Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Renske Jans (de) Haan


Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Renske Jans Haan (de Haan) vertrok in 1849 met haar zoon Gerhardus Ludolphi (alsmede diens vrouw en kind) en haar dochter Martha Ludolphi uit het Groningse Delfzijl naar Michigan. Van de naam Ludolphij zijn vele spellingen bekend en Renske zelf werd bij die gelegenheid klaarblijkelijk genoteerd als De Haas (sic). Zij was ged. Holwierde 16 maart 1788 als dochter van Jan Sickes en Vrouke Pieters.

Hun respectieve man en vader Hindrik(us) Ludolphi bleef in Nederland achter en stierf daar in 1853.

Renske is voor zover bekend niet teruggekeerd. Kan iemand achterhalen waar en wanneer zij overleed?

 

Petra.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Petra,

 

Om goed op ancestry te kunnen zoeken zou het fijn zijn als u de volgende data nog zou kunnen geven:

  • geboortedata van Renske's kinderen.
  • voornamen van de echtgenote en kind en eventuele geboortedata

 

Omdat de maandagen voor mij altijd erg druk zijn, zal ik waarschijnlijk pas dinsdag in de mogelijkheid zijn om te zoeken op ancestry.

Met een genealogische groet,

sadminF 

 

P.S. Dit zijn ze bij aankomst:      [staan al wat info die ik wilde in] 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste sadminF,

Fijn dat u die info al vond. Die had ik zelf niet eens opgezocht, want die generatie werk ik al niet meer uit. Zal het nog wel nazien, maar ik hoef het niet echt te weten -- het ging alleen (ter afronding) over Renske's overlijdensgegevens.

Petra.

 

P.S.: hoe kun je aanklikken dat je graag een mail wilt krijgen als er gereageerd is op je vraag?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

misschien dat je hier verder kunt zoeken:

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

findagrave en ancestory leveren ook hits op...succes

bewerkt door Robert (2.0)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Petra,

 

Dat is het snelle lezen wat we tegenwoordig doen, ik had het niet goed begrepen.

Dan heb inderdaad verdere info niet nodig. 

 

De link die Rober opgaf is een hele goede, maar denk niet dat Renske daarbij staat, de jaren zijn van 1897-1920

 

U hoort nog. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="<fileStore.core_Emoticons>/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

 

Wat betreft een email krijgen na nieuwe reacties, het zou standaard ingesteld moeten zijn, zo niet, dan kunt u rechts bovenaan op 

"volg dit onderwerp klikken. Zie afbeelding:

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

 

 

Met een genealogische groet,

 

sadminF 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Renske is inderdaad wel in de US aangekomen op 27 sep 1849, maar is daarna niet te vinden met de rest van haar familie in de 1850 census (event place: Polkton, Ottawa MI). Het is dus mogelijk dat ze binnen een jaar na aankomst al is overleden. Ook kan het zijn dat ze nooit in Michigan is aangekomen ... een staat als New York zou dus ook nagezocht moeten worden.

 

 

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je Sylvia... het blijft vreemd, want toen haar man in 1853 stierf werd opgegeven dat zijn vrouw in Amerika woonde (en dus nog leefde). Aangezien er meerdere gezinsleden die kant op gingen (zoals gezegd: zoon en schoondochter, kleinkind, plus ongehuwde dochter) zou je zeggen dat ze vooreerst nog wel contact hielden met het vaderland. En als moeder snel was overleden was dat zowat het éérste wat ze zouden melden, lijkt me.

Gebeurde dat vaker, dat echtparen uiteengerukt werden? Eén partner reisde mee naar Amerika, één bleef in het thuisland achter... dan zagen ze elkaar nooit weer... Ik dacht dat ik zoiets al eens eerder had gesignaleerd, maar weet niet meer in welke familie.

 

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Petra,

Heb je gezien dat bij overlijden van dochter Anna Hindriks (twee weken voor haar vader) wel wordt vermeld dat de moeder is overleden?

Misschien was het bij de familie wel bekend, maar waren er geen officiële papieren uit Amerika gekomen.

