Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Uitproberen Mijn-Genea


Gabor

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo,

voor iedereen die Mijn-Genea eens wil uitproberen heb ik een demo-account aangemaakt. Ga naar www.mijn-genea.nl en log in met de volgende gegevens:

gebruikersnaam: test@mijn-genea.nl

wachtwoord: test2013

Veel plezier!

Groet,

Gábor

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Gabor,

Wat een goed idee!

Met een genealogische groet,

SadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@Gabor,

Waarom mis ik het tussenvoegsel in de ontsluitingsvelden c.q. zoekvelden?

Niet op Nederland gericht?

Poging om verder kennis te nemen van Mijn-Genea is om deze reden direct gestaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er is inderdaad geen apart veld voor tussenvoegsel, dit hoort gewoon bij de achternaam. Dit hoeft geen bezwaar te zijn toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bij het sorteren gaat het dan mis, lijkt me. Een naam als de Wit wordt, als 'de' apart staat, keurig onder de W gesorteerd. Staat er 'de Wit' of 'De Wit' dan komt de naam onder de D te staan. Voor veel mensen is dat onwenselijk.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@richard, daar heb je gelijk in, al zou je dit ook technisch kunnen oplossen als je weet wat de standaard tussenvoegsels zijn en die dan voor het sorteren weg te filteren.

Maar is dat ook het bezwaar van Archie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ummm...

Geen idee, ik ben niet helderziend. Maar als wordt gezegd dat een genealogisch programma niet op de Nederlandse situatie is afgestemd, dan is het verkeerd sorteren op achternamen met voorvoegsels vaak de boosdoener.

En er is niet zoiets als een standaard voorvoegsel. Er kunnen een heleboel van die dingen voorkomen. Bijvoorbeeld 'van', 'van de', 'van der', 'la', 'de la', 'in het', 'op 't' en ga zo maar door.

In België wordt het voorvoegsel vaak aan de achternaam vastgeplakt, denk aan 'Vandenbossche'.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

@ Allen,

Ongetwijfeld heeft een ieder wel eens last van ruis bij het opvragen / ontvangen van informatie.

En wat doe je dan? Juist iets toevoegen om het zoekbegrip nader te specificeren, met het doel de ruis te verkleinen.

Dat betekent dat je in ieder geval de mogelijkheid bij achternamen moet hebben om al dan niet een tussenvoegsel te gebruiken.

Omdat je ook met oude gegevens moet kunnen werken, zullen we de verplichte schrijfwijze maar achterwege laten.

Hoezo wegfilteren van standaard tussenvoegsels. Hebben die dan geen waarde?

Zijn er dan geen sorteerREGELS? Zoek maar eens op: ABC-regels: handleiding voor het alfabetisch rangschikken.

In GEDCOM bestaat het veld SPFX. Dat is bedoeld voor het tussenvoegsel!

Bron: GEDCOM Standard  Release 5.5

Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Zoals RichardK terecht opmerkte, is het de bedoeling dat je op ACHTERNAAM sorteert.

Voor de volgorde van de resterende naamgegevens: zie meergenoemde ABC-regels.

Kijk ook hier:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en dan bij Achternamen, In Nederland ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik merk vaak dat er geen aandacht wordt besteed aan voorvoegsels van familienamen. Vaak door mensen die dat zelf niet hebben. Je ziet ook veel programma's werken met een voorvoegsel dat na een komma achter de rest staat. Ikzelf heet Frank van Andel, maar je wilt niet weten hoe vaak ik meneer Andel wordt genoemd. In mijn eigen telefoon (iPhone... Amerikaans dus) vink ik mijn familie bij de V.... Ik weiger mijn naam te schrijven als "Frank Andel, van".

Ik heb het opgegeven om het te corrigeren als ik dat hoor, maar gek is het wel in een land waar veel mensen een voorvoegsel.

@Archie, in dat zelfde stukje op Wikipedia staat onderaan "Er is een tendens om de letter-voor-letter-ordening steeds meer voorrang te laten geven, mede omdat computerprogramma's daarop sorteren." Dit zal betekenen dat in Nederland de Vlaamse regel zal gaan gelden, in plaats van het voorvoegsel na een komma achteraan om maar de juiste sortering te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
........ Ik weiger mijn naam te schrijven als "Frank Andel, van"........

Ik zelf schrijf het als volgt: [jou naam als voorbeeld Frank] Andel, Frank van

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik zelf schrijf het als volgt: [jou naam als voorbeeld Frank] Andel, Frank van

Ik zou me daardoor niet aangesproken voelen. Brieven die zo bij mij worden bezorgd gaan retour afzender met de opmerking "naam onbekend"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Om terug te keren naar het onderwerp, ik heb geen probleem met het (voor sortering) wegfilteren van voorvoegsels. Reunion doet dat ook. Er is een lijst met voorvoegsels die, mits gevolgd door een spatie, worden genegeerd bij de sortering. Maar een apart veld is beter...het kan immers volgens GEDCOM.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ha Frank, nieuwe avatar?

Leuk om nu een gezicht bij die naam (met of zonder voorvoegsel...) te hebben.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Op 21 July 2013 om 08:40 zei Petra:

Ha Frank, nieuwe avatar?

Leuk om nu een gezicht bij die naam (met of zonder voorvoegsel...) te hebben.

Petra.

Ja, het is zo anoniem hier. :-)

<- dit ben ik dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Ik ben benieuwd naar de testers die gebruik hebben gemaakt van het aanbod van Gabor, aan het begin van dit topic.

Wie heeft geprobeerd wat namen in te voeren, documenten bij te voegen, tabbladen te maken, vormgeving naar eigen voorkeur in te stellen, etc.

Ik ben een tevreden gebruiker, wel ingevoerd via een gedcom uit Aldfaer.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...