Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

leeshulp gevraagd t..b.v. doop Strijp 1677


jacqueline

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Sebastianus Arnoldus Holens wordt gedoopt  te Strijp RK op 15-09-1677 en is volgens zijn doopakte een onwettige zoon van Arnoldus Bastiaens en Maria Gielens. In de akte staat nog iets geschreven na de naam van de vader en voor die van de moeder. Misschien is het helemaal niet van belang maar zou iemand voor mij kunnen kijken wat er staat? Bij voorbaat dank, en groeten van

 

Jacqueline

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Volgens mij staat er 'Oosterwijck', de plaats waar de vader vandaan kwam. Tussen de naam van de vader en Oosterwijck staat nog 'ea' (?)

Met die plaatsnaam wordt vermoedelijk Oisterwijk bedoeld.

 

Groetjes,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je wel Theo!

Sebastianus Aerts/Arnoldus trouwt Maria Aerts/Arnoldus Leijten Eindhoven RK 23-01-1696, Eindhoven burgerlijk 24-01-1696, ot 06-01, deze laatste gegevens staan in de bijlage.

De geboorteplaats van Sebastianus die hierin genoemd wordt – is dat dan ook Oisterwijk? En Maria zou in Boxtel geboren zijn?  Ik dacht haar eigenlijk de volgende dopelinge te zijn
 

 

Dopeling              Maria Leijten

Vader     Arnoldus Leijten

Moeder                Maria

Getuige                Joannes van Dijck

               Margarita Joannes Leijten

Plaats    Blaarthem

Datum doop        16-12-1678

DTB Blaarthem inv.nr. 5.1 , folio 1v

 

 

Maar misschien sluit het één, het ander niet uit?

 

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Jacqueline,

 

Bij dit huwelijk staat dat Bastiaen geboren is in Bergeijck, en Marie in Gestel, dus een doop in Blaarthem zou best kunnen.

 

De naam Leijtens heb ik ook bij mijn voorouders in die regio. Barbara Joannes Leijtens trouwde in 1749 in Best met Thomas J. Klompers, maar haar ouders heb ik nog niet in beeld.

 

Groetjes,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Theo,

 

Gestel had ik dus helemaal verkeerd gelezen. Bergeijck dacht ik eigenlijk ook te lezen maar dan zou de bruidegom uit 1696, dus niet de dopeling uit 1677 zijn? Of staat er toch nog iets anders dan Oosterwijck in de doopakte? In ieder geval weer bedankt voor je hulp!

 

Groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Jacqueline,

 

Het vreemde is dat bij het huwelijk staat dat Sebastianus geboren is in Bergeijck, en dat de dopeling in 1677 uit Strijp kwam. Er is dus inderdaad reden tot twijfel of de dopeling in 1677 wel dezelfde is als de bruidegom in 1696.

Je zou misschien nog naar dopen en doopgetuigen van broers zussen kunnen zoeken om meer aanwijzingen te vinden.

De plaatsnaam Oosterwijck slaat volgens mij op de vader van de dopeling en is daarbij dan niet zo van belang. Er staat wel Oosterwijck, maar ik weet niet of er meer plaatsen zijn met die naam in die regio.

 

Groetjes,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Theo,

 

Misschien klopt het toch? Voor zover ik zie zijn er geen broers of zussen. Maar er is wel een Maria Gielens doopgetuige in Bergeijck, in 1678, 1688, 1691 en ook nog in 1704. Twee maal bij kinderen van Egidius Gielens. Als dit dezelfde Maria is, is er ieder geval een link met Bergeijck?

 

Groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Jacqueline,

 

Het zou inderdaad best kunnen. Misschien woonde Maria Gielens met haar zoontje in Bergeijck en liet ze om wat voor reden dan ook dat zoontje dopen in Strijp, of is ze verhuisd van Strijp naar Bergeijck. De naam Maria Gielens komen we dus tegen in Strijp en Bergeijck. Dat zou dezelfde Maria kunnen zijn.

Ook de naam Sebastianus Aerts komen we in de index van Bergeijck tegen. Ik weet niet of je die al gezien hebt. Hij was 14 november 1689 doopgetuige bij de doop van een kind van Theodorus Willems en Dimpna. Als het dezelfde Sebastianus is, was het wel een jonge doopgetuige 1689-1677=12 jaar oud. Dat echtpaar Theodorus Willems en Dimpna liet op 27 april 1684 een kind Laurentius dopen in Bergeijck. In 1699 was Laurentius Theodorus in Blaarthem doopgetuige bij de doop van een kind van Sebastianus Arnoldus en Maria Arnoldus. Als het dezelfde Laurentius was, dan was ook dit weer een jonge getuige (1699-1684=15 jaar), maar het zou wel kunnen. Ik heb wel vaker (vermoedelijke) jonge doopgetuigen gezien.