Ik heb eens in een tv uitzending tgv 200 burgerlijke stand het verhaal gezien van een stel ergens in de provincie Groningen, dat een aantal kinderen

had en toen pas gingen trouwen.

Het bleek dat de toestemming van ouders uit Amerika moest komen en dat ging via een heleboel instanties en heeft heel lang geduurd.

groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nee, dat had ik dus niet gespot... Dank je voor de tip. Ik ga toch alle kinderen uit het huwelijk maar eens langs, de komende dagen.

Maar het zou evenzogoed mooi zijn als er een overlijden uit de Amerikaanse bronnen rolde! 

 

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Goedemorgen,

 

Ik denk dat het van de ambtenaar  van de BS af heeft gehangen, beiden hebben andere aangevers Hoffenkamp [aangever dochter] als aangehuwd.

Als men als aangever zegt geen idee, ze zit in Amerika, kan ik me er iets bij voorstellen dat er verschillen zijn.

 

Loop erg te puzzelen met Mevrouw Haan/Haas en andere varianten, ik heb op ancestry op de volgenden gezocht:

Renske // Rinske 

de Haan //  Dehaan //  Haan

de Haas //  DeHaas // Haas

Inclusief spellingsvariant zoals Hahn, niet het overlijden van de gezochte Renske gevonden.

 

Dit verbaasde me ook:

Cornelius HAAN, geboren in Michigan in JUL 1870 woont bij Gerret Ludolphi in Polkton, Ottawa, MI [census 1870]

In zelfde census is Martha Ludolphi 40 jaar vermeld keeping house

 

In de 1860 census van dezelfde plaats:

Garrett H Ledalphy 40

Martha Ledalphy 32

en Leinba Ledalphi 14

Helaas geen originele scan alleen een transcriptie, maar Renske wordt niet genoemd.

 

Verder vond ik in Minnesota een naturalisatie ‘record’ waar ene Henry [mrs. Ranske] de Haan wordt genoemd, county Ramsey op de site  www.ironrangeresearchcenter.org [nu onbereikbaar]

code:139

reel: 51

volume: 30

pg.31

Met ander bevestigende bronnen is het er niet zomaar vanuit te gaan of ze het echt is, en omdat het $10,= dollar kost, op de site niet goed is aangegeven hoe het een en ander werkt, is het digitaal, wordt het opgestuurd, en wat zijn dan de bijkomende kosten, zou het beter zijn de andere bronnen te bekijken, wat is er bijvoorbeeld bekend van de andere kinderen, ook die naar Amerika zijn gereisd? 

Met een genealogische groet,

 

sadminF 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Dit nog over Gerardus Ludophi verzameld, je weet nooit waartoe het kan leiden.

 

Hij huwt als Ghardus Ludolphy, 60 jaar oud met Affie Slayter 38 jaar oud, beiden uit Holland op 27 MEI 1880 in Polkton, Ottawa, MI

Huwt Gerret H. Ludolph, 53 jaar oud met Aafke Jans Slayter 31 jaar oud, beiden uit Holland op 04 JUL 1873 in Grand Rapids, Kent MI

 

Ook in de federal census van 1850 Polkton, Ottawa, MI komt moeder Renske niet voor bij dan Gert Ludolphe; wel staat meteen eronder de familie Slaughter, met 12-jarige Afke ;-) 

 

Hij overlijdt als Garret Ludolphi, 69 jaar  en 7 maanden oud, ‘farmer’ gehuwd op 26 JAN 1889 in Grand rapids, Kent MI

 

 

Helaas geeft al het bovenstaande en in mijn vorige bericht geen antwoord op de originele vraag.

Als er nog nieuwe ideeën zijn, voor een nieuwe Ancestry zoektocht, laat het hier weten en we zoeken verder, voor nu denk ik dat dit het wel zo'n beetje is. 

 
 
Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste sadminF,

 

Dat was een hoop werk... Hartelijk dank. Ik ga nu eerst de kinderen L. een beetje uitwerken, je weet nooit wat daar nog uitkomt. En als het niet meer lukt, dan hebben julie het toch in elk geval serieus geprobeerd!

 

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Op inspiratie en met gegevens van sadminF en Joke Andriessen heb ik nu het volgende bij elkaar.

