Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Is dit èèn kind of niet?


Liesje

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Bij het zoeken naar gegevens over een Waterloo-soldaat kwam ik het volgende tegen:

Fredrik Faber, gehuwd met Elisabeth Meinhard wonen in Nijmegen. Krijgen een aantal kinderen, tien.

Maar dan. Ze krijgen in Nijmegen een dochter op 30-09-1830 genaamd Adriana Margaretha. Het overlijden van deze dochter kan ik niet vinden, ook in stambomen op internet is haar overlijden niet bekend.

Dan vind ik het overlijden van een dochter: overleden 26-08-1831, Jansje, èèn jaar oud, overleden te Grave, geboren te Nijmegen. En van haar kan ik weer de

geboortedatum niet vinden.

Nu weet ik zo zoetjesaan wel dat je nooit zomaar iets mag aannemen, maar heb het volgende bedacht: ik denk dat Adriana Margaretha en Jansje een en het

zelfde kind is. De aangifte van overlijden van Jansje in Grave wordt door buren gedaan, vader Fredrik ligt elders in schutterij, moeder is naar Grave getrokken, ze wonen nog steeds in Nijmegen. Volgende kind wordt ook in Grave geboren op 21-05-1832. Daarna gaan ze weer terug naar Nijmegen.

Zou het mogelijk zijn dat ze Adriana Margaretha Jansje genoemd hebben? En dat de buren haar onder die naam, die ze dan kennen, hebben aangegeven?

Want twee kinderen die geboren zijn in 1830 bijna op dezelfde datum lijkt mij onmogelijk.

Ben wel benieuwd hoe anderen hier over denken.

Liesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het lijkt er wel op dat het èèn kind is.

Als het baby'tje Adriaansje werd genoemd en de buren alleen Jaansje hadden gehoord en dat als Jansje hadden geïnterpreteerd, konden ze denken dat het Jansje heette. Maar een echt bewijs is heel moeilijk te vinden. Gewoon "onder voorbehoud" opnemen in de bestanden, lijkt me.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor mij is het vrijwel zeker. Een zeer gebruikelijk roepnaam voor Adriana of Adriaantje is: Jaantje en dat wil in deftiger families nog wel eens tot Jeanne worden. Dan is Jansje in de mond van de buurman absoluut acceptabel, zeker als je de hele geschiedenis eromheen ziet: wel geboorte/geen geboorte, geen overlijden/wel overlijden -- plus de jonge leeftijd... Ik zie echt geen probleem in die aanname.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank jullie allen voor het meedenken, ben er eigenlijk wel van overtuigd dat het een en hetzelfde kind is, voor alle zekerheid schrijf ik er wel bij dat dit dan "hoogstwaarschijnlijk" hetzelfde kind is.

Liesje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...