Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Gezocht: Doop Thomas van Beek ca. 1756 te Maarssen


olivetomato

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo,

 

Zoals ik al aangeef in de onderwerpregel, ben ik op zoek naar de doopgegevens van Thomas van Beek.

 

Ik heb zijn civiele trouwakte, waarin wordt aangegeven dat hij (JM) geboren en woonachtig is in Maarssen. (trouwdatum 5 mrt 1782)

Zijn vrouw (JD) afkomstig uit Harmelen...

Ook heb ik de gegevens van de RK kerk. (namen en trouwdatum)

 

Daarmee ben ik de doopregisters ingedoken en zijn vrouw Maagje (Magtildis) Bongenaar kan ik vinden (geboren in Harmelerwaard, gedoopt in Vleuten op 17 Jun 1756).

 

Maar in de RK doopregisters van Maarssen kan ik niks vinden... (gezocht van 1744 tot 1762)

 

Wat ik daar wel in kan vinden is de doop van Adriana op 16-01-1758. De ouders: Klaas van Beek en Ariantje.

Op zich wellicht niet zo interessant, maar de oudste zoon van Thomas draagt vervolgens diezelfde naam weer (Nicolaas) dus ik heb sterk het idee dat dit zijn ouders zouden moeten zijn....

 

Maar... waarom kan in Thomas niet vinden? Waar ga ik verkeerd??

 

Hints, tips, suggesties van harte welkom!!

 

Groeten,

Erik

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Erik,

Dat Thomas van Beek geboren is in Maarssen hoeft nog niet te betekenen dat hij daar gedoopt is.

Zou ook eens kijken in de dopen van plaatsen rond Maarssen.

Weet je wanneer hij is overleden? Als dat na 1811 was en dus een overlijdensakte daarvan bestaat kan je zien wat de leeftijd is. Dan weet je bij benadering welk jaar hij geboren moet zijn.

Ik heb de Utrechtse CD rom met dopen van wat plaatsen, alleen kan ik daar pas weer bij over 2 en ½ week.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Thomas is overleden 12-08-1805 te Maarssen aldus:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik heb een idee dat dit de eigen pagina is van Erik, maar plaats deze voor de zekerheid toch maar even.

 

Groeten - Robert

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
  • Forumleden Groep

Beste Erik,

 

Ook ik ben op zoek geweest naar de doopregistratie van Thomas van Beek. Hoewel ik het hele doopregister van de RK kerk van Maarssen van voor tot achter en terug driemaal heb doorzocht, heb ook ik hem niet kunnen vinden. Ik heb ook nog de doopregisters van enkele naburige kerken doorzocht (zelfs Nederlands Hervormde), maar geen spoor van Thomas. Wel blijkt uit het doopregister dat hij getuige is geweest bij de doop van Klaas(!) Klaarbeek op 27-3-1785. De ouders van deze Klaas zijn Arie Klaarbeek (later in andere documenten ook geschreven als Klarenbeek) en Mietje van Beek. Mietje (Maria) van Beek staat in hetzelfde doopregister vermeld. Ze is gedoopt op 21 maart 1761 en geboren te Maarssen. Haar ouders zijn....Klaas van Beek en Johanna Keijsers (ook wel geschreven als Keyser, Keysers, Keijzer, Keijzers, Keizer en Keizers). Bovendien getuigt Thomas ook bij de doop van ene Maria Keyser, dochter van Hermanus (waarschijnlijk zijn zwager) en is Maria van Beek op haar beurt weer getuige bij de doop van Thomas' oudste dochter Antje (vernoemd naar zijn vermoedelijke moeder Johanna Keijsers?). Voornoemde links en, zoals je al vermeldt, de naam Klaas (ook wel Nicolaas of Nicolaus), die generaties lang in de familie voorkomt, maken het uiterst waarschijnlijk dat Klaas van Beek en Johanna Keijsers inderdaad ook de ouders zijn van Thomas van Beek.

 

Ariantje is niet de echtgenote van Klaas, maar vermoedelijk zijn zuster. Zij is namelijk getuige bij de geboorte van Adriana van Beek, de oudste dochter van Klaas en Johanna, gedoopt op 16-1-1758.Nog eens ter extra ondersteuning: de oudste zoon van de jongste dochter van Klaas van Beek, Anna (of Johanna), op 12-6-1822 gehuwd met Jan Meijer, wordt ook Nicolaas genoemd. Al met al lijken het mij genoeg argumenten om aan te nemen dat Klaas de vander is van Thomas. Adriana, Maria en (Joh)anna zijn dus zijn zusters.

 

 

 

Groet, Jos

bewerkt door Jos
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...