Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

De familie Lewis - Billeau in Zutphen


Framegote

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Op 27 april 1701 trouwen in de Waalse kerk te Zutphen David Lewis met .... (is niet ingevuld). Uit ander speurwerk vond ik de huwelijksafkondiging van 25 maart 1701 in Amsterdam. Daar wordt de huwelijksafkondiging gedaan voor "David Louisz van Frankendael" en "Marie Billeau van Rochel".

Op 12 december 1706 laat David een zoon dopen met de naam Daniel Joseph. Dat is het eerste en laatste wat ik van dit jongetje gevonden heb.

Op 15 februari 1711 laat David een zoon dopen met de naam Jean. Dit is mijn voorvader, dus over hem heb ik wel veel gegevens.

Ik zou graag meer gegevens hebben over David Lewis en zijn vrouw Marie Billeau, maar ook van hun oudste zoon Daniel Joseph. Ze zullen ongetwijfeld alle drie inmiddels overleden zijn, maar de datum en plaats zou ik graag vinden.

Wie kan me verder helpen?

Voor het Duitse deel van de zoekvraag over de persoon David Lewis lees:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

« Aangepast door sadminF op 22 jun 2013 19:28  »

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Ik keek net bij WWW  en zocht op Davis Lewis. Ik kom daar dan een David Jean Lewis tegen. Ik vermeld deze vondst even omdat  er de onderstaande opmerking staat (viel me op omdat het Waals is)

Opmerking:

    De man was Monsieur en Predikant van de Waalse Kerk in Namen. Ondertrouw op genoemde datum gesloten door Monsieur le Sueur (Predikant) geassisteerd door Messieurs Buerstede (Ouderling) en van der Sande (Diaken). Na de 3 proclamaties in onze kerk hebben wij attestatie gestuurd naar Namen. Door authorisatie van de Eerbiedwaardige Magistraat van onze Stad, gedateerd 1772-08-01 mochten de 2e en 3e aankondigingen tegelijk plaats vinden op 1772-08-02. Het huwelijk werd gesloten door Monsieur Clarion (Predikant te Delft), geassisteerd door Mr.Buurstede (Ouderling) en Mr.van der Sande (Diaken).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

David Jean, of David Johannes zoals hij ook wel genoemd is, is de oudste zoon van Jean Lewis en Margerite Mackaij. Hij is geboren in 4 augustus 1772 in Breda met Ernestine Benjamine Clarion.

Het is dus de kleinzoon van David Lewis en Marie Billeau.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

van Rochel, zou dat  "La Rochelle, Charente-Maritime, Poitou-Charentes, France" kunnen zijn? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ja, dat idee hadden wij ook. Ik ben daar online wezen zoeken en vond een Marie Billaud die op 8 mei 1669 in Perigny (bij La Rochelle) gedoopt is, dus qua leeftijd zou dat net kunnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Als je in de Waalse fiches kijkt (te zien bij de Mormonen), dan blijkt dat de naam van de echtgenote ook vermeld staat als Dibeau.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Misschien biedt dat een extra aanknopingspunt?

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hmm, dit had ikzelf nog niet gevonden. Bedankt. Ik ben bang dat het niet echt helpt, want bij overlijden of begraven staat bij een getrouwde vrouw meestal de naam van haar echtgenoot en die heb ik ook nog nergens gezien. Geen Lewis en geen Louis.

Het feit dat er Louis staat, terwijl hij met Lewis tekent geeft m.i. aan dat het KLONK als Louis en dat David dus misschien wel Engels sprak, of met een Engels accent.

Helaas is Lewis aan deandere kant van de Noordzee een vrij algemene naam.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

de Marie die ik vond is/was gehuwd met ene Metras, dus dat is niet de goede. We zoeken nog even verder. En uh...  ik weet niet wat handiger is nu...om de duitse vraag ook maar hier te beantwoorden? Is volgens mij eventueel sneller.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

de Marie die ik vond is/was gehuwd met ene Metras, dus dat is niet de goede. We zoeken nog even verder. En uh...  ik weet niet wat handiger is nu...om de duitse vraag ook maar hier te beantwoorden? Is volgens mij eventueel sneller.

Ik weet niet of de moderator dat leuk vind. Ik heb overigens geen Metras gezien.

Ik vond wel een David Lewis, die in 1758 vanuit Den Haag naar Harderwijk kwam en daar lidmaat werd. Als dat "mijn" David is, is hij op z'n oude dag wel flink aan de tippel. Hij zou dan 87 jaar zijn!

