Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

de moed opgeven?


Robert Leukfeldt

Recommended Posts

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

In mijn onderzoek ben ik al enige tijd op een doodspoor. Wat betreft mijn rechtstreeks familielijn zit ik begin 1600 en moet ik nu zoeken in oude gegevens over het Nederland van die tijd. Tevens mis ik elk spoor van een aangetrouwd familie lid. Deels zijn gegevens verloren gegaan door branden e.a oorzaken. Ik probeer zo af en toe nog wat nieuwe online zoektochten en combinaties van namen... helemaal omdat ik niet zou weten waar ik data van voor 1600 zou moeten kunnen inzien als ik alleen maar weet dat "het oude vlamingen zijn". Wat doen jullie dan, bij de pakken neer zitten, de hoop opgeven en dat deel van je onderzoek maar als afgesloten zien of bewandelen jullie nog andere wegen. Zelf vind ik dat ik in een paar jaar tijd een heel eind ben gekomen, redelijk veel geleerd heb en verrassende dingen heb gevonden en gekregen. Daar zou ik tevreden mee  moeten zijn.... maar toch....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Soms zul je genoegen moeten nemen met hetgeen je hebt. Meer zit er soms gewoon niet in.

Ik had soms ook het idee op het einde te zitten maar dan komt er weer een verrassende vondst die je toch weer verder terug brengt in de tijd.

Wel moet je beseffen dat, hoe verder je terug gaat in de tijd hoe onnauwkeuriger de bronnen zijn. Dubbele of driedubbele controle is dan wel nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik pas meestal de negeer-truc toe. Dat wil zeggen: als je ergens vastloopt dat gewoon laten zitten en in een heel andere tak van de boom verder gaan werken. Die tak is al een tijdje niet meer in beeld geweest en mogelijk dat daar nieuwe bronnen voor beschikbaar zijn gekomen. De kans is groot dat je daar iets vindt, met het bijbehorende prettige gevoel. Niets is zo erg als in een doodlopend steegje te zitten en niet verder te komen.

En na een tijd (is geen exacte maat voor te geven) ga je weer terug naar de tak die zoveel problemen gaf, met mogelijk een andere kijk op het probleem. En wellicht een nieuwe vondst.

Ik geef geen garanties, maar het is het proberen waard.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Andries Koornstra

Om aan te sluiten bij Richards antwoord: Ik ga vaak netwerken, dat wil zeggen proberen de familie in de breedte uit te zoeken. Soms valt er dan opeens zo een oplossing uit de lucht voor de "hoofdkwestie".

Maar los daarvan is 1600 toch een mooi resultaat? Ik kan eigenlijk alleen voor Friesland spreken, maar verder terug komen is slechts een kwestie van geluk hebben: boeren met eigen land of stedelingen met andere vormen van welvaart.

In ieder geval succes, en schroom niet zo nu en dan een vraag te stellen.

groeten, Andries.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Ik kan me best inleven met Robert zelf heb ik ook een dood spoor in de rechtstreekse lijn van mijn voorvaderen, ik ben hiermee tot ± 1722 terug kunnen gaan met een huwelijk maar een geboorte datum, geboorte plaats, namen van ouders, broers of zusters kan ik niet vinden, maar van zijn vrouw, die hij in 1722 trouwde ben ik verder terug kunnen gaan tot twee generaties met een huwelijksdatum op 1643 en tot drie generaties met een naam en en geboorte jaar staat beschreven als "voor 1595".

De verste data liggen bij mij eind 1500 en halverwege 1600, en die gegevens zijn voor 90% door anderen verstrekt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Robert Leukfeldt

bedankt voor jullie reacties, k ben dus "gelukkig" niet alleen in dat soort zaken...  ach...dar heb je dan ook een Cafe voor om dit soort dingen eens te vragen en een opbeurend woord te krijgen 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_clap3zs6.gif" alt="Cxx*">

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...