Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Hoe bepalend is een patroniem??


olivetomato

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo,

Ik heb een probleem met een patroniem.

Het gaat om 'Pieter Goverts Vis', waaruit je dus zou afleiden dat de naam van zijn vader iets in de trant van Govert is. (toch?)

Pieter trouwt in 1746 voor de tweede maal in Abcoude. de akte vermeld alleen dat hij woonachtig is in Abcoude, niet waar hij geboren is.

Nu hou ik, als iemand voor de eerste maal trouwt, ongeveer 21 jaar aan en ga vanaf dat punt (terugwerkend) spitten in de doopaktes. Aangezien Pieter voor de tweede maal huwt neem ik aan dat hij 'minimaal' 25 is geweest en 'maximaal' 50. Verder begin ik ook met de aanname dat hij afkomstig is uit Abcoude.

Na enig spitten kom ik in de doopaktes van de katholieke kerk van Abcoude inderdaad een Pieter tegen, geboren 16 juni 1698 maar, nu komt het..... De vader heet in dit geval 'Jan Jacobse Vis'.

Qua leeftijd zou het prima kunnen kloppen, maar het patroniem lijkt in de verste verte niet op de naam van de vader.

Echter, de reden dat ik toch twijfel is dat de naam Govert uberhaupt nergens anders in de doopaktes voorkomt en ook in de attestaties heb ik hem (nog) niet gevonden. Daar komt bij dat Vis in enige andere vorm verder niet voorkomt (doop, huwelijk, begraven...) en ook in de omliggende gemeentes (voorzover ik dat dan nu heb uit kunnen pluizen), nog geen succes.

Een andere reden dat ik twijfel is dat verderop in hetzelfde doopboek, diverse malen een alias voor de vader genoemd wordt, wat mij de indruk geeft dat Govert een alias geweest  zou kunnen zijn.

Kortweg, ik ben toch geneigd om Jan Jacob 'er aan te plakken', maar ik wilde toch even polsen hoe anderen daar over denken?

Hints, tips, suggesties zeer welkom!

Groeten,

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Erik,

Ik zou er niet te makkelijk van uitgaan dat Jan Jacobs Vis de vader is van Pieter Goverts Vis. Zelf heb ik het nooit meegemaakt dat een patroniem niet rijmde met de naam van de vader, behalve dan een enkele keer een vergissing van de pastoor/ambtenaar.

Bij Pieter Goverts Vis lijkt me geen sprake van een vergissing. Ik zie bij herhaling dat hij Pieter Govaerts werd genoemd (RK doopboek Abcoude).

Soms is er sprake van een tweede voornaam zoals 'Jan Baptist' gevolgd door een familienaam, maar bij Pieter lijkt Goverts mij meer een patroniem.

Een familienaam kan soms wel verschillen voor dezelfde persoon. Dat heb ik regelmatig meegemaakt in mijn eigen stamboom.

Soms wordt de naam van de opa na de patroniem genoemd, en soms wordt de patroniem een familienaam. Een voorbeeld uit mijn kwartierstaat van een mannelijke afstammingslijn:

I Maria Willemse (geboren in 1801)

II Joannes Willemse (haar vader)

III Hendricus Norbertus Willemse (haar opa)

IV Norbertus Hendrick Willemse

V Hendrik Willem Jacobs

VI Willem Jacobs Hendricx

VII Jacobus Hendricus Jansen Graue

Zou het niet kunnen zijn dat Pieter niet in Abcoude is geboren? Ik weet niet of je zijn eerste huwelijk al hebt gevonden. Misschien staat daar waar hij geboren is. Het zou kunnen zijn dat Pieter zijn eerste vrouw uit Abcoude kwam, en hij om die reden daar ook ging wonen.

Je zou ook naar de vernoeming kunnen kijken. Had Pieter een kind met de voornaam Govert? Kwam de voornaam van de (vermoedelijke) moeder terug bij de kinderen van Pieter? Wie zijn de doopgetuigen?

Dan zijn dingen waar je naar zou kunnen kijken.

Met vriendelijke groeten,

Theo Molenaar

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Theo,

Bedankt voor je reactie. Natuurlijk heb je gelijk, het zou te mooi (makkelijk) zijn geweest.

Ik heb de akte van zijn eerste huwelijk nog niet opgezocht. Dat is nu de volgende logische stap denk ik.

Wish me luck

gr.

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Erik,

Ik heb nog even verder gekeken. Ik weet niet of je al op VPND hebt gekeken (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

) maar daar blijkt dat Pieter Govertse Vis en zijn eerste vrouw hun huwelijksvoorwaarden vastlegden op 12 augustus 1736.