Ik kan geen lidmatenoek van de Waalse kerk in den haag online vinden, dus daar zou ik voor naar een archief moeten, vrees ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

voor de goede orde, je hebt deze?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

links onder, 1752

en dit zal de David zijn die uit Den Haag kwam?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

rechts onder

en dan een David Jean Lewis:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

links, midden

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

voor de goede orde, je hebt deze?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

links onder, 1752

En rechts boven...zijn vrouw.

Ja, deze had ik.

Ik wil jullie trouwens nog eens bedanken voor het meezoeken. Eerder was ik met een verre neef uit Texas aan het zoeken, maar dit gaat toch wel een paar tandjes sneller. Chapeau!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Frank, sorry..ik had ondertussen nog wat links toegevoegd

overigens...de David uit Den Haag...staat daar nu bij dat hij is overleden in  1779??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

mmmm ok...  ik heb

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

maar die zul je wel hebben... ik wacht even met verder plaatsen, tot je een reactie op de andere links hebt gegeven..anders schrijven we langs elkaar heem... bijna beddetijd ook.

nb op de volgende blz een zoon Samuel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Frank, sorry..ik had ondertussen nog wat links toegevoegd

overigens...de David uit Den Haag...staat daar nu bij dat hij is overleden in  1779??

Oeps... Ik had die 1e communies nog niet ... Bedankt. De broer van David Jean, Alexandre, staat op dezelfde scan!

Hun opa David ... Daar staat inderdaad bij dat hij is overleden in 1779. Dat zou hem 109 jaar maken. Ik vermoed (en Peter Leguyt, op wiens site ik die vond, ook) dat dit gaat over zijn schoondochter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

zie..we schrijven langselkaar...ik stop dr dus even mee

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

ken je denk ik

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

zie..we schrijven langselkaar...ik stop dr dus even mee

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

ken je denk ik

Klopt. Als het goed is komt er nog een Samuel op 6-11-1758. Hij maakt de 8 kinderen compleet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Maar ... Morgen verder, Robert. Ik ben van plan moren ook naar het Utrechts Archief te gaan voor onderzoek naar mijn betovergrootvader, die een van de eerste spoorwachters was.

Lijkt me leuk om daar wat over te vinden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

jah...  ik heb dr nog wat meer in gegooid..in dat eerdere bericht... morgen weer een dag en succes

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap_clap.gif" alt="B-5">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, mijn bericht van net blijkt niet te zijn verstuurd. Jammer.

In t kort nog eens.

Ik heb de scans waar je een link van plaatste inderdaad al.

Het is toch triest dat van zo'n gezin van 8 kinderen zowat niemand ouder wordt dan 10 jaar. Meteen na het overlijden van moeder, trouwt pa met een ander en krijgt al snel weer kinderen.

Het moet de kinderen uit het tweede gezin toch ook wel wat hebben gedaan dat zij hun half broers en zussen zien overlijden. Vandaar dat het eerste kind uit het tweede huwelijk late chirurgijn wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Nou, lekker zitten struinen in de fiches van het Utrechts archief en zowaar nog wat leuks kunnen vinden ook.

Straks even toevoegen aan mn bestand en dan weer over naar de familie Lewis in Zutphen en de familie Pauws in Waterland.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

uh...hoe kom ik in jouw vraag bij de naam Mackay... of ik leer erover heen, maar staat mij toch iets van bij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

uh...hoe kom ik in jouw vraag bij de naam Mackay... of ik leer erover heen, maar staat mij toch iets van bij

De eerste vrouw van Jean Lewis heette Margerite Mackaij. Gezien de Engels uitziende nam kan het ook wel Margret MacKay zijn. Er waren immers aan het einde van de gouden eeuw flink wat Schotten (en andere Britten) in Nederland en zeker in de omgeving van Zutphen.