 

Kinderen van Hindrik Ludolphi en Renske Jans de Haan:

 

4   Johanna Ludolphi, geb. Oterdum 23 april 1813.

6   Evertje Ludolphi, geb. Oterdum 14 dec. 1816.

7   Gerhardus Ludolphi, geb. Oterdum  11 juni 1819, schippersknecht, zeeman, “farmer†(1889), overl. (als Garrett Ludolphi, oud 69 jr. en 7 mnd.) Grand Rapids (Kent, MI) 26 jan. 1889, tr. 1. Delfzijl 2 febr. 1847 Martje Hindriks Huisman, geb. Nieuwolda 25 febr. 1829, dr. van Hindrik Jans Huisman en Iektje Jakobs Hekman, tr. 2. hetzij Grand Rapids (Kent, MI) 4 juli 1873, hetzij Polkton (Ottawa, MI) 27 mei 1880 Aafke Jans Slagter, vermoedelijk geb. Leermens (gem.’t Zandt) 16 jan. 1843 als dr. van Jan Garmts Slagter en Eelke Arents Vlieg.

Dit gezin is in 1849 vertrokken naar Michigan; op 27 sept. 1849 arriveerden zij in New York. Gerhardus nam, behalve zijn zuster Martje en zijn moeder, ook zijn vrouw en zijn 11 maanden oude dochter Leentje mee. Zijn vrouw was Martje Hindriks Huisman, bij het huwelijk (nog juist) 17 jaar oud; zij was toen al wees. Vermoedelijk was zij dezelfde Martje Hindriks Huisman die te Wagenborgen (gem. Termunten) op 7 april 1846 was bevallen van een dochter Boulina Huisman; bij het huwelijk met Gerhardus werd dit kind niet gewettigd, maar haar overlijden is ook niet aangetroffen. Ik vermoed dat zij werd bedoeld met de in 1849 genoemde dochter Leentje, die dan echter geen 11 maanden maar 3½ jaar oud geweest zou zijn, want een dochter uit het huwelijk (geboren omstreeks oktober 1848) heb ik niet kunnen vinden.

8   Martje Ludolphi, geb. Oterdum 9 okt. 1821, in 1849 vertrokken naar Michigan.

 

De hier niet genoemde kinderen van bovengenoemd echtpaar zijn in Nederland overleden. Zijn de dochters Johanna en Evertje misschien ook naar Amerika vertrokken?

Gerhardus lijkt twee keer met dezelfde vrouw getrouwd te zijn... in 1873 en in 1880!  De eerste datum lijkt me het meest voor de hand liggen. Als iemand daar in Amerika het overlijden van Martje zou kunnen traceren, en het overlijden van Aafke (inclusief de bevestiging dat ik de juiste geboorte te pakken heb!) zou dat wel erg mooi zijn.

 

Ik wacht in spanning af,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Petra,

 

Ik denk dat dit de gezochte Aafke is

 

Registratiedatum 03-01-1838 Geboorte 01-01-1838 Spijk gem. Bierum Kind

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Geslacht v     Vader

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Leeftijd 22 jaar Beroep dagloner     Moeder

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

      -     Bron Geboorteregister Bierum 1838
Aktenummer 3

 

 

 Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Met wat getuur en wat creativiteit kun je de het volgende gezin op dezelfde 1849 passagierslijst herkennen:

 

Jannes Filippus Weuler

X 04-01-1842 Delfzijl

Johanna Hindriks Ludolphi

Kinderen:

Renske geb 14-01-1843 Farmsum gem. Delfzijl

Alida geb 06-07-1845 Farmsum gem. Delfzijl

Gerardus geb  09-03-1848 Farmsum gem. Delfzijl

 

pas lijst:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Johanna trouwt in 1842 Delfzijl met Jannes Filippus Weuler.

Zou dat dit echtpaar zijn?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

"Eevrtje Hoffenkamp" in de 1870 census:

 

Name:  Evafa Offencamp

Event Place:  Illinois, United States

Gender:  Female

Age:  53

Race:  White

Race (Original):  W

Birth Year (Estimated):  1816-1817

Birthplace:  Holland

Page Number:  180

Household  Role  Gender  Age  Birthplace

Hilgo Offencamp   M  52  Holland

Evafa Offencamp   F  53  Holland

Harno Offencamp   M  19  Holland

John Offencamp   M  15  Holland

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Sylvia, ook die emigratie had ik net.

