Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Albert Zijlstra in Sydney, Australië


Gast Andries Koornstra

Recommended Posts

Gast Andries Koornstra

Hallo allemaal.

Als vader Jacob Zijlstra, weduwe Neeltje Koornstra, op 22 november 1946 in Almelo overlijdt, komt er een overlijdensadvertentie van de familie in de Leeuwarder Courant te staan. Hierdoor weet ik dat hun zoon Albert Zijlstra, geboren Drachten 22 januari 1892, getrouwd is met een A. van Dijk, en op dat moment zij in Sydney woonachtig zijn. Verder kan ik niets vinden, ook niet van vóór de emigratie, hier in Nederland.

Kan iemand mij op weg helpen?

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Albert heet toch Zijlstra? Anders gaan we naar de verkeerde persoon zoeken.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als je had verteld dat zijn initialen A. J. waren (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

) dan had ik veel sneller kunnen vertellen dat er een A J (Albert Jan?) Zylstra "Consul.General for the Netherlands" was ca 1945/1948

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

foto van het echtpaar:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

cheers, Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Albert Jan Zylstra son of JJ Zylstra b Friesland NL

X

Ada van Dijk

Ik stuur je ook nog een who's who artikel met meer info

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5"> Knap gevonden.

Ik vond wel dit maar weet niet zeker of het familie zou kunnen zijn,

Prof Albert A. Zijlstra, fysicus / astronoom, universiteit Sydney en Manchester, oa link 

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zijn portret:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zijn contactgegevens:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik denk dat die J staat voor het patroniem Jacobs.

Volgens dezelfde methode kan de A bij de hoogleraar sterrenkunde staan voor Alberts.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Hallo beiden,

héél hartelijk dank. Sorry voor dat weglaten van de tweede initiaal, die voor Jan blijkt te staan. En die tweede naam heeft hij zelf verzonnen, want hij staat gewoon als Albert in de geboorteakte, genoemd naar zijn grootvader van moeders zijde, en die heette ook gewoon Albert.

Het noemen van Ada van Dijk in die who's who entry maakt het 100% zeker dat het de juiste Albert (Jan) is.

Zou die geleerde van Ludmilla een kleinzoon kunnen zijn? Het is wel zeker dat hij in het hier en nu zit. Zijn studiecarrière loopt via RU Groningen. Het zal wel iemand van andere komaf zijn. Hoewel, Albert Jan kan natuurlijk met echtgenote Ada van Dijk naar Nederland terug zijn gegaan ...

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Ik probeer natuurlijk uit te vinden waar en wanneer het huwelijk van Albert Jan Zijlstra en Ada van Dijk was.

Ik vind hem in Rotterdam als student genoemd, binnenkomend van Vlagtwedde op 15 september 1923, vertrek naar Amsterdam 27 juli 1926. In Amsterdam staat opgetekend (denk ik te lezen) dat hij precies een jaar later, dus op 27 juli 1927 naar Eng. Indië vertrekt. Dat moet dan India zijn?

Hij moet dan nog vrijgezel zijn.

groet, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Misschien is dit nog wat:

Marriages Kwartaal Sep 1926 te (district) Marylebone

Zylstra Albert J X Hamel Magdalena A H

Marriages Kwartaal Sep 1940 te (district) Pancras

Zijlstra (Hamel) Magdalena A H X Goodman Robert F

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Dat zouden hij en zijn tweede vrouw inderdaad wel eens kunnen zijn.

Bij het CBG zijn er twee biografische verwijzingen:

Albert Jan Zijlstra 1892 -

Bron: Gedenkboek korps officieren van de technische dienst der Koninklijke Marine. 1 januari 1824 - 1 januari 1977

en

Albert Jan Zijlstra 1892 -

Bron: Wie is dat? Naamlijst van bekende personen op elk gebied in het Koninkrijk der Nederlanden met biografische aantekeningen, opgave hunner voornaamste werken, adressen, enz. enz.

Deel/Blz.: 581

Het laatste lijkt het meest waardevol, maar blijkt al in 1948 te zijn verschenen, dus zal niet veel "nieuws" opleveren.

groet, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Sorry, ik had niet goed naar de trouwjaren gekeken, Sylvia, maar hij lijkt in 1926 niet te kunnen trouwen, want hij is op 27 juli 1927 nog vrijgezel te Amsterdam.

groetjes, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben er nog niet van overtuigd dat het niet dezelfde persoon is:

The Times (London, England), Thursday, Aug 19, 1926 - Marriages

ZIJLSTRA : HAMEL. - On the 17th Aug at Holy Trinity Church. A.J. Zijlstra of Amsterdam, late of Royal Dutch Navy to Dr. Magda Hamel, daughter of Mrs Hamel and the late Dr. Gustav Hamel

PS en op 30 aug 1927 vertrekt een IR A J Zijlstra met echtgenoot van Amsterdam naar Ned Indie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Zou die geleerde van Ludmilla een kleinzoon kunnen zijn? Het is wel zeker dat hij in het hier en nu zit. Zijn studiecarrière loopt via RU Groningen. Het zal wel iemand van andere komaf zijn. Hoewel, Albert Jan kan natuurlijk met echtgenote Ada van Dijk naar Nederland terug zijn gegaan ...

