Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Catharina Hamboog


Liesje

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Dag allemaal

Bij het zoeken naar gegevens over Dirk Houtman uit Schiedam, een Waterloo-soldaat, kwam ik tegen dat hij voor zijn huwelijk met Anna Timmers (in Rotterdam op 15-11-1820) eerder was gehuwd met Catharina Hamboog. Dit staat in de huwelijksakte van Dirk met Anna Timmers.

Er volgde een ware speurtocht: Catharina Hamboog is geboren in Den Bosch, huwt daar 13-12-1781 met Henricus Speet en krijgt met hem zeker vijf kinderen, in verschillende plaatsen, die heb ik allemaal gevonden. Onder deze kinderen is een Maria Speet, geboren 18-07-1788 te Gouda.

Dirk Houtman laat 29 december 1813 in Schiedam een zgn plaatsvervangingscontract opstellen, daar is Catharina Hamboog bij,  zij overlijdt kort daarna,

op 12 januari 1814. De eerste vervanging van Dirk gaat niet door en een week later maakt hij een ander contract op. Daarin staat dat er drie gulden per week uitbetaald moet worden aan Maria Speet die voor zijn enige kind Jan Houtman zorgt. 

Deze Jan Houtman is in Schiedam geboren op 9 december 1803 als zoon van Dirk Houtman en Catrina Hanboog. Jan overlijdt te Rotterdam 31-10-1832. In de akte staat dat zijn moeder onbekend is.

Dan, huwt Maria Speet op 8 juni 1823 te Oegstgeest, 34 jaar oud, met Henricus Alt, 21 jaar. Maria Speet overlijdt zes weken later te Leiden op 27 juli 1823, als

Maria Elisabeth Speet, dochter van Maria Catharina Hamboog, moeder, overleden te Schiedam.

Bij het huwelijk van Maria Speet zit een verklaring over haar vader die dan al zeker 17 jaar verdwenen is en waarschijnlijk in het buitenland is overleden zodat zij geen bewijs van zijn overlijden heeft.

Dan zou haar vader, Henricus Speet rond 1806 verdwenen zijn. Hoe kan, wanneer en waar haar moeder dan met Dirk Houtman gehuwd zijn, hun zoon

Jan wordt eind 1803 geboren?

In het archief van Schiedam heb ik alle huwelijksfiches tot 1803 doorgenomen: geen succes.

Mijn vraag is: Waar, wanneer kunnen Catharina Hamboog en Dirk Houtman gehuwd zijn? En kon zij wel huwen als haar man verdwenen was?

Wie weet? 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_anyone.gif" alt="A_9">

alvast heel veel dank

Liesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Liesje,

Als je via de Stamboeken kunt achterhalen in welk onderdeel Dirk zoal gediend heeft, kun je mogelijk verder zoeken waar dat onderdeel te vinden was in een bepaalde periode via

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

dankjewel Jakkes,

Dirk heeft een indrukwekkende staat van militaire dienst, wordt zelfs Ridder van de 4e klasse van Militaire Willemsorde.

Ik ga morgen meteen zijn loopbaan na en bekijken hoe of wat. Hij heeft drie uitgebreide stamboeken, en er zal toch wel iets te vinden zijn?

Een leuke klus!

Liesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 8 months later...
  • Forumleden Groep

@Liesje,

Ik ben ook met deze Dirk Houtman bezig, en constateer een paar vreemde zaken.

In de overlijdensakte van Catharina Hamboog (Schiedam, 12-01-1814) staat dat zij 48 jaar werd. Ze is dus geboren 1765/1766.

Volgens jou is ze in 1781 te Den Bosch getrouwd met Henricus Speet. Ze zou dan 15 a 16 jaar zijn geweest! Dat zou kunnen, maar....

Vreemd is ook dat in haar overlijdensakte staat dat Dirk Houtman molenaar is. Maar die was in 1814 nog in militaire Dienst!!

