Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Huwelijksinschrijving Hendrik de Groot x Elsje Charlotta Reese


fjbakker

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Frans,

Tussendoor probeer ik nog wat zoektochtjes uit en wil nog even het volgende aan je kwijt.  De familie De Groot behoorde volgens je onderschrift tot o.a kermisreizigers. Dat betekent natuurlijk dat ze veel rondtrokken. Mijn gedachte daarbij is dan dat het huwelijk zeer goed mogelijk elders heeft plaats gevonden, mede door het feit dat er een aantal jaren tussen de geboorte van de 2 bekende  kinderen zit. Waarschijnlijk heb je zelf ook al die gedachten gang gehad. Zelf ben ik daar in de zoek naar mijn eigen verwanten ook tegen aangelopen. Ik meende lange tijd dat een van hen maar een x aantal kindere hjad, allen vroeg overleden, doch bleken er 2 eerder geboren te zijn. Die heb ik destijds niet kunnen traceren omdat ik de woonplaats niet wist... toeval hielp me daaraan... ik wens je hetzelfde toeval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ik geef je dit nog maar even...  een Joh.Wilhelm Reese... je weet maar nooit...

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Dag Robert,

Het kermistijdperk begon bij de familie De Groot rond 1850. Ik denk dat, onafhankelijk van het begrip kermis, het huwelijk elders is gesloten. Dat wordt dan ook zoeken naar een naald in de spreekwoordelijke hooiberg. Maar wie weet....

Hartelijke groet,

Frans Bakker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Vanuit een zeer zonnig Toscane het volgende:

In de boeken van de Huiszittenhuizen, de huizen van waaruit de bedeling aan 'huiszittende armen' in Amsterdam plaatsvond, staat Elsje Charlotta Reese vermeld als zijnde ongehuwd. Hendrik de Groot is overleden in 1800. Als beiden gehuwd waren geweest zou in de registratie van de Huiszittenhuizen zijn opgenomen dat zij zijn weduwe was. Er is, tot nu toe, ook geen huwelijk of ondertrouw van beiden in Amsterdam of elders gevonden. De beide kinderen zijn wèl Evangelisch Luthers gedoopt. Ik heb me er min of meer bij neergelegd dat ik alle 'educated guesses' kan vergeten. Wie weet doe ik of iemand anders de 'gouden' vondst. Iedereen hartelijk dank voor de hulp.

Met vriendelijke groet,

Frans Bakker

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

toch nog even het volgende, als ik bij www zoek kom ik een paar keer een Hendrik de Groot tegen. Een viel me echt een beetje op, dat speelde rond 1790:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

ik kom hier een beetje op, omdat er nogal wat jaren tussen de gevonden kinderen zit.

wie weet is het iets en beter voor niets getypt dan niet getypt 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_cool.gif" alt="8}">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 months later...
  • Forumleden Groep

Pieter de Groot/de Groote/Groote is een oudovergrootvader van mij. Mijnvader heeft ongeveer 30 jaar geleden het een en ander uitgezocht. Nu ben ik het online aan het controleren en verder aan het uitbreiden. Voornamelijk via www.wiewaswie.nl

Pieter de Groot is 3keer getrouwd geweest. Na zijn 3e huwelijk wordt de achternaam geschreven als Groote. Mijn lijn gaat verder via Andries Groote (zijn 12e kind).

Hieronder staan de gegevens van mijn vader. Hopelijk helpt dit jullie weer een beetje verder.

Met vriendelijke groet,

Ron Groote, te bereiken via mijn profiel

Ps. ik ben ook te vinden bij MyHeritage

1 Pieter de Groote geboren 1739 te Mengeringhausen Kr. Waldeck    / godsdienst: Gereformeerd

2 Coenraad Johan de Groote, geboren 1746 te Amsterdam

1 Pieter de Groote

  - geboren 1739 in Mengeringhausen Kr. Waldeck / godsdienst: Gereformeerd

a. Pieter trouwde, 26 jaar oud, op zaterdag 5 oktober 1765 met Magteltie van Warbey (of van Werbij)

b. Pieter trouwde, 40 jaar oud, op vrijdag 27 augustus 1779 met Clara Elisabeth Rabe

c. Pieter trouwde, 49 jaar oud, op vrijdag 4 april 1788 met Anna Margaretha Kampman, geboren in Amsterdam / godsdienst: Ev. Luthers

Kinderen van Pieter de Groote met Magteltie van Warbey (of van Werbij)

1.1 Johan Petrus de Groote

1.2 Hendrik Ahrend de Groote

1.3 Frederika de Groote

1.4 Gerretje de Groote

1.5 Dirk de Groote

1.6 Fredrik de Groote

Kinderen van Pieter de Groote met Clara Elisabeth Rabe

1.7 Johannes Lourens de Groote

1.8 Pieter de Groote

1.9 Anna Catharina de Groote

1.10 Clara Elisabeth de Groote

Kinderen van Pieter de Groote met Anna Margaretha Kampman

1.11 Anna Margaretha Groote, geboren op woensdag 26 oktober 1791

1.12 Andries Groote, geboren op dinsdag 6 januari 1795 in Amsterdam / godsdienst: Ev. Luthers

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...