Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

VeleHanden en het ezeltje


RichardK

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Dag allen,

Geen idee of dit bericht in de juiste groep staat, maar ik vind het toch te zwaar voor de Lounge, vandaar.

Waar gaat het om? Als ik naar VeleHanden kijk, moet ik denken aan het zielige ezeltje in een ver land, dat werkt in de steengroeve. De baas van de uitgraving stapelt de ene staan na de andere op de rug van het arme beestje, tot het dreigt te bezwijken. En wat doet een ezel op zo'n moment? Die gaat bokken, en doet geen stap meer voor- of achteruit.

Dat zelfde gebeurt zo'n beetje bij VeleHanden. De vrijwilligers krijgen steeds meer projecten voorgeschoteld en ik zie dat de zaak stokt. De indexering van Leiden staat al tijden op 94 procent en de officiersboekjes van het Legermuseum komen absoluut niet uit de startblokken.

Vraag: wat vinden wij daar van? Is het projectteam te wild bezig? Of loopt het allemaal niet zo'n vaart?

Mijn idee is: wacht met het aanbieden van een nieuw project tot een van de lopende projecten klaar is, net zoals bij een vol parkeerterrein waar pas een auto op mag als een ander is weggereden...

Ik lees het graag.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er is al veel geschreven op SVF over het project Velehanden

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Op zich is het een mooi systeem, als ik maar zeker weet dat mijn werk als invoerder niet later alsnog onder een commerciele vlag wordt aangeboden, open data.

Het percentage dat stokt, kan ook liggen aan nieuwe scans. Het wil dus niet zeggen dat er niets nieuws wordt ingevoerd maar de aanvoer van nieuwe scans zorgt ervoor dat het gemiddelde niet stijgt.

Met meerdere projecten kun je als invoerder zelf een keuze maken waar je hart of je kennis ligt; Archief Eemland schijnt als een speer te gaan...

Het motto blijft nog steeds "vele handen maken het werk licht", als iedereen een handje meehelpt, heeft straks iedereen er een voordeel bij als de beeldjes geindexeerd zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Dag,

ik denk met Ludmilla dat een rijk gevarieerd aanbod aan projekten goed is. Kan de enthousiaste helper kiezen. Zelf werk ik aan mee aan de Friese bevolkingsregisters. Die van Deventer en Amsterdam kan ik dan niet "doen" - maar het belang van bevolkingsregisters als bron voor genealogisch onderzoek is groot, en op zeker moment zal ik voor mijn eigen zoekprojectjes die van Amsterdam en zelfs die van Deventer willen raadplegen. Ik voel me niet zwaar beladen, als ik tijd en zin heb ga ik weer (even) aan de slag. En ik zie dan wel (deo volente) wanneer het schip de haven binnenvaart.

Wat ook mij inderdaad wat zorgen baart: het voeren van een prijskaartje voor het raadplegen van werk dat door vrijwilligers is gedaan. Dat gebeurt al: wie een militieregister wil onderzoeken moet daar een bedragje voor betalen. Ook het Amsterdams stadsarchief vraagt geld als je verder dan de index gaat met het raadplegen. Ik vertrouw erop dat daar ook al eens discussies over zijn gevoerd. Ik betaal altijd maar braaf, ik ben bang dat ik onvoldoende principiëel ben ...

groet, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik ben het met de eerdere schrijvers eens dat het een goed idee is om keus te hebben als invoerder. Ik was ooit begonnen met de militieregisters van Friesland, want dat was toen het enige project. Erg leuk, want ik kwam plaatsnamen tegen waar ik nog nooit van gehoord had. Ik heb nog geen voorouders gevonden in die hoek.

Diverse archieven hebben de laatste tijd aangegeven een berg scans online te gaan zetten. Dat houdt waarschijnlijk ook in dat het aanbod van projecten op VeleHanden ook groeit, maar ook dat de bestaande projecten groeien, zoals Ludmilla al schreef.

Het feit dat er hier over geschreven wordt heeft mij overigens wel weer even een uurtje an het werk gezet. Bet wel weer leuk. Maar nu wel in Amsterdam, waar ik misschien nog familie tegen kom.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

hallo ik was nog niet op de hoogte van die site en ben gelijk wezen kijken heb me aangemeld en zou net als jullie ook zo af en toe mijn steentje bij willen dragen maar ik snap er niks van ik weet dat je dingen moet overnemen maar neem nou bv die militair gebeuren er staan in de scans ook cijfers tussen haakjes moet je die dan ook overnemen en zo ja waar moet je dat dan neer zetten

ik vind het een goed projekt en ja we lopen idd het risico dat we er later voor moeten betalen aan de ene kant heel vervelend maar aan de andere kant denk ik doordat we voor deze zaken moeten betalen het uit eindelijk wel mogelijk word dat er nog meer online kan komen ik zou het alleen erg leuk en fijn vinden als er ook gegevens van rotterdam ingevoerd konden worden want daar kom tot nu toe de meeste van mijn familie van daan dus wie weet doet rotterdam er ook eens aan mee

gr ingetje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als je op een invulpagina bent kun je op de hulpknop klikken. Dan komt er onder in beeld wat je moet invullen in het veld waar je cursor staat.

Ik werk zelf mee aan een ander project, dus exact kan ik het je niet zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

dank je frank zal straks eens gaan kijken op mijn gemakie eerst ff andere dingen doen vanmiddag heb ik alle tijd en dan ga ik ff vogelen hahahah

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

@Richard, zo dacht ik ook ooit. Waarom nou zo'n haast hebben!  Maak eerst af wat je begonnen bent.

Eerlijk gezegd ben ik geen inklopper meer van vele handen, maar volg het nog wel. En mijn mening is toch wel ietsjes aangepast.

Ieder inklopper heeft zo zijn/haar eigen interesses, vaak een beetje uit gerechtvaardigd eigenbelang, men zoekt toch projecten die men zelf denkt te kunnen gebruiken. Niets mis mee dus. Daarom kan het wel eens een goede manier zijn zoveel mogelijk meteen aan te bieden.

Dat iets even stil ligt is dan ook niet zo'n punt, er komt vanzelf wel,weer schot in.

IMHO 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_pleister.gif" alt="plei(">

P.S. Doe nog wel aan inkloppen, maar dan bij de FS

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ikzelf help GenVer een beetje met indexeren, heb op m'n iPad de app van Ancestry om daar ook wat te doen en met VeleHanden ben ik dus net weer begonnen. Verandering van spijs doet eten, zeggen ze wel.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Daarnaast hebben jullie gemerkt dat ik ook nog voor m'n eigen bestand bezig ben. Dat laatste is eigenlijk de brandstof voor het eerste. Ik vind het enorm leuk om weer dingen te kunnen vinden, nadat het jaren eigenlijk stil heeft gelegen. Iets terug doen voor iedereen die altijd bereid is om te helpen vind ik eigenlijk niet eens iets om over na te denken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Wel, ik ben blij met eentje, ook al ben ik ook erg actief geweest voor geneaknowhow, alleen de bronnen vooral DTB waren voor mij veel minder interessant. Ik werk daarbij aan verschillende genealogische projecten en help anderen op weg met hun eerste stappen op onderzoekers gebied.

Moet ook nog tijd overhouden voor andere zaken, iets wat er regelmatig bij inschiet... 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_tour.gif" alt="Tour_9">

Sorry voor het off topic gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

een vraagje ik heb me zoals ik hier boven al gezegt heb aan gemeld op vele handen en wil scans van de offieciersboekjes in gaan vullen nu stuit ik op een prbleem ik heb pagina 81 voor me ik denk tenminste dat het een pagina is en er staat het volgende

O.v.G. 1 kl. Gentis. Dr. J.H.  (25) 4. 27 Mrt. 1872.

ik heb gekeken bij help maar kom er toch niet uit waar moet ik die O.vG. en Dr en die 4 neer zetten wie kan me helpen

als ik er aan begin wil ik het ook goed doen zodat een ander het niet hoef over te doen

alvast bedankt voor de moeite

gr ingetje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

O.v.G. 1 kl. Gentis. Dr. J.H.  (25) 4. 27 Mrt. 1872.

Ik verwacht dat aan het begin van een boekje een afkortinglijst staat. Naar mijn idee staat er Doctor J.H. Gentis, officier van gezondheid eerste klasse. De cijfers erachter kan ik niet helpen thuisbrengen.

met vriendelijke groet, Bart

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Waar die 25 op slaat weet ik niet, maar ik vermoed dat hij gepromoveerd is naar de 4e klasse in 1872.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Voor vragen over het invoeren op velehanden.nl moet je echt even kijken op hun site

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

En

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Je hebt veel rust nodig, geduld, je moet heel precies zijn, het kost best wel wat tijd.

Het is erg nobel als je wilt helpen, maar soms moet je kunnen zeggen, sorry, het is niet mijn ding en maar lekker gebruik maken van de door anderen gemaakte indexen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ingetje, krijg je dan geen duidelijke instructies en begeleiding??

Dan heb ik niet veel hoop op een goed eindresultaat...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Er staat een handleiding op de website van VeleHanden. Die is best ingewikkeld en het kost misschien een aantal keren goed doorlezen voordat alles duidelijk is.

Bovendien hebben de invoerders een forum tot hun beschikking waar ze dit soort vragen veel beter kunnen stellen. Er lezen mensen mee van het Legermuseum en zij weten als geen ander wat er staat en hoe dat ingevoerd moet worden.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
ingetje van niedek

dank je voor jullie antwoorden laat die boekjes ook maar aan andere over heb het meerdere keren door gelezen maar kom daar niet uit ben dus met amsterdam begonnen echter heb ik nu 2 scans in gevoerd die ik niet kan opslaan dus heb maar een opmerking door gegeven

ik duik nu me bed in ben moe hahahahah

morge weer een dag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • Forumleden Groep

Het ezeltje heeft er weer een lading bij gekregen. Vele Handen is namelijk uitgebreid met een project voor het Regionaal Archief Nijmegen.

Op hun site staat het zo: In dit project vraagt het Regionaal Archief Nijmegen (RAN) uw hulp bij het indexeren van de bevolkingsregisters van de stad Nijmegen en de omringende dorpen Hees, Neerbosch en Hatert voor de periode 1850-1890. (...) Deelnemers aan het project wordt gevraagd om de naam, geboortedatum, geboorteplaats en (indien bekend) beroep op de Bevolkingsregisters in te voeren.

Overigens blijkt de angst van Ludmilla bewaarheid te worden (zie berichtje aan het begin van dit onderwerp), want op:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

wordt kennelijk zonder ook maar met de ogen te knipperen beweerd dat Ancestry.com met behulp van de gegevens van het RAL zijn dienstverlening kan verbeteren... Ancestry.com is een commerciële partij, die op die manier dus aan de haal gaat met een index die is gemaakt door vrijwilligers op VeleHanden.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...