Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Vraag over Naamlijsten/Regeringsalmanak


Peter Miebies

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ik heb het over de Naamlijsten der Europesche Inwoners van Nederlandsch Indië, zoals die worden weergegeven op de bekende DVD met de Regerings Almanak vanaf 1815.

Daar waar in de Naamlijsten de aangiften van geboorten genoemd worden, b.v. in de uitgave van 1865, is er voor de plaats Samarang eerst een opgave van de geboorten van okt. 1863 t/m sept. 1864. Daarna volgen nog twee lijsten genaamd 1ste en 2de Bij-Register. Daarin geboorten uit een groot aantal jaren waaronder ook 1863 en 1864.

Mijn vraag is wat de betekenis van die bij-registers is. Waarom werd men daarin genoemd en niet in de "hoofdlijst"?

Gr.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mijn antwoord is niet gebaseerd op weten, maar ik denk dat de bijregisters gebruikt werden voor de buitengewesten van de gemeenten. Grote plaatsen hebben ook meer bijregisters dan een minder grote plaats.

In deze bijlage geen verklaring van het bijregister, maar geeft wel een aardig idee over het tot stand komen ed.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bart,

bedankt voor je reactie. Het zou misschien kunnen. N.a.v. je opmerking heb ik de Naamlijst van 1865 nog eens wat nader bekeken.

Op de eerste plaats valt op dat de diverse lijsten geografisch georganiseerd zijn (en niet alfabetisch o.i.d.). Eerst wordt, bv. bij de Inwoners, de hoofdplaats genoemd en daarna de buitengewesten. De term 'bij-registers' komt daar niet voor.

Vervolgens zie ik dat bij de Aangiften van Geboorten van bv. Batavia een buitengewest (Zuid- en Oosterkwartier der Ommelanden van Batavia [Meester Cornelis]) expliciet genoemd wordt.

Maar het voorbeeld van Semarang is nog beter omdat daar zowel buitengewesten (Salatiga enz.) als 2 bij-afdelingen genoemd worden.

Ook bij de Overledenen komt dit laatste voor (Batavia).

Bij de Overledenen van Semarang eerst de opgave van Semarang zelf (ruim 5 blz.), dan de 3e (!) bij-afdeling (6,5 blz.) en vervolgens de 2e (<0,5 blz.)

Bij het laatste voorbeeld (Semarang) rijst natuurlijk de vraag waar de 1e bij-afdeling gebleven is. Ook waarom de 3e bij-afdeling langer is dan die van (veel grotere) hoofdplaats?

Het lijkt er dus op dat de term bij de naamlijsten (=bevolkingsregister) niet voorkomt en bij de typische burgerlijke stand-gegevens wel.

Samenvattend zou ik willen zeggen dat je misschien wel een punt hebt maar ook dat er waarschijnlijk nog wel een andere betekenis is.

In ieder geval houd ik mij aanbevolen voor verdere suggesties.

Gr.

Peter

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 years later...
  • Forumleden Groep
Peter Miebies

Op de site van het IGV (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

) wordt een publicatie van H.van Houten genoemd: "Bepalingen op het houden der Registers van den Burgerlijke Stand in Nederlandsch-Indië". Daarin op blz. 7 (PDF)/XII (origineel) uitleg van hetgeen in de bijregisters kan worden opgenomen. Verdere verduidelijking op blz. 155/276 suggereert dat het hier (o.a.) gaat over gemengde huwelijken die buiten de belangrijkste plaatsen worden gesloten door anderen dan de ambtenaar van de Burgerlijke Stand. 

De genoemde publicatie van Van Houten kan gedownload worden via de hierboven genoemde link.

Wellicht wat kort door de bocht, zouden vermeldingen in bijregisters kunnen duiden op betrokkenheid van niet-Nederlandse partners.

Blz. 7/XII:

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/monthly_2019_06/Screenshot_1.jpg.f4c1a14e1c7cc3b2b1f65bf27a6d4df5.jpg" />

Screenshot_2.jpg.f894ae440e5aa2e43444758b251cd4d3.jpg

 

Blz. 155/276

Screenshot_3.jpg.394fe2062107d1b086bd9c5d818ebae3.jpg

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...