Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Een bron met een verhaal, belastingen Zaandam 1902


RichardK

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Dag allen,

Bij speurwerk in het Gemeentearchief Zaanstad kwam ik een kohier personele belasting uit Zaandam tegen, met de intrigerende aanmerking "z.j.". Dat betekent "zonder jaartal" en het werkte bij mij als een rode lap op een stier.

Dat jaartal moest toch terug te vinden zijn. Dat was het inderdaad, en mijn relaas staat te lezen op mijn weblog:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wie zelf eens wil grasduinen in het boek hoeft zijn stoel niet uit, de foto's zijn geplaatst op de website Van Papier Naar Digitaal (VPND),

zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor dit soort puzzels moet je wel heel veel geduld hebben.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Maar verschrikkelijk leuk als je met dit zoekwerk leuke reacties krijgt, Richard!

Groetjes,

Lily

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@RichardK

Ik heb met stijgende belangstelling het verslag van jouw archiefonderzoek op je website (blog) gelezen. 

Het ontbreken van een jaaraanduiding in een archief bij een ingang op belastingen was de trigger.

Je kunt er zo een scenario van maken voor een promofilmpje met een titel in de geest van: "De krenten in de genealogische pap" of "De genealogische krenten in de archievenpap".

Nu moet ik direct toegeven, dat zo'n onderzoek natuurlijk ook door mensen met een andere hobby of professie uitgevoerd had kunnen worden.

Aan de andere kant mag je van geluk spreken dat men in het archief dit heeft nagelaten c.q. niet diepgaand genoeg heeft uitgevoerd.

Je had anders nooit zo'n mooi verhaal kunnen schrijven!

Chapeau!

PS. Waarschijnlijk heb je een terriër als huisdier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Leuk dat het je gelukt is en leuk om er over te lezen.

Dit soort puzzels maken de hobby leuk en ik kan me voorstellen dat je hier een heel lekker gevoel aan hebt overgehouden.

Op naar de volgende rode lap?

Groet

Frank

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Frank en Archie:

Het is inderdaad erg leuk als het lukt. Maar bedenk wel dat het ook vaak NIET lukt. En daar schrijf ik dan weer niet over...

Groeten van Richard

PS: 'terrier is my middle name'

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het geeft in ieder geval prima weer dat er meer zit in genealogie dan "alleen maar" families uitzoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...