Hilko Hoffenkamp

44 jaar sleper

-

Vertrek uit

Delfzijl

Vertrek naar

Chicago

Datum vertrek

1862

Religie

Christelijk Afgescheiden

Vrouw

1

Kinderen

4

Reden van vertrek

Familiebetrekkingen

Welgestelden, Mindergegoeden, Behoeftigen

Behoeftigen

Hoofdelijke omslag

Neen

Bron

Nationaal Archief, Staat van landverhuizers in 1862 Groningen (Provincie)

(toegang 2-04-23-02) Inventarisnummer 26-I

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Petra,

 

Ik denk dat dit de gezochte Aafke is

 

Registratiedatum 03-01-1838 Geboorte 01-01-1838 Spijk gem. Bierum Kind

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Geslacht v     Vader

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Leeftijd 22 jaar Beroep dagloner     Moeder

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

      -     Bron Geboorteregister Bierum 1838

Aktenummer 3

 

 

 Groet, Joke

 

Joke, dat denk ik niet, want bij de gegevens van sadminF heet ze Aafke Jans. Zodoende pakte ik de enige Jansdr. uit die periode.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Met wat getuur en wat creativiteit kun je de het volgende gezin op dezelfde 1849 passagierslijst herkennen:

 

Jannes Filippus Weuler

X 04-01-1842 Delfzijl

Johanna Hindriks Ludolphi

Kinderen:

Renske geb 14-01-1843 Farmsum gem. Delfzijl

Alida geb 06-07-1845 Farmsum gem. Delfzijl

Gerardus geb  09-03-1848 Farmsum gem. Delfzijl

 

pas lijst:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Sylvia

 

Ik denk, Sylvia, dat er Mulder staat... ga ik uitzoeken!!

Zou allemaal kloppen, Renske is dan naar oma Renske de Haan vernoemd.

 

Later: nee, toch niet... Ik kan me trouwens voorstellen dat ze weg wilden. In 1845 is de vader "venter"; daar zat vast niet veel muziek in.

Petra.

bewerkt door Petra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Petra,

De Aafke van jou trouwt in 1863 in Bierum.

Haar man overlijdt in 1870. En in 1871 overlijdt zoon en woont ze in Spijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Petra,

De Aafke van jou trouwt in 1863 in Bierum.

Haar man overlijdt in 1870. En in 1871 overlijdt zoon en woont ze in Spijk.

 

Tja, dan gaat het niet lukken. Ik pas het aan.

 

Overigens: deze zou ook nog kunnen.

 

 

Registratiedatum 05-09-1842 Geboorte 03-09-1842 Losdorp gem. Bierum Kind

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Geslacht v     Vader

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Leeftijd 29 jaar Beroep dagloner     Moeder

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Komt qua leeftijd goed bij de vermeldingen van sadminF hierboven. En ik heb haar niet overleden of getrouwd gevonden in deze provincie, jij?

Petra.

bewerkt door Petra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Petra,

De Aafke die ik had komt in de census voor. Zie bericht SadminF.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

De Aafke, die jij als eerste had gaat trouwens in 1873 ook naar Amerika met haar dochter.

De laatste Aafke ( van Gerrit) overlijdt 1928 als weduwe van Schenkel

bewerkt door joke andriessen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als Aafke Jans Slagter in 1873 naar Amerika gaat met haar dochter, kan ze daar dus tóch met Gerhardus zijn getrouwd??

Hetzij in 1873, hetzij in 1880.

 

Maar die van 1838 is dus degene die daar in elk geval woonde.
Petra.

bewerkt door Petra
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Inderdaad kan ze in 1873 trouwen.

Het Jans pleit wel voor haar.

Misschien is er verder nog iets te vinden.

Moeder Renske ( waar de vraag mee begon) kan dus ook met het gezin van dochter Johanna zijn meegegaan.

Ik heb ze nog niet in de census van 1850 kunnen vinden.

