Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Ik wil mezelf even voorstellen


Herman

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo,

Mijn naam is Herman van Boxtel, maar veel mensen kennen me als Herman van den Bossche, een alias die ik onder andere gebruik op facebook, ik woon in Rosmalen (gemeenten `s-Hertogenbosch, ik ben 66 en heb een vrouw, twee zoons en drie kleinkinderen, al verschillende keren kwam ik op dit forum terecht, in verband met onderzoek naar de slachtoffers van de schietpartij op de Dam in Amsterdam op 7 mei 1945, en sinds kort ook wegens de evacuatie van de mensen in Geldermalsen en omgeving in 1940, beide keren werd ik door Ludmilla op het spoor gezet.

Sinds 1983 ben ik met wisselende intensiteit bezig met mijn stamboom, eerst van mijn vaders kant (Kaatsheuvel), later ook van mijn moeders kant (`s-Hertogenbosch) maar om te voorkomen dat ik een wirwar van gegevens terecht kwam wilde ik alleen mijn stamreeksen heb uitgezocht, ik denk dat als je je stamboom gaat uitzoeken, en er langere tijd mee bezig bent er toch iets in je bloed moet zitten wat het geschiedenisvirus heet, en dat heb ik.

Mijn vader nam in mei 1940 (vanuit Den Dungen) de inventaris van de schoenmakerij van de overleden dorpsschoenmaker in Ammerzoden (Bommelerwaard) over en hij begon in een kippenhok zijn werkzaamheden, later leert hij zijn vrouw Anna van Dongen kennen en in 1942 trouwen ze.

Een jaar later wordt hun eerste kinds een zoon geboren maar inmiddels was verhuisd naar het zogenaamde "Pannehuis" in Well, gemeente Ammerzoden, maar rond augustus 1943 als mijn broer geboren moet worden, brand het "Pannehuis" gedeeltelijk af waardoor ze zonder huis zitten en komen ze later weer in Ammerzoden wonen, met alle vervelende dingen die bij de oorlog horen, kabbelt het leven eigenlijk zo ongeveer gewoon door en dat is te zien in augustus 1944 op een kleine serie foto's, tot eind 1944 blijft het redelijk goed gaan.

Maar rond die tijd hebben de geallieerden Brabant bevrijd en staan ze aan de Maas, de beschietingen over en weer zijn niet van de lucht en de bewoners van de Maasdorpen zien zich steeds meer genoodzaakt van de Maas weg te gaan naar het noorden van de dorpen om te trachten te ontkomen aan de hