Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Wiedemeijer, Purmer .... in regio Waterland


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Staat er toch boven??

31 maart en 15 april

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Reacties 89
  • Created
  • Laatste reactie

Top Posters In This Topic

  • Framegote

    55

  • Petra

    13

  • Robert Leukfeldt

    13

  • Ludmilla

    4

  • Forumleden Groep

Staat daar niet

"D. 31 maart te Overleek geb. en d

april is in de kerk gedoopt"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

15 staat er toch

Mmmmm nu je het zegt

Maar elders staat allen in de kerk en niet het woordje is...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

15 staat er toch

Mmmmm nu je het zegt

Maar elders staat allen in de kerk en niet het woordje is...

Inderdaad. Maar er staat bij datums ook eerst het dagnummer en dan de maand. Hier staat het in 1 zin op 2 manieren. Daarom vond ik dat verwarrend. Maar een pagina eerder staat ergens het woordje "is" en dat is duidelijk anders geschreven. Het zal dus wel "april 15" zijn. Bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het doel, volgens het begin van dit draadje, was het vinden van Jacob Wiedemeijer en zijn vrouw Geesje Bart. Ik heb hun inschrijving als lidmaat van de Lutherse Kerk in Monnickendam gevonden.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Daar staat dat ze uit Ostvriesland komen.

Op diezelfde pagina trouwens ook de inschrijving van Jan Purmer en Trijntje Engels uit Overleek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mooi, Frank!  Maar je hebt wel pech. Als ze daar nu even een plaatsnaam hadden ingevuld... maar ik zei het al eens: Oostfriesland is best groot, dan heb je nog wat te zoeken. Het is bovendien een Meijer-naam en daar waren er nogal wat van. Er is trouwens ooit eens een verzameling van aangelegd, alle ***meijers, ik weet niet meer hoe & wat.

Over Jan Purmer en Trijntje Engels: niet zozeer "uit" Overleek maar "in" Overleek. Bij hen is het geen herkomst maar de buurtschap c.q. het gehucht waar ze wonen.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, ik ben dus verder aan t zoeken en vond de site GenBaswaar je kunt zoeken op naam ... Hoewel het lijkt ingevoerd door een Nederlander, geeft het misschien wel weer een aanknopingspunt.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Wittmund zou het dus moeten zijn voor Geesje Bart en Hannover voor Jacob Wiedemeijer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

[Een beetje] achtergrondinformatie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

)&gba_lcnaam=&operator=eq&taal=

Enne, ik heb niet het idee dat Witmund en Hannover in Oostfriesland liggen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Wittmund

Gemeente

Wittmund is een gemeente in de Duitse deelstaat Nedersaksen, gelegen in het Landkreis Wittmund. De stad telt 20.659 inwoners. Een naburige stad is Friedeburg. Wittmund ligt tussen Aurich en Jever in het historische gebied van Oost-Friesland.

Bevolking: 21.031 (31 dec. 2008)

Oppervlakte: 210 km²

Weer: 14 °C, wind NW met 6 km/h, 77% luchtvochtigheid

Lokale tijd: donderdag 08:35

Hannover inderdaad niet, maar schijnbaar zijn ze vanuit "oostvriesland" naar Monnickendam gegaan. Misschien zelfs samen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mooi zo... aanknopingspunten dus. "De" locatie voor Oostfriese archieven is Aurich (Staatsarchiv) maar in de afzonderlijke plaatsen ligt vaak ook wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik hoop dat daar wat digitaal te vinden is. Ik ga zoeken naar Aurich.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Het email adres van de persoon met de gedbas stambomen staat er ook, mailen voor info is een optie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het email adres van de persoon met de gedbas stambomen staat er ook, mailen voor info is een optie?

Is inmiddels gebeurd. Ook heb ik op de faceboeksite van oostfriesland genealogie een oproep voor informatie gezet. in mijn beste

du...engels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Vreemd....als ik op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

zoek op bart, kom ik geesje niet tegen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Vreemd....als ik op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

zoek op bart, kom ik geesje niet tegen.

Als je daar de plaatsnaam wittmund invult staat ze bovenaan de lijst

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik kreeg via die facebook site waar ik het over had de tip om op deze site te zoeken:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik heb Jacob Wiedemeijer ingevuld en best wat hits gevonden. Nu is het zaak het kaf van het koren te scheiden en alleen die gegevens te noteren die de moeite van het checken waard zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Het is toch jammer dat het Lutherse boek van Monnickendam niet optimaal geïndexeerd is. Ik zoek me rot naar de begraafgegevens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou ... als ik het goed heb is dit de inschrijving van het overlijden van Jacob Wiedemeijer. Was de gaarder inmiddels al aan het wennen aan de Fransen?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

En hier het overlijden van Geesje Bart, al heet ze nu Geesje Bartens .... Het pas in ieder geval.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Er staat bij dat ze huisvrouw is van Jacob Quidemeijer. Dat spreek je (op z'n frans) uit als Wiedemeijer. Het zou zo maar kunnen kloppen. Ik neem het in ieder geval op, met die aantekening er bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Mooie vondsten.

Ik kom op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

geen Bart tegen. Volgens mij zou die naam daar toch tussen moeten staan als ze daar geboren is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, het overlijden van Geesje Bartens klopt inderdaad, want in het begraafboek staat ze netjes als huisvrouw van Jacob Wiedemeijer.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Mooie vondsten.

Ik kom op

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

geen Bart tegen. Volgens mij zou die naam daar toch tussen moeten staan als ze daar geboren is.

Ja, dat zou je denken. Misschien kwam ze net als Jacob ook uit Hannover. Ik weet het (nog) niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

ik vond dit:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Helaas heb ik bij geneanet geen account (en wil dat ook niet) en kan haar dus geen email sturen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ghe ben in de tuin aan het werk en in de pauzes ff hier lezen. Johannsen, die naam staat wel in dat register, verwijst weer naar jansen en daar staat een Geske tussen. Helaas staat de inhoud van dat boek weer niet online.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja, dat had ik ook gevonden. Inmiddels heb ik ook contact met genealogie-forum.de op facebook. Ik weet niet wie daar aan zit, maar die denkt (en zoekt) ook mee. Misschien zitten ze daar dichter bij het vuur en kunnen ze er wel bij.

Zou leuk zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik vond weer wat ... de inschrijving van Jan Bart bij de Lutherse kerk in Monnickendam. Er staat echter NOG een Bart onder, maar ik kan niet goed begrijpen wie daar nou staat. Aaltje Purmer kan het niet zijn, want die is dan nog niet zijn vrouw. Er lijkt wel Seat te staan ....

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Links, 4e datum van onder....

1743 2 april Jacob Wiedemijer en zijn vrouw, uit oost-vrieslandt, x1745 .... 13 april.

Blijkbaar zijn ze 2 april 1743 vanuit Oost Friesland naar Monnickendam gekomen en hebben zich bij de kerk gemeld. Waar zou die andere datum, achteraan op de regel, op slaan?

Het feit dat hier "en zijn vrouw" staat betekent volgens mij dat ze dus NIET in Monnickendam getrouwd zijn, maar in Oost Friesland al.

Dit zou dan weer betekenen dat we niet in 2 plaatsen (Wittmund en Hannover), maar in 1 plaats moeten zoeken. Of heb ik het mis?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik heb het helemaal "opgeblazen", maar kan er nog steeds niets van maken. Goeie genade, wat onhandig.

Petra.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

zoon van ? Bart

Zou kunnen, maar dat staat er niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden

×
×
  • Nieuwe aanmaken...