Ook zus Martha hebben we nog niet in de census van 1850.

De Martha die bij Gerardus wordt genoemd zal zijn vrouw zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

"Ik denk, Sylvia, dat er Mulder staat".

 

Daar ben ik het volkomen mee eens en ook is Gerardus natuurlijk geen meisje ...

 

Echter, ik kijk naar het complete verhaal. Volgens Allegroningers is de familie in 1849 vertrokken, de gezinssamenstelling is grotendeels juist en ze staan bij de Ludolphi's.

Ik kan me voorstellen dat met een ongewone naam als Wueler, de samensteller van de lijst dacht dat ie Mulder hoorde... Zulke variaties zijn heel gewoon bij Amerikaaans onderzoek en daarom zoek ik meestal gebaseerd op patronen en niet op lettterlijke text.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Evertjes overlijden:

Name:  Eeverty Hoffeiekamp

Event Type:  Death

Event Date:  17 Dec 1884

Event Place:  , Cook, Illinois, United States

Address:  22y in Illinois

Gender:  Female

Age:  68

Marital Status:  Married

Race:  White

Race (Original):  White

Occupation:  housewife

Birthplace:  Holand

Burial Place:  Cook Co., Illinois

Cemetery:  Concordia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste allemaal,

 

Er is heel wat aan nieuwe info gevonden, toppie!

Helaas ontbreekt het me aan tijd alles zelf op een rijtje te zetten.

Dus Petra als er nog iets van ancestry nodig is, zet dan gerichte vragen voor me neer.

Hiermee kan ik dan vlot weer mee aan de gang.

 

Overigens, mooie gezamenlijke zoektocht van jullie!

 

Nog wat opmerkingen:

Wat ik nog wel heb, de census waar 12-jarige Aafke op staat geeft ook de ouders: Lucius en Ricah.

Nu ben ik minder bekend met de manier waarop de staten // counties met de aangiften omgaan, maar zou het mogelijk kunnen zijn dat Aafke en Gerardus 2x huwden, om administratieve redenen? 

 

Met een genealogische groet,

sadminF 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een gokje betreffende de 2 huwelijken tussen Gerardus en Aafke.

 

In

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

zijn 3 entries voor de echtscheiding tussen Gerardus en zijn eerste vrouw:

LUDOLPHY, GERT H.

LUDOLPHY, MAARTJIE M.

2-100-627

22 MAY 1873

 

LUDOLPHY, MAARTIJE

LUDOLPHY, GEERT

2-65-557

22 FEB 1872

 

LUDOLPHY, MAARTIJE

LUDOLPHY, GEERT H.

2-147-721

3 JAN 1874

 

 

Ik heb geen idee welke datum de officiele scheidingsdatum was .. Misschien was het 1874 waardoor het eerste huwelijk met Aafke in 1873 in Grand Rapids, Kent niet geldig was ..... Dus werd misschien in Ottawa later nog een tweede pging gewaagd.

 

In de 1880 census staat Gerardus als "divorced" vermeld en Aafke als "widowed". Ze schijnen aparte entries te hebben, maar staan wel op hetzelfde blad (in FS: 274D).

Echter, in de 1884 Michigan census zijn ze samen als "married" vermeld..

 

 

En ik weet niet of dit al was vermeld.

Aafke's 1873 aankomst:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Haar dochter:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Dit zou overeen komen met:

Emigrant              Aafke Slagter

30 jaar werkvrouw

Vertrek uit          Bierum

Vertrek naar      Noord-Amerika

Datum vertrek 1873

Religie   Nederlands Hervormd

Kinderen             1

Reden van vertrek          Zucht naar verandering

Welgestelden, Mindergegoeden, Behoeftigen Behoeftigen

Hoofdelijke omslag         Neen

 

Aankomstdatum 22 Apr 1873 is dus net voor trouwdatum 04 Jul 1873 en zou kunnen verklaren waarom er voor Aafke geen woonplaats is in de 1873 huwlijks inschrijving. Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

bewerkt door Ozlady
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Jongens, ik kom erop terug... vanavond. Nu even geen gelegenheid. Maar "toppie" is juist!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...