bewerkt door Bart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Zal Lotje deze zijn (Luuwtje?)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Dan hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 deze opmerking:

 

Afzender:  

Wat een hoeveelheid gegevens!!! Geweldig. Ik heb nog een vraagje, hadden Dirk Zwart en Neeltje Klaver maar één dochter? Ik heb een aantekening dat er een dochter was die in Indië met een Engelsman trouwde en dat zodoende de naam George in onze familie kwam, is dat na te gaan? Alvast dank

 

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goed gevonden, Joke.

 

Ja, dat ziet er toch wel erg goed uit.
 
Een Neeltje Klaver overlijdt 05-06-1853 te Buitenzorg (RA1854: A476) 
 
Huwelijk 15-02-1837 Maarten Slot met Neeltje Klaver te Batavia (RA1838: A225)
 
En ik denk dat we het rond hebben.
2002INN15: 32 Neeltje Klaver geb. Zaandam oud 61 jaar ouders zijn overleden, nationaliteit onbekend (1852/1853)
 
met vriendelijke groet, Bart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

(&: 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44"> Toppertjes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ten eerste allemaal bedankt voor het meedenken terwijl ik lekker lag te slapen

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*"> $

 

 

Een paar interessante dingen:

 

Ik had het huwelijk tussen Elizabeth en Francois vd Velde al eerder gezien, maar ik had het toen verworpen omdat Elizabeth ten tijde van dat huwelijk op 11-12-1852 maar zo’n 15 jaar oud zou zijn geweest!!!

 

Ik heb net toch maar even wat verder naar dit echtpaar en hun kinderen gekeken.  En bingo … In een van de huwelijksbijlagen blijkt dat het toch om dezelfde Elizabeth gaat die in Australie zal overlijden. Daar ze in Australie nog een keer trouwt dacht ik eerst nog dat ze een bigamist was, maar het lijkt erop dat Elizabeth en Francois mogelijk toch wel gescheiden zijn.

 

NB voor de geinteresseerden, dit zijn de kinderen die ik heb kunnen vinden (Francois heeft nog een zoon van een tweede huwelijk):

Marie Cornelie Charlotte van de Velde geb 14-5-1854 Onrust,Batavia,

(female)  doodgeboren, 4 nov 1855 Onrust

Johan George van de Velde geb 19 jan 1857 Onrust

(female)  geb 29 dec 1860 Amsterdam (ik moet haar naam nog even opzoeken)

 

 

Indien Lotje Zwart inderdaad dezelfde is als Lieuwtje geb 7-8-1818, dan is niet alleen dochter Elizabeth jong getrouwd.  Wanneer Lotje op 27-08-1833 trouwt met Georg is ze nog maar net 15 ???

Het is trouwens interessant dat Lieuwtje’s moeder Neeltje al in 1832 bij het huwelijk van haar achtergebleven dochter Beertje “afwezig†is. NB Echtgenoot Dirk Zwart overlijdt pas het volgende jaar, dus lijkt zijn overlijden niet de reden dat Neeltje er vandoor is gegaan.

 

 

Verder had ik nog wel gehoopt dat iemand nog wat opmerkingen zou maken van de toegevoegde militaire link van mijn oorspronkelijke vraag. Wat mij namelijk opviel voor deze Georg Seel, is dat zijn 6 jarig termijn korte tijd voor het mogelijke huwelijk in 27-08-1833 zou zijn verstreken en dat hij naar “O.I.†is gegaan …. Dus zou dit toch de juiste Georg kunnen zijn geweest??  

Bart heeft gelukkig al bevestigd dat “onze†Georg Duits was. Ik had nl 2 George Seels geb ca 1803 in de UK gezien, maar ik had die al enigszins verworpen vanwege de spelling en de gegevens van bovenstaand militie document. Ik vermoed dat ze in die “koekjes†vraag, dus weleens de verkeerde kant zijn opgegaan met hun onderzoek

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-upsidedown1.gif" alt="(44">

Kan iemand trouwens lezen waar “Georg†geboren is en wat de achternaam van zijn moeder is?

 

 

groetjes Sylvia

bewerkt door Ozlady
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sylvia, ik lees "Grindel" (twee mogelijkheden)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

de.wikipedia.org/wiki/Grindel_(Hamburg)
 
Der Grindel ist ein Quartier in Hamburg-Rotherbaum mit dem Zentrum am Allende-Platz (früher: Bornplatz) sowie das nördlich anschließende Gebiet des ...
  • Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

     

    Grindel is een gemeente en plaats in het Zwitserse kanton Solothurn, en maakt deel uit van het district Thierstein. Grindel telt 492 inwoners. Grindel en kerk ...

     

     

     

    En de moeder moet dan Anna Maria Schröder zijn.

