Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

latijnse tekst


Heidi

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

aan het einde van een doopakte van 27 aug 1741 te Meerhout staat vermeld (necessitate baptizatus) a me subconditione baptizatus est

wat wil dit zeggen, iets over een nooddoop???

Met vr. gr.

Heidi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het kind Johannes is i.v.m. levensgevaar vermoedelijk door de vroedvrouw gedoopt, en wordt nu door de pastoor, onder de aanname dat de doop door de vroedvrouw niet volgens de kerkelijke riten was geschied, in de kerk wederom gedoopt. Een kind kon echter niet tweemaal gedoopt worden en daarom geschiedde de doop onder de aanname dat de nooddoop niet volgens de kerkelijke riten was geschied. Zou dat wel het geval zijn, dan zou door deze aanname de tweede doop niet geldig zijn en het kind toch maar eenmaal gedoopt zijn. Zonder doop volgens de kerkelijke riten zou tot 2007 de persoon na overlijden naar het voorgeborchte

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt Chris voor de uitgebreide uitleg en sorry voor de late reactie! Ik was vergeten de notificatie aan te zetten.

Met vriendelijke groeten,

Heidi

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij herlezing zie ik dat ik het nog iets preciezer had moeten formuleren om “sub conditione†(voorwaardelijk) beter tot zijn recht te laten komen. "In necessitate baptizatus" betekent overigens “in nood gedooptâ€.

Het kind Johannes is i.v.m. levensgevaar vermoedelijk door de vroedvrouw gedoopt, en wordt nu door de pastoor, onder de aanname dat de doop door de vroedvrouw mogelijk niet volgens de kerkelijke riten was geschied, in de kerk wederom gedoopt. Een kind kon echter niet tweemaal gedoopt worden en daarom geschiedde de doop voorwaardelijk onder de aanname dat de nooddoop niet volgens de kerkelijke riten was geschied. Zou dat wel het geval zijn, dan zou door deze voorwaarde de tweede doop niet geldig zijn en het kind toch maar eenmaal gedoopt zijn.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

plaatje 25

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...