Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Hofhuizen in Oegstgeest


Petra

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Beste mede-forummers,

Ik ben bezig met een stamreeks Hofhuizen (en spellingsvarianten) en kom via Leiden uit op Oegstgeest (kort voor 1811). Zijn daarvan DTB-scans on-line? Er moet wel wat zijn - als ik ga googelen - maar ik weet b.v. niet tot welk district Oegstgeest behoort.

Als iemand deze familie al eens uitgezocht heeft, hoor ik het uiteraard ook graag.

Bij voorbaat dank voor aanwijzingen!

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Petra

Kijk hier eens:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Daar was je vlot bij, Richard.

Achteraf had ik dit ook al gespot, maar was blijven steken bij het feit dat dit stuk niet gereserveerd kon worden... bij nader inzien zie ik, dat daaronder ook de scans staan.

Het probleem is: dit zijn gaarders-archieven (trouwen en begraven). Wat ik moet hebben, om verder te kunnen, is de doop van Jacobus Hofhuizen (die in 1796 in Leiden trouwde). Waar staan die dopen?

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Hallo Petra,

Via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

kom je

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ach... wat fijn. Dan kan ik nu via de gaarders naar het huwelijk van de ouders zoeken!

Allebei bedankt,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

De nummering bij het Nationaal Archief is doorgaans zo:

xx-yyy-16-zzz bevat de "echte" DTB, dwz de kerkboeken (dopen, trouwen, begraven)

xx-yyy-17-zzz bevat de overheidsregisters, dwz de gaardersboeken.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Oei, nou wordt-ie ingewikkelder. Ik heb via de link van Joke al twee gezinnen bijeen gevonden en zit nu met de gaarders te worstelen, maar daarvoor zullen ze wel wat geld moeten hebben? Of staat pro-deo er ook in?

Hoe ik zonder jullie linken naar dat 16 resp. 17 moet zoeken, dat zal ik dan nog wel opduikelen. Zo niet, dan kom ik één dezer dagen hier weer terug.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat klopt, een gaarder is iemand die belastingen int. Maar van een kale kikker kun je geen veren plukken, dus werd er ook een registratie bijgehouden van 'onvermogenden'.

Als je denkt dat de familie niet veel geld had, dan zullen ze in zo'n boek staan. Hier is een lijstje:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

(Klik bijvoorbeeld op het plusje voor sectie 1 en dan boek 1.II)

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Petra,

Ik heb er geen ervaring mee, maar bij mijn link staan ook huwelijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank je wel, allebei! 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">  We zoeken rustig verder, maar nu eerst koffie.

(Bij een ander forum dat ik bezoek staat een emoticon met kop koffie -- hier helaas niet.)

Het wordt al heel aardig... die stamreeks. Het gaat me om het Groningse deel, maar ja, als je de oudere generaties kunt meepakken dan zal ik dat natuurlijk niet laten.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Petra:

Misschien komt dat (het onbreken van zo'n zenuwachtig koffie-plaatje) wel, omdat dit een serieus forum is?

Snaakse groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dit is wel een nogal zenuwachtig bloemen-plaatje, maar dat koffie-geval "van ons" beweegt gelukkig niet!

P~~

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 20 June 2014 om 20:50 zei joke andriessen:

Ik heb er geen ervaring mee, maar bij mijn link staan ook huwelijken.

Joke, waar staan die huwelijken?  Ik kom niet verder dan de dopen, klik me een slag in de rondte binnen jouw link.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

naar Oegstgeest en daar naar beneden scrollen

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja, zo werkt het precies!  Goed van jou.

En daarom kon ik dus geen huwelijk vinden bij de gaarders in Oegstgeest... ze staan niet in de trouwklapper en zijn er dus kennelijk niet getrouwd. Het eerste kind is van sept. 1767 in Leiden, maar daar zag ik het huwelijk ook niet. Even laten bezinken dus maar -- niet getrouwd in Leiden, niet getrouwd in Oegstgeest, wat ligt er dan nog voor de hand?

Voorlopig eerst maar welterusten,

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Offtopic: (klik op 'meer'), ook 'serieuze' forums hebben gezellige emoticons  *&&

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je hebt waarschijnlijk al wel een generatie gevonden want je begon met Jacobus Hofhuizen die in 1796 in Leiden trouwde. Je zoekt nu het huwelijk van NN Hofhuizen en echtgenote NN die in 1767 een Leiden een kind laten dopen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja Ludmilla, die koffieleut had ik dus in gedachten! (Maar "bij ons" beweegt hij niet.)

# # #

Nu over die generaties. Ik heb er inderdaad eentje bij. Kort samengevat is de situatie nu (alles R.K.):

I. Jan Otto [ook: Johannes] Hofhuijzen, tr. 1. ca. 1767 (niet te Leiden of Oegstgeest gevonden) Anna Jacobs van Baalen [balen], tr. 2., otr. Leiden (schepenen) 26-6-1780 Gijsje Kortemulder.

Uit het eerste huwelijk kinderen te Leiden (1767, 1768) en te Oegstgeest (1771-1779).

Het eerste huwelijk heb ik nog niet. Overlijdensgegevens evenmin -- moet ik nog naar zoeken. De tweede vrouw interesseert me niet bovenmate, want ik doe alleen een stamreeks, maar als ik de gegevens kan aanvullen is dat natuurlijk prima.

II.  Jacobus Hofhuijzen, geb. Oegstgeest 1772, tr. 1., otr. Leiden (Schepenen) 13-10-1796 Maria Dorothea Righart, geb. Den Haag, begr. Oegstgeest 1806, tr. 2., otr. Leiden (schepenen) 11-4-1806 Lena van Zijp (Magdalena, Helena), geb. Leiden.

Uit het eerste huwelijk kinderen te Oegstgeest (1798-1805). Uit het tweede huwelijk kinderen te Leiden (die zoek ik niet bij).

Maria Dorothea Righart (Richard?) is dr. van N.N. Righart en Maria Kramer. Ik heb nog geen database met DTB-gegevens kunnen ontdekken op de site van het Haagse archief, alleen van na 1811, ligt dat aan mij?

Lena van Zijp zou in Leiden geboren moeten zijn (dat heb ik niet gevonden) als dr. van Cornelis van Zijp en Grietje Uijen.

Ik ga eerst eens in WieWasWie kijken... Misschien hebben zij overlijdens, ik weet nu om welke personen het gaat.

Petra.

[Later: nee, in Zuid-Holland geen Hofhuizen-overlijdens in WWW].

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Petra,

Bij zoekakten (opvolger van genver) zijn DTB gegevens van den Haag.

groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Joke... het was een hoop gezoek, maar ik heb het gevonden! (in 1765).

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
joke andriessen

Fijn Petra dat het is gelukt.

En dan nu maar  *&& of

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_martini.gif" alt="default_martini.gif"> en rustig tv& en straks 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sleepy-1.gif" alt="B-11">

Groet, Joke

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...