 

Groetjes,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Theo,

 

Sebastianus als jonge doopgetuige had ik nog niet gezien. Ik heb nog geen band met het betreffende echtpaar kunnen vinden.

Voor w.b. jouw Leijtens

Barbara Joannes Leijtens trouwde in 1749 in Best met Thomas J. Klompers, maar haar ouders heb ik nog niet in beeld.

 

Zijn de ouders niet Joannes Antonie Leijtens X Catharina Wilms van de Ven? Een huwelijk of Barbara's doop heb ik nog niet gevonden maar wel die van een Joanna (1707), Anna (1708), Joanna (1711), Maria (1713), Joannes (1718), Cornelia (1721) en Joannes (1726), deze laatste geboren na de dood van de vader. Joanna, Joannes, Cornelia en Barbara getuigen over en weer bij elkaars kinderen en er zijn nog meer doopgetuigen *Joannes Leijtens in Best. Barbara doopt bovendien een dochter Catharina.

Of heb je dit echtpaar al uitgesloten?

 

Groeten van Jacqueline

 

N.B. Zie nu dat er nog een echtpaar in aanmerking komt; Joannes Adrianus Leijtens X Adriana Joannes J. Verrooten.

bewerkt door jacqueline
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hi Jacqueline,

 

Eerstgenoemde echtpaar Joannes en Catharina zouden de ouders wel eens kunnen zijn. Zij kwamen uit Oostelbeers, en bij het wettelijk huwelijk van Barbara (1749 Oirschot) staat dat zij geboren was in Beers en de laatste 11 jaar in Oirschot had gewoond. Op 24 februari 1716 werd een Barbara gedoopt als dochter van Joannis Anthoni Simons Cletens en Catharina. De naam Cletens kom ik verder nergens tegen, dus ik vermoed dat Leijtens werd bedoeld. De doop staat op een los briefje dat in de boeken van Middelbeers terecht is gekomen.

In 1696 vind ik nog een vermoedelijk eerder huwelijk nl. Joannes Antonis Simonis Leijtens x Joanna Petrus Evers.

In 1755 waren Thomas Klompers en Ida Joannes Leijtens in Best samen doopgetuige bij een kind van een echtpaar Klompers. Omdat ik Ida niet als kind bij het echtpaar Joannes A Leijtens en Catharina had gevonden twijfelde ik, maar misschien hoeft Ida ook geen directe familie te zijn. Ook mis ik Elisabeth Leijtens die in 1757 getuige was bij Barbara en Thomas, maar bij Elisabeth staat geen patroniem, dus zij hoeft geen zus van Barbara te zijn.

 

Je schreef dat Barbara en haar broer/zussen over en weer getuigen bij elkaar waren. Was Barbara ook getuige dan?? Ik heb alleen 1746 gevonden toen ze getuige was bij een Anna Leijtens.

 

Bedankt voor het meedenken!

 

Groetjes, Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Theo,

 

Ik heb me w.b. het getuigen niet helemaal goed uitgedrukt. Bij Barbara getuigen nog Cornelia Joannes en Joannes Leijtens.

De door jou gevonden doop lijkt me heel plausibel. Had je dit evt. vervolg al?

 

Dopeling

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Vader

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Moeder

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Getuige

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Plaats

Oost-, West- en Middelbeers

Datum doop

24-06-1674

Opmerkingen

Doop onder voorwaarden

DTB Oost-, West- en Middelbeers inv.nr. 57.2 , folio 7

Groeten van Jacqueline

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Hi Jacqueline,

 

Okay, duidelijk met die getuigen. In ieder geval drie namen die overeenkomen qua getuigen. En Elisabeth Leijtens die in 1757 getuige was zou nog wel eens Elisabeth Peeter Leijtens kunnen zijn die in 1735 trouwde en in 1740 bij de doop van haar kind een Agnes Sijmen Anthonis als getuige had. Mogelijk (haar doop heb ik niet gevonden) is zij een dochter van Peter Anthonij Leijtens en Joanna Peeters van den Nieuwenhuijsen. In 1729 werden Catharina weduwe van Jan Anthonis Leijtens en Jan van den Nieuwenhuisen genoemd als voogden over de kinderen van Peter Anthonij Leijtens.

 

De volgende stap (het vervolg) had ik tot vandaag nog niet naar gekeken. De doop in 1674 die je noemt zou best kunnen passen. In 1677 werd een kind gedoopt van Antonius Sijmons en Maria Antonisen. De naam Maria Antonis komt ook voor als doopgetuige bij Joannes Antonius Leijtens en Catharina vd Ven, maar deze doopgetuige kan ook een zus (ipv moeder) van Joannes A Leijtens zijn.

Qua vernoeming past Maria wel, want Joannes A Leijtens had een dochter met die naam.

 

Groetjes, Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...