Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

James Bowie, born Stranraer, ca 1792


Bart

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Omstreeks 1823 doet James Bowie een verzoek aan het Koloniaal bestuur van Nederlands Indië zich op Java te mogen vestigen. Dit verzoek wordt gehonoreerd met toestemming tot vestiging in Batavia en is vastgelegd in een Oost-Indisch besluit van 1824.

 

James Bowie werd volgens zijn verzoek geboren in Stanraer (Schotland). Er schijnt in de files van Ancestry een James Bowie voor te komen die wellicht past bij dit profiel. Zou iemand dat voor mij kunnen opzoeken?

 

Bij voorbaat hartelijk dank,

Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Bart,

 

Helaas zijn de weinig bekende gegevens die u heeft niet voldoende om tot een enkele identificatie van uw James Bowie te komen. Het zijn er gewoonweg teveel.

Wat ik gedaan heb is de vroegste Census online van 1841 doorlopen en van de James Bowie's die het kunnen zijn screenshots gemaakt, er zijn geen scans aanwezig, alleen deze transcriptie.
Als u bij nadere onderzoeken, meer van hem te weten komt en nader kan bepalen welke James in aanmerking komt, kan ik verder zoeken op ancestry voor u.
De James Bowie 1791 is geboren op 10 september 1792 in Stranraer, Wigtown, Scotland en vader heet ook James Bowie.

 

Volgens wikipedia:

Stranraer is a town in Inch, Wigtownshire, in the west of Dumfries and Galloway, southwest Scotland.

 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

 

nevtoi.jpg

 

Met een genealogische groet,
sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Best SadmF,

 

Heel hartelijk dank voor je reactie en je vondst. Op het oog lijkt dit op informatie die ik van een andere bron kreeg toegespeeld. Ik hoopte eerlijk gezegd dat in zo'n klein dorp van 1600 personen er slechts 1 James Bowie geboren/gedoopt zou zijn rond die tijd. Maar als ik jouw bericht goed interpreteer leeft de daarin genoemde James Bowie nog in 1841 in Schotland 

 

De info die ik nu bijeen heb (maar niet door mij geverifieerd):

Scotland, Select Births and Baptisms, 1564-1950

Name: James Bowie

Gender: Male

Birth Date: 10 Sep 1792

Birth Place: Stranraer, Wigtown, Scotland

Father:  James Bowie

FHL Film Number: 1068042

Link to this record:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

 

James Bowie overlijdt op 27-10-1838 te Samarang (bron Regeringsalmanak Ned Indie 1815-1942)

 

met vriendelijke groet, Bart 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Bart,

Mijn excuses dat is ook degene die ik vond [is gecorrigeerd in het bericht, hieronder een screenshot], en dezelfde die in de census van 1841 wordt genoemd, met zijn gezin. Hij kan dus niet dezelfde zijn als de door u gezochte James.

En ook de 2e James die ik vond in de 1841 census niet.
Probleem is dat zijn leeftijd niet bekend is, tenminste dat neem ik aan?

 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

 

Zal erg moeilijk worden, gezien het niet eens zeker is hoe oud James Bowie was, toen hij zijn verzoek indiende.

Een leeftijd, al was het bij benadering kan erg helpen in nader bepalen van de personen die in aanmerking komen.

Enig idee of hij gehuwd was?

 

In de almanakken ben ik het volgende nog van hem tegengekomen:

Lijst van inwoners Surabaya wordt hij genoemd: 1828; 1830; 1832; 1833; 1834; 1835;1836; 1838; 1838;

Als gezaghebber op schip vallend onder Batavia
Brik Adventure 1822 eigenaar Westerman, de Nijs en Comp
Brik Elisabeth 1823 eigenaar J.Rowe
Brik Ondernemer 1830; 1831;1832;1833 eigenaar …..

Brik Twee Gezusters 1837 eigenaar Jacob Arathoon
Brik de Hoop 1837 - eigenaar J.W. Neijs
Schip Medora 1838 eigenaar Djauw Adjiem
Brik de Hoop 1838 - eigenaar J.W. Neijs

 

Het kan een idee zijn om te bekijken of er via onderzoek naar de schepen nog iets te vinden is.

 

Verder is er een forum:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

/ met een apart deel voor Seafaring om uw vraag daar neer te leggen.

 

Met een genealogische groet,
sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat een snelle respons. Inderdaad blijkt uit jouw gegevens dat dit niet de persoon kan zijn waarnaar we op zoek zijn.

 

Complimenten voor het snel vergaren van de namen van de schepen waarop hij voer en de plaatsen waar hij verbleef. We hadden deze gegevens ook gevonden en genoteerd (wellicht een omissie van mijn kant dat ik die gegevens niet heb vermeld in mijn vraag; ze leken me op dat moment niet relevant).

 

Hij had tenminste 1 dochter die rond 1819 geboren zou zijn. Bij zijn overlijden staat in de regeringsalmanak een kleine -z* achter zijn naam hetgeen duidt op officier der marine. Mogelijk is hij bv vòòr 1821 bij de marine geweest.

 

Zoals ook op jouw lijstje is te zien zit er een gat in. Tussen pakweg augustus 1824 en tot laat 1827 (vestiging te Soerabaja) komen we hem niet meer tegen in de almanak en bij de schepen. Wel wordt hij in de kranten uit die periode (Delpher) nog 3 keer vermeld als passagier. Mogelijk heeft hij gevaren voor de marine in die tijd. Ik zal de archieven daarvoor in Den Haag moeten raadplegen.

 

 

Het door jou genoemde forum was mij niet bekend en wellicht is het een volgende mogelijkheid voor het vergaren van aanvullende informatie. Zij kunnen misschien ook iets meer vertellen over de wijze waarop eigenaren en gezagvoerders met elkaar omgingen. Was het gebruikelijk zo vaak van boot te wisselen (als James Bowie lijkt te doen) of werd een gezagvoerder voor een beperkt aantal reizen aangenomen?

 

met vriendelijke groet,

Bart

bewerkt door Bart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...