Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

'Na de bevrijding' - nieuwe serie op TV


Ludmilla

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

De nieuwe zevendelige televisieserie Na de bevrijding (NTR) staat stil bij de eerste vijf naoorlogse jaren in Nederland. Dit onder meer aan de hand van persoonlijke verhalen van ooggetuigen.

Voor de jaren 1945-1950 is relatief weinig aandacht. Het was de periode waarin het net bevrijde Nederland zich moet oprichten uit de chaos van de oorlog. Nederland lag letterlijk in puin, duizenden mensen waren op drift geraakt.

Veel mensen liepen rond met wraak en schuldgevoelens, er was wantrouwen tegen de autoriteiten en losbandigheid en eigenrichting waren aan de orde van de dag. De jaren na de bevrijding kunnen volgens de makers van de televisieserie gezien worden als “één grote zoektocht naar oude en nieuwe waarden, naar een evenwicht dat lang niet altijd gemakkelijk wordt gevonden en regelmatig tot hevige strijd leidtâ€.

De eerste aflevering van Na de bevrijding is vrijdag 31 januari om 21:05 uur te zien op Nederland 2.

Deze aflevering, getiteld ‘Thuiskomst’, begint met de slotstrofe uit een gedicht van Leo Vroman:

‘Kom vanavond met verhalen hoe de oorlog is verdwenen, en herhaal ze honderd malen: alle malen zal ik wenen.’

Vijf mensen staan in deze openingsaflevering centraal: een gevangene uit Auschwitz, een tewerkgestelde in Duitsland, een evacué uit Arnhem, een onderduikster en de dochter van een krijgsgevangene. Ze staan symbool voor het kleine kwart van de Nederlandse bevolking dat niet thuis was toen de oorlog in mei 1945 verdween. Zij moesten met ingrijpende ervaringen achter de rug na de bevrijding hun eigen leven zien op te bouwen.

Er is ook een boek bij de serie, geschreven door Ad van Liempt.

Meer info op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dankjewel voor het attenderen op deze serie.

Heb het meteen in mijn agenda gezet.

Heb zelf nog een klein staartje van de oorlog meegemaakt.

Liesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor de reminder Ludmilla, ik had er al het een en ander over gehoord, en ga het absoluut kijken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Bedankt voor deze geweldige tip!

Ik kijk bijna geen televisie, dus dit zou volledig langs mij heen zijn gegaan.. Maar heb zojuist de eerste aflevering via uitzending gemist gekeken, prachtig! Kan niet wachten om de overige afleveringen te bekijken 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...