Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Microfiches scannen


Hypo

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Heeft er iemand ervaring met het scannen van microfiches met een negatief scanner (flatbedscanner).

Ik heb vandaag in het archief een eerste poging gedaan. Sommige scans zijn duidelijk en sommige wat wazig. Ik probeer te scannen op en resolutie van 3600.

Heeft iemand ervaring met het scannen van microfiches?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Hypo,

Let er bij negatieven en fiches op, dat de emulsie aan de achterzijde zit. Dat is dus het scherpste gedeelte.

Afhankelijk van de scanner in dergelijke gevallen de fiche in spiegelbeeld scannen. Dan is deze op z'n scherpst. Hoe hoger de resolutie, des te beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Genver,

Bedankt voor deze tip.

Volgende keer proberen om de achterzijde te scannen en dan spiegelen in een fotoprogramma.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wat ik me afvraag: heeft het archief geen handleiding gemaakt voor het scanproces? Of is het een puur persoonlijke actie, met andere woorden dat je zelf een scanner meeneemt?

Welk type scanner is het? Sommige hebben een geoptimaliseerd middendeel, maar dat gaat meestal niet verder dan 6 x 9 negatieven. Microfiches zijn doorgaans groter.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Richard, ik wil de fiches scanner met een eigen scanner. De micro fiches zijn niet overal te printen of ze vragen een flink bedrag voor een print. Dan mag je van geluk spreken als je een slechte print niet hoeft te betalen.

Het gaat om een eigen meegebrachte Canons flatbedscanner met de mogelijkheid van negatieven scannen. De fiche leg ik gewoon op de glasplaat. Via de leesapparaat zoek ik vooraf uit welke fiche nodig is.

Eventueel kan ik 3 rijen op een fiche tegelijk scannen (duurt wel even).

Vandaag geprobeerd in een lokaal archief. De micro fiches waren van een goede kwaliteit en ook de scans zijn goed leesbaar.

Vooralsnog ben ik geen negatieve reacties tegengekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...