Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Grafstenen fotograferen


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Ooit ontdekte ik het grafstenenproject op internet en maak er dankbaar gebruik van. Toen in mijn familie met enige regelmaat kerkhofbezoek noodzakelijk was ontdekte ik dat er veel oude en bijna vervallen graven waren. Ik heb toen via email de pastoor toestemming gevraagd de grafstenen op dat kerkhof te fotograferen, maar die kreeg ik niet. Vanwege de privacy van de nabestaanden.

Nu, een paar begrafenissen later, blijkt een groot deel van de graven geruimd te zijn en is er een pilaar geplaatst met de namen van de overledenen wiens graf geruimd is. Erg jammer!

Vorige week bezocht ik het graf van mijn vader en zag bij de ingang van het terrein een mededelingenbord dat mij niet eerder was opgevallen. Hierop was een oproep geplaatst aan nabestaanden van een aantal begraven personen om zich voor februari 2014 te melden om de grafrechten te voldoen, anders worden die graven geruimd.

Ik roep iedereen op, als je op een begraafplaats komt en ziet dat er graven geruimd gaan worden, om je smartfoon of fotocamera te pakken en een leesbare foto van de grafsteen te maken. Thuis kun je die dan aan zo'n grafstenenproject mailen. De gegevens op de steen gaan dan in ieder geval niet verloren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Frank,

Jammer dat je die toestemming niet kreeg.

In Nederland zijn alle begraafplaatsen (met uitz. van sommige Joodse) vrij toegankelijk.

En fotograferen mag ook want overledenen hebben geen recht meer op privacy.

Maar als de overledene bijv. een moordenaar is, kan dit beter niet in de publiciteit

komen daar de nabestaanden daar leed van kunnen ondervinden.

www.graftombe.nl ben ik vrijwilliger voor.

www.online-begraafplaatsen.nl is ook zo'n site.

Dit zijn wel de 2 grootste in Ned.

Op 175 begraafplaatsen/kerkhoven ben ik voor Graftombe aan het fotograferen geweest.

Maar één keer zei een beheerder dat hij mij wel weg wou schoppen, maar dat hij

daar het recht niet toe had.

Groeten,

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dank voor je reactie, Cor. Ik weet niet in welke regio je actief bent, maar mocht je in Hooglanderveen (bij Amersfoort) komen, daar is het betreffende RK kerkhof. Ik heb daar overigens nooit een pastoor of beheerder gezien. Behalve dan bij een begrafenis.

Ik ben zelf helaas niet meer in staat iets dergelijks te doen zonder daar fysiek een flinke prijs voor te betalen, dus moet ik het aan anderen overlaten.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo Frank,

Mijn regio is Friesland.

Amersfoort is een heeeeel eind weg !!!

Jammer voor jou dat je gezondheidsklachten hebt, zodat je dergelijke

dingen aan anderen moet overlaten.

Mede daarvoor zijn de 2 bovenstaande URL's.

Groeten,

Cor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...