Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Een kijkje in de commerciële keuken


RichardK

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Commerciële partijen die zich bezighouden met genealogie zijn niet altijd even scheutig met informatie. Daar komt verandering in, op het moment dat ze informatie moeten verstrekken aan de overheid. Die info is openbaar, namelijk. Maar dat wil nog niet zeggen dat iedereen die info meteen kan begrijpen.

Waarom schrijf ik dit? Via een tweet van Rob van Drie, plaatsvervangend directeur van het CBG, kwam ik er achter dat Ancestry.com een zogeheten S-4 verklaring heeft ingeleverd bij de Securities & Exchange Commission (SEC). Dat is een bureau van de Amerikaanse regering, dat kijkt of alles wel netjes gebeurt binnen bedrijven die een beursnotering hebben.

Zo'n S-4 is een ingewikkeld document en zonder deskundige hulp kom je er bijna niet uit. De tweet van Rob van Drie biedt daar echter uitkomst, door meteen te wijzen op het Hack Genealogy blog. Dat is te vinden op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zelfs dit document is nog ingewikkeld, dus ik probeer om er wat belangrijke zaken uit te pikken en in het Nederlands op te schrijven. Hoofdzaak is, dat het document laat zien hoe Ancestry.com in elkaar steekt en hoe de firma de wereld ziet.

Aantal abonnees: 2,1 miljoen. Zelfs 2,7 miljoen als je alle dochterfirma's (bijvoorbeeld Mundia en Fold3) meerekent.

Aantal records: 11 miljard

Aantal geüploade documenten (van de abonnees) 163 miljoen.

Aantal tips, ingestuurd door abonnees: 1,3 miljard, alleen al in 2012

Schulden: Ancestry.com staat 968,3 miljoen dollar rood (stand 31 maart 2013)

Concurrentie:  FamilySearch en iedere andere organisatie die genealogische informatie beschikbaar stelt, denk aan het project Van Papier Naar Digitaal (

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

) of de diverse archieven die scans op internet zetten.

Ze zijn bang voor: openbare debatten over privacy en het gebrek daaraan

Ze zijn ook bang voor: negatieve berichten op blogs en fora

Dat was het zo'n beetje.

Groeten van Richard

« Aangepast door sadminF op 2 aug 2013 19:31  » jaar gewijzigd van 2023 naar 2013

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Schulden: Ancestry.com staat 968,3 miljoen dollar rood (stand 31 maart 2023)

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_whatdoyemean.gif" alt="uh_9"> Ze kunnen wel ver in de toekomst kijken hoe rood ze staan 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste RichardK,

Het stuk in de link is taai en bijna geen doorkomen aan.

Mijn complimenten dat u de essentie voor de doorsnee genealoog eruit weet te halen.

De 'concurrentie' van andere sites en initiatieven is alleen maar een pluspunt voor ons genealogen, lijkt me.

De hoge schuld verbaast me, men zou bijna zeggen dat het een tikfoutje is.

Komt het omdat het nog niet zo lang geleden is overgenomen, of ligt er iets ernstiger onder de oppervlakte?

Pluspunt is wel dat ze meer en meer online zetten, en de SVF leden kunnen van ons ancestry abonnement gebruik maken.

Benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Erg interessant! Ik heb daar ooit een abonnement gehad omdat ik wat Amerikaanse familieleden bleek te hebben. Inmiddels is die recente en doodlopende tak helemaal uitgezocht dus heb ik het abonne,ent weer opgezegd. Ook mijn genealogische gegevens die ik daar had geparkeerd heb ik weer gewist. Het is immers zo dat zij geld vragen aan anderen om mijn gegevens te kunnen zien. Ik zet ze dan nog liever in een openbaar forum.

Dat de leden van het SVF gebruik kunnen maken van het abonnement op Ancestry.com is nieuw voor me en geeft misschien mogelijkheden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...