In mijn laatstgenoemde link stonden zijn contactgegevens, hier staat ook een telefoonnummer, hij weet het antwoord

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Engels Indië was Bengalen, het land dat we nu kennen als Bangla Desh.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

@Richard: bedankt, weer wat geleerd. Ik maak me sterk dat hij via deze weg in het verzet terecht is gekomen.

@Sylvia: heel mooi. Dat maakt duidelijk dat de wetenschappelijke naamgenoot van de universiteit van Manchester geen kleinzoon is (er is alleen dochter Theodora, die waarschijnlijk stiefdochter is en hem oom noemde?) Bovendien kan ik hem nu op de persoonskaartenlijst zetten (had ik trouwens al veel eerder kunnen doen).

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Sorry maar diegene die in 1968 is overleden was niet de juiste. Hij was veel ouder dan "jouw" Albert. De zoektocht naar hun tijd na Australie (ca 1948) gaat dus nog door. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nog iets:

Ik weet nog niet zeker of in who's who staat dat Theodora een dochter is van Ada, of juist andersom ... Ada dochter van Theodora.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Kreun,

deze dus:

Bruidegom:Albertus ZijlstraGeboorteplaats:Zuidhorn

Beroep:hoofdredacteurVader bruidegom:Jakob ZijlstraMoeder bruidegom:Willemina Visser

Bruid:Antje van DijkGeboorteplaats:GroningenVader bruid:Hielke van Dijk

te Groningen 31 mei 1906.

En inderdaad, er staat Theodora van Dijk, en niet Zijlstra, dat geeft te denken.

groet, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

toch weer wat nieuws:

Hun huwelijk in 1939

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

In 1952 zijn ze nog in Australie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Dan zou je aan deze geboorte gaan denken:

Kind:Ada Theodora van DijkGeslacht:Vrouw

Geboorteplaats:Goes

Geboortedatum:dinsdag 30 juli 1912Vader:Johannes Augustinus Theodorus van DijkLeeftijd:28 jaar

Beroep:LandmeterMoeder:Marianna Elisabeth Geertruida SmuldersBeroep:zonderGebeurtenis:Geboorte

Datum:dinsdag 30 juli 1912

Plaats:Goes

Gehuwd in het chique Wassenaar, op of vlak voor 18 augustus 1939 dus.

groet, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

De beoogde schoonvader, Johannes Augustinus Theodorus van Dijk, overlijdt op 28 december 1938 in Wassenaar, hoewel woonachtig in Breda.

En er is een advertentie van het huwelijk op 15 augustus 1939. Het beginnen al een beetje bekenden van me te worden. Het was ook heel leuk voor Margo geweest, dit vraagstuk.

groet, Andries.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja,

Embe, zoals Margo zich noemde, is alweer bijna een jaar dood. Wat gaat de tijd snel.

Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

In de who’s who was nog vermeld dat Albert in “Malaya†was geweest.

Hier de benoeming van zijn (vermoedelijke) eerste vrouw (ie Dr Magda) tot “Lady Medical Officer†in Johore Bahru.

Van 1932:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Tot 1934:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Er zijn meer artikelen, maar die hebben vnl met tennissen te maken :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Het is natuurlijk heel wel mogelijk dat er een eerder huwelijk is, hij was bij het huwelijk met Ada van Dijk al ruimschoots boven de veertig. Maleisië is wel in zijn hoek, hij vertrekt in 1927 per slot van rekening naar Bengalen.

Ik zal de aanvraag voor de persoonskaart maar laten staan, hoewel ik denk dat ze in Australië zijn gebleven. En misschien nog eens proberen het huwelijk in Wassenaar op te vragen.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Gast Andries Koornstra

Hallo allen, en Sylvia in het bijzonder.

Deze kwestie is een tijdje blijven liggen, zonder dat ik het gevoel had dat hij helemaal opgelost was. Dat eerste huwelijk was zo waarschijnlijk. Het bleef knagen bij mij. Klaarblijkelijk heb ik vandaag mijn jaarlijkse scherpe dag (kijk bijvoorbeeld maar eens boven op page 1 om te zien hoe dikwijls dit niet het geval is!)

Het is een familie die wel eens een advertentie plaatst als er wat te melden valt. Zo vinden we er één van het huwelijk van 1926. En het adres van Ir. A.J. Zijlstra is dan het definitieve bewijs: zo staat het ook op zijn gezinskaart van het stadsarchief! Opgelost dus!

groetjes, Andries.

Log alstublieft in om de attachment te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

O ye, of little faith  ... Ik dacht dat je nu wel wist dat je mijn "hunches" kunt vertrouwen ....

Het enige dat volgens mij nog mist, is de tijd na 1952 ...

Sylvia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Daar heb je helemaal gelijk in! Was dat tweeluik over de zeden en (eet)gewoonten van de Aussies het begin van het einde van hun verblijf aldaar? Albert is dan zestig jaar, Ada een jaar of twintig jonger.

En Dr. Magda Hamel, in 1926 dochter van Mrs. Hamel en "the late Dr. Gustav Hamel", is ook nog wel een onbekende. De namen doen wat Duits aan, of is dat verbeelding.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...