     

    Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Ook nog een mogelijkheid:

Griedel onder Friedberg (Hessen, Duitsland)

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De opgave in 1852 van de geboorteplaats van Georg kan ook een hulpmiddel zijn om zijn echte geboorteplaats te achterhalen.  Daar werd aangegeven Darmstadt (Hessen). Ik pak de kaart er maar niet bij. Joke is daar op dit moment sneller in, hoop ik. En de naam van de moeder is m.i inderdaad Schröder zoals Joke al meldde.

 

Dan zijn stamboekinschrijving. Georg is 8 augustus 1827 al naar Ned Indië verscheept. Het wordt al met al een heel interessant verhaal. Moeder en dochter naar Ned Indië, vader nog in leven(?), de lage leeftijd bij trouwen.

 

Is er iets bekend over de herkomst van Maarten Slot

 

met vriendelijke groeten, Bart

bewerkt door Bart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als dit de Maarten Slot is dan was hij in 1823 al in Ned Indië.

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

 

Het moet hem wel zijn gezien: 

Maarten Slot zou geboren zijn in Sijbecarspel (Noord Holland); hij was in 1852/1853 postopziener, woonde in Buitenzorg en was 51 jaar. (2002INN15: 37

 

Waarom en wanneer zijn moeder en dochter naar Ned Indië vertrokken? Na zes jaar dienst kon men met verlof. Dat was in 1828. Zou hij toen Neeltje al hebben leren kennen?

 

met vriendelijke groet, Bart

bewerkt door Bart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Nog wat kleine puntjes: zou dit dezelfde Maarten (Martin) zijn of een zoon van? Kan geen geboorte vinden. 

 

Huwelijk 20-09-1871 Maarten Slot met inlandsche vrouw Mongso te Buitenzorg (RA 1872: 183)

Overlijden 04-10-1881 Maarten Slot, (ex) militair te Buitenzorg (RA:1883: 320)

 

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Dit is in elk geval nog een huwelijk van Maarten:

 

 

Bruidegom: Maarten Slot Bruid: Anna Hiensij Plaats: Buitenzorg Datum: 07-09-1853 Opmerking(en): weduwenaar van Neeltje Klaver. De bruid heette ten rechte Hanna Hensie, weduwe van Bartholemeus Franciscus Petrus Bijregister:   RA jaar/bladzij: 1854/423

 

 

Wel heel snel na het overlijden van Neeltje

 

Overledene: Neeltje Klaver (Vrouw) Plaats: Buitenzorg Datum: 05-06-1853 Opmerking(en):   Bijregister:   RA jaar/bladzij: 1854/476

 

 

 Groet, Joke

bewerkt door joke andriessen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En misschien hoort dit kind er ook wel bij. Gezien de vernoeming 

05-12-1853 geboorte Neeltje Slot te Buitenzorg (RA1855: A456)
 

Ter completering:

1841 huwelijk van Bartholomeus Franciscus Petrus met Anna Hienssij te Buitenzorg (RA1842: A244)
 
met vriendelijke groet, Bart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik weet dat onderzoek in Indie vaak een pijnlijke aangelegenheid is, dus ik vind het geweldig dat de achtergrond van Elizabeth Seel zo veel is aangevuld.

 

Oorspronkelijk was ik alleen geinteresserd in de directe familieleden van Elizabeth Seel, maar ben nu wel heel geintrigeerd geraakt door het ongewone (trouw) gedrag van die 3 generaties: Elizabeth, Lotje en Neeltje. Wat zat daar achter (vooral omdat het niet om inlandse vrouwen ging)?? Bedankt dat juliie al die "missing" links hebben gevonden anders was dit ongewoon verhaal nooit naar boven gekomen.

 

Ik denk dat we kunnen aannemen dat Georg Seel te Indie dezelfde zal zijn als die van het militie ducument. Zonder die informatie van Bart uit de Indische Navorscher had ik er niet zo'n goed gevoel gehad. En hier past de mogelijkheid van "Griedel" in Hessen ook nog eens bij. Misschien niet 100% bewijs, maar het zou mij wel heel erg verbazen als het om 2 verschillende personen zou blijken te gaan.

 

 

Zelf heb ik de 3 levende kinderen van Elizabeth Seel en Francois vd Velde al helemaal uitgezocht inclusief hun partners, dus hier heb ik verder niets van nodig. Echter het is natuurlijk mogelijk dat Elizabeth Seel nog meer kinderen heeft gehad, dus als iemand die info toevallig tegenkomt .....???

Op het moment zijn dus de volgende kinderen bekend:

Marie Cornelie Charlotte van de Velde geb 14-5-1854 Onrust,Batavia,

(female)  doodgeboren, 4 nov 1855 Onrust

Johan George van de Velde geb 19 jan 1857 Onrust

Elizabeth van de Velde geb 29 dec 1860 Amsterdam

.

cheers

Sylvia

bewerkt door Ozlady
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...