Er staat nog veel meer daar. Op 12 juni 1739 bijvoorbeeld de huwelijksvoorwaarden tussen Dirk Govertse Vis (een broer?) en Ariaentje Dirkse van Nes. Op 23 november 1749 een acte van voogdij waar Pieter samen met Dirk Govertse Vis (woonde in Nigtevegt, voogd over de kinderen van Pieter) genoemd werd etc. In de transcripties is het makkelijk zoeken. De aktes zelf staan er niet bij, alleen de korte inhoud.

Succes!

Groetjes,

Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En nog een aanvulling:

Op 10 juni 1737 werd Cornelia gedoopt  in Ankeveen als kind van Pieter Goversen Visch en Aeltien Dircks van der Croon

Zie

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Gr. Theo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ OliveTomato,

Heb je hier wat aan?

BRON: trouwboek gerecht van Abcoude Proosdij  [via www.genealogiezuidoostutrecht.org]

Datum huwelijk:

Datum ondertrouw: 19-11-1746

Datum proclamatie:

Attest van:

Man: Pieter Goverts Vis

Geboren te:

Wonende te: Abcoude de Leeuw

Vader bruidegom:

Vrouw: Cornelia van Scherpenzeel

Geboren te: Schalkwijk

Wonende te: Breukelen Proosdij St. Pieter

Vader bruid:

Opmerking: BG wednr. van Aaltje van de Kroon

en een dochter:

BRON: trouwboek gerecht van Abcoude Proosdij

Datum huwelijk:

Datum ondertrouw: 22-03-1766

Datum proclamatie:

Attest van:

Man: Herman Hendriksz Kortman

Geboren te:

Wonende te: Weesperkerspel

Vader bruidegom:

Vrouw: Neeltje Pieterse Vis

Geboren te:

Wonende te: Abcoude de Wilhems

Vader bruid: Pieter Vis

Opmerking: aanget. Abcoude de Wilhems, BG met consent van zijn moeder

----------------

(Onderstaande bronnen werden samengest door Mevr. G.W. Brouwer-Verheijen)

Wellicht ten overvloede:

Pieter Goverts Vis, wednr. van Aaltje v.d. Kroon, won. Abcoude de

Leeuw, en Cornelia v. Scherpenzeel, j.d., geb. Schalkwijk, won.

Breukelen Proosdij St. Pieter, aanget. 19-11-1746                            [bron: Abcoude trouwen gerecht 1745-1811]

Kinderen van Pieter Goverts Vis(ch)

Hendrik van Dietem en Aaltje Pieters Visch, tr. 1-5-1790  [bron: Abcoude Trouwen RK 1784-1795]

Hendrik van Dieten, wednr. van Cornelia Willemse de Ruijter, geb. Abcoude

Bercks gerecht, won. Abcoude Proosdij, en Aaltje Pieters Vis, j.d.,

geb. en won. Abcoude Bercks gerecht, aanget. 8-4-1790, tr. 1-5-1790 [bron: Abcoude trouwen gerecht 1745-1811]

Hendrik van Waardenburg, wednr. van Willemijntje Vervooren, geb. Vleuten, en

Aaltje Pieterse Vis, wed. van Hendrik v. Dieten, geb. Abcoude Bossets

gerecht, beiden won. Abcoude Proosdij en beiden R.K., aanget. 23-1-1801, tr. 10-2-1801 in de R.K. kerk te Abcoude.

WAL Annetje v.d., en Gerrit Joosten Donkervliet, 1752                        [bron: Abcoude trouwen gerecht 1745-1811] 

Jan Pieterse Visch en Jannetje Jacobse Helling, tr. 15-10-1793    [bron: Abcoude Trouwen RK 1784-1795 ]

Herman Hendriksz Kortman, j.m., won. Weesperkerspel, met consent van zijn

moeder, en Neeltje Pieterse Vis, j.d., won. Abcoude de Wilhems,

geass. door haar vader Pieter Goverts Vis, aanget. 22-3-1766 Abcoude de Wilhems [bron: Abcoude trouwen gerecht 1745-1811]

Dirk Pietersz Vis, j.m., geb. Nederhorst den Berg, won. Abcoude Proosdij,

en Marritje Jansdr v. Rijn, j.d., geb. Weesperkerspel, won. Vreeland,

aanget. 1-6-1782, tr. 24-6-1782                                                      [bron: Abcoude trouwen gerecht 1745-1811] 

Van Govert Vis(ch) heb ik niets kunnen terugvinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ken wel een paar gevallen waarin het patroniem niet klopt en het patroniem van de vader na diens jeugdig overlijden is overgenomen door de zoon. Zo is IJsbrant Govertsz. d'Overschie in werkelijkheid een IJsbrant IJsbrantsz. .... Maar je ziet dan wel het patroniem van de directe voorouder (opa) er in terug.

Dat lijkt me hier niet aan de orde.

Wellicht is een familie Vis(ch) in de omgeving van Waddinxveen interessant waar de naam Govert veelvuldig in voorkomt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...