Dan trouwt Dirk Houtman in 1820 te Rotterdam met Anna Timmers. Maar hij heeft dan al 3 kinderen, die volgens hun geboorteakte wettige kinderen zijn, geboren uit het echtpaar Dirk Houtman en Anna Timmers!!!??? In de huwelijksakte van 1820 wordt niet gerept over voorkinderen.

Kortom een aantal vreemde zaken.

Ik krijg de indruk dat er sprake moet zijn van 2 personen met de naam Dirk Houtman en/of 2 personen met de naam Anna Timmers.

Maar ik kan het nog niet goed plaatsen.

Wat de militaire carrière van Dirk Houtman betreft: ik heb gegevens uit het stamboek van de 9e Compagnie van het 34e batt. (no 197).

Heb jij meer gegevens uit andere stamboeken? Welke en waar kan je die vinden?

 

m vr gr, Ton

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep

dag Ton

Wij zijn maanden en maanden bezig geweest om alles uit te zoeken van Catharina Hamboog en Dirk Houtman en nog hebben we niet alles gevonden,

wel dat Catharina Hamboog in Den Bosch is gedoopt op 28 augustus 1760 als dochter van Joannis Hamboog en Sara van der Beek, zij huwt in Den Bosch

op 13 december 1781 met de uit Zwolle afkomstige Henricus Speet.

Het klopt allemaal wel, maar je moet niet vergeten dat er - zeker in die tijd - men niet erg nauwkeurig was met de juiste data of met de schrijfwijze van de

namen.(denk hier aan als je gaat zoeken naar Hamboog, wordt ook geschreven als Hanboog etc.)

Stamboeken kun je vinden via zoekakten.nl (voorheen genver.nl - niet op de nu valse genver zoeken!) dit wijst zich vanzelf.

Vanwege onze enorme hoeveelheid tijd die in deze zoektocht is gestoken moet je het met deze twee aanknopingspunten doen, ik kan je nog wel

vertellen dat wij - een medespeurneus en ik -  bijna alles gevonden hebben via de computer en ook via zoekakten.nl. Je hoeft er dus niet de deur voor uit!

Alleen haar huwelijk met Dirk Houtman blijft een raadsel.

Succes met zoeken!

liesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • Forumleden Groep

Aan Ton

....... en eventuele andere belangstellenden

Het heeft even geduurd, mede door een ongeluk wat ik had en recent een operatie, maar............het boek met de Schiedamse Waterloo-soldaten is uit!

Daarin staat bovenstaande Dirk Houtman uitgebreid in beschreven met zoveel mogelijk (stukjes) aktes erbij,

het enige wat nog steeds ontbreekt is zijn huwelijk met Catharina Hamboog. Het was een bizarre speurtocht door allerlei archieven!

Maar met veel resultaat en daar gaat het om.

Zo blijft het snuffelen toch gewoon fijn?

Boek is nu te bestellen via Kirjaboek, vanaf eind volgende week ook in de boekhandel en via Bol.com.

met vriendelijke groeten

liesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • Forumleden Groep

Het kan goed zijn dat Dirk en Catharina nog niet getrouwd waren toen zoon Jan werd geboren. Dat kwam in die tijd wel vaker voor. Ook metmevr. Timmers had hij al een kind voor het boterbriefje: 

Kind

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Vader

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Moeder

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

  Plaats Rotterdam Geboortedatum 28-12-1818   Opmerkingen akte nr. 2193   Bron Rotterdam 1818 b192

 

 

In principe zou zoon Jan  dan als ' onecht'  of ' natuurlijk' kind gedoopt moeten zijn maar ze waren vaak slordig met dat soort zaken. Misschin zijn Dirk en Catharina wel helemaal nooit getrouwd omdat zij geen overlijdensakte van haar eerste man kon overleggen of een akte van bekendheid? Zou ook niet de eerste keer zijn!

Andere tijden, andere zeden en de Burgerlijke Stand was ook een raar nieuw fenomeen in die tijd, dus wellicht wilden ze daar ook niet al teveel van weten, al die veranderingeringen ook

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_ashamed0002.gif" alt="A9!">, veel mensen vonden het lastig al die nieuwe regels.

bewerkt door Annemarie_57
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...