Hoe meer ik daarover nadenk, hoe meer ik het gevoel heb dat Frankenthal niet de plek is waar David geboren is, maar hooguit een tijdje heeft gewoont. Ik denk dat er een redelijke kans is dat hij Engels is, of van Engelse afkomst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

in den haag kom ik in de waalse boeken een aantal Mackay's tegen..vandaar even mijn vraag. (zal nog even terugkijken in welke....want het kunnen ook de engelse zijn)

Gewoon een gedachten gang, ik weet... de Lewis die van Den Haag naar Harderwijk ging in 1958 was oud...maar kan het niet zijn dat hij wel de juiste persoon is..vroeger wed men immers ook wel oud...en dat hij daar met zijn zoon en vrouw heen gegaan is... daar ben ik dus op dit moment even aan het zoeken..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

in den haag kom ik in de waalse boeken een aantal Mackay's tegen..vandaar even mijn vraag. (zal nog even terugkijken in welke....want het kunnen ook de engelse zijn)

Gewoon een gedachten gang, ik weet... de Lewis die van Den Haag naar Harderwijk ging in 1958 was oud...maar kan het niet zijn dat hij wel de juiste persoon is..vroeger wed men immers ook wel oud...en dat hij daar met zijn zoon en vrouw heen gegaan is... daar ben ik dus op dit moment even aan het zoeken..

Je bent geweldig. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

Ik heb ook zitten zoeken, maar kon geen vertrek van David Lewis vinden.

De naam MacKaij (ook in andere schrijfwijzen) is bekend in Nederland. Er was destijds een generaal Aeneas MacKaij (geloof ik) die nogal hoge ogen gooide. Als ik het goed heb is hij nog in de Nederlandse adel verheven en wonen zijn nazaten nog in de regio Harderwijk.

Ook daaraan heb ik helaas nog geen verbinding gevonden.

Nu stort ik in. Morgen verder. 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_sleepy.gif" alt=":sleepy:">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Goeie morgen.

Ik heb een reactie van dhr Leguyt gehad over de gegevens over David en Jean Lewis. Het blijkt dat hij zijn gegevens heeft overgenomen van dhr Smit, die ooit een boekje over die familie heeft uitgegeven, maar daarin staan - weet ik nu - een aantal onwaarheden en aannames, zodat dat werkje niet als bron gebruikt kan worden. Hooguit als hint.

Er staat bijvoorbeeld in dat Jean Lewis in 1736 naar Geneve verhuist. In februari 1737 gaat hij van Zutphen naar Amsterdam .... Nu zijn verhuizingen redelijk snel geregeld, maar in de eerste helft van de 18e eeuw lijkt me een verhuizing naar Geneve redelijk wat tijd te kosten. Als je dan binnen het jaar weer terug gaat EN opnieuw verhuist van Zutphen naar Amsterdam kom je volgens mij tijd te kort.

Over Jean Lewis staat er ook in dat hij trouwde in 1733 en dat zijn eerste dochter werd geboren in 1734 in Ieper, België, waar ze 6 weken later weer overleed.

Ik heb ooit de doop en het overlijden van het meisje gezien, maar kan het nu nergens meer vinden. Ik heb haar dus ook niet opgenomen in mijn bestand, maar er alleen een aantekening van gemaakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

ken je deze site?

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

daar staat iets over een Carel (charles) Lewis die chirugijn werd

Toegevoegd:

Staat nog veel meer over de familie Lewis, interessant om te lezen hoor. Denk dat je hem eigenlijk al wel kent.

ah...je wordt daar ook genoemd, maar ook Frankendeal...dat zou een buitenverblijf zijn

loop ook nog tegen de volgende aan...iet dat ik er ook maar iets mee kan hoor...http://www.familytreedna.com/public/lewissurnamednaproject/default.aspx?section=ysnp

en dan ook nog dit:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Bedankt voor het meedenken, maar de site van de familie leguijt ken ik inderdaad al. Daar ging mijn vorige reactie over.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Er zijn een aantal heel uitgebreide sites over 1 of meerdere families Lewis in de U.K.  Echter tot op heden heb ik daarop nog geen David gevonden die eind 17e eeuw naar Nederland, of Duitsland ging.

Frankendael was inderdaad een buitenhuis bij Amsterdam. Tegenwoordig is het een Grand Café.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Ik heb destijds contact met ze gehad om te zien of bij de eerste bewoners een David Lewis was, maar dat was niet het geval. Zij wezen mij op Frankenthal in Duitsland, waar ook de eerste bewoner vandaan gekomen was en zijn huis naar vernoemd had.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

Whahaha wat een blunder van mezelf.... Ik las die website als leg uit.info...dus zo van ze leggen iets uit 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smiley_lollegs.gif" alt="B-14"> 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_Laugh_high.gif" alt="B-8"> zeldzaam dit... Heb ik ook soms met Bommelding...ik ben een fan van Olivier Bommel...en lees dat dan als een ding van bommel...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Geen probleem. Ik heb liever dat 10 mensen meedenken en op hetzelfde idee komen, dan dat er niemand meedenkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...