Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

hoe verder in Duitsland


thjpves

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-signs028.gif" alt="He_9"> De speurtocht naar stamboomgegevens brengt mij bij voorouders in Duitsland. Ik heb als geboorte jaren in Herschbach 1845 en Marienbaum1842. Hoe moet ik nu verder? Bestaat er een handleiding over zoeken in Duitsland? Ik heb begrepen dat de meeste plaatsen hun archieven in grote plaatsen hebben onder gebracht en DTB's helemaal moeilijk te vinden zijn in kerkelijke archieven. Wie kan mij uitleggen hoe het werkt in Duitsland?

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley-what.gif" alt="Uh((">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Hallo thjpves,

 

Welkom op ons forum!

Er zijn al best veel sites te vinden waar [online bronnen of niet] verder valt te komen met Duitse voorouders. Het huidige Duitsland bestond lange tijd uit vele kleine staatjes. En zijn de bronnen veel moeilijker te bereiken dan in Nederland.

Nederland is best uniek in deze te noemen. Zo liggen nog veel kerk registers bij de plaatselijke kerken, en is de Burgerlijke Stand veel later ingevoerd. Hier zijn wat adressen te vinden

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Tip 1 is probeer zoveel mogelijk te weten te komen van Duitse voorouders binnen de Nederlandse archiefbronnen, zoals huwelijkse bijlagen etc. 

Tip 2 leer de terminologie en erg belangrijk het oude Duitse schrift, liefst in een cursus.

Een aantal site hiervoor zijn

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 ;

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 en FamilySearch heeft

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

.

 

Er is een Werkgroep Genealogisch Onderzoek Duitsland, het WGOD,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Kijk ook op FamilySearch waar een aantal bronnen zijn ontsloten,

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Een goede site is ook

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 en van de deze site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

weet ik zelf weinig af maar moeite waard even te kijken of het wat is. 

 

Dit is maar een kleine greep, er is meer!

Waaronder gerichte vragen stellen op ons forum, we helpen graag waar mogelijk!!  

 

Succes en met een genealogische groet,

sadminF 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo beheerder,

Dank je wel voor je reactie. Ik wist dat het moeilijk zou worden, want we zijn echt verwend met de Nederlandse archieven. Bedankt dat je mij de eerste handreikingen doet. Gelukkig kan ik het oude Duits lezen. Ik begin met jou suggesties

Bedankt

Tom van Es

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Duitsland is inderdaad knap lastig, mijn ervaring is echter dat Duitsers ook heel behulpzaam zijn. Zo heb ik ooit contact weten te leggen met de Pfarrer van een kleine gemeente in Duitsland, deze heeft aardig wat zaken tegen een kleine vergoeding uitgezocht. Let wel, de eerste ondervindingen waren gratis. Maar zoals gezegd, stel je vragen hier en wie weet kunnen we je helpen, de zaken die Sadmin noemt kunnen overigens erg effectief zijn, als je weet waar je ze kunt vinden.

 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

  is ook redelijk goed, verder gebruik ik soms nog de site van Rambow:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

bewerkt door Robert (2.0)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Robert,

 

Dank je wel voor je bemoedigende woorden en suggesties. Ik had gehoopt met de computer het meeste te kunnen uitzoeken, maar het zal wel een tocht worden naar Duitsland. Dat maakt overigens niet uit want dat kan extra gezellig zijn. Het belangrijkste is volgens mij precies uit te vinden waar je moet zijn.

 

 

bedankt voor je inbreng

Tom van Es

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...