Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Vragen over militie gegevens voorouder


Loes

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Meijer de Jonge geb oct 1801 A'dam kwam in mei 1820 bij de 10e afd infanterie, 10 mnd reserve, dan actief, en in maart 1825 met paspoort uit dienst.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In jan. 1837 trouwde hij. Zijn beroep: Spiegelmaker militie. Er is al een kind van anderhalf, Hijman, ongetwijfeld van hem, geboren kort na de dood van Meijers vader Hijman.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In de bijlagen een toestemmingsbrief om te mogen trouwen van de commandant van de 2e afd Infanterie. Meijer is "flankeur bij de derde kompagnie van het flankbataillon der tweede afdeling Infanterie", en "Milicien der buitengewoone ligting van het jaar 1831".

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Die buitengewone lichting zal te maken hebben met het gedonder met de Belgen. En na het huwelijk zal hij niet lang meer in dienst geweest zijn: het volgende kind werd in Jan 1838 in New Orleans geboren, hij was toen koopman.

1.

Wat is een spiegelmaker? Iemand die spiegels maakt natuurlijk, en ik kan me er in de vroegere scheepsbouw ook nog wat bij voorstellen. Maar in de infanterie?

2.

Dat ze pas anderhalf jaar na de geboorte van het kind trouwden, zou dat iets met het leger te maken kunnen hebben?

3.

Die buitengewone lichting, zal dat weer een loting geweest zijn? Of selectie op een andere manier?

Is het niet vreemd dat er niets over staat in het stamboek van de 10e afd?

Ik heb hem al gezocht en niet gevonden in stamboek 82, 1830-31, helaas loopt dat maar tot maart 1831.

Zal ik nu naar het Nat Archief moeten om wat uit te vinden over dat stukje loopbaan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Rond 1900 werden berichten te velde soms doorgegevens met behulp van spiegels. (bron: L.. Penning, de oorlog in Zuid Afrika). Dit werd heliografie genoemd door de Boeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dat zal het zijn. Ik vond dit op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

"Pas in de 19e eeuw komt een verfijnde versie van de spiegelende schilden in gebruik: de heliotrope van de Duitser Karl Gauss (1821).

....... Het nadeel van de heliotrope is de breekbaarheid van de glazen platen  ..."

Dus zullen er continu mensen nodig geweest zijn om nieuwe onderdelen te maken.

Dank je wel, alvara, ik denk niet dat ik het ooit zelf had verzonnen, googelen met spiegel, leger. militair leverde me niks op.

Het stuk eindigt overigens met

"In de 20e eeuw neemt met de opkomst van telegraaf-, telefoon- en radioverbindingen in het leger, het gebruik van de heliograaf snel af. Tijdens de Tweede Wereldoorlog zet het Britse leger de heliograaf voor het laatst in tegen de Duitsers in de Noord-Afrikaanse woestijn (1941).

Toch is er nog één toepassing waarbij een eenvoudige heliograaf tot de dag van vandaag wordt gebruikt. In de nooduitrusting van elke vlieger van de Koninklijke Luchtmacht zit een signaalspiegel met een doorzichtig richtkruis. Zo komt de oudste vorm van telecommunicatie in gebruik als de modernste techniek het af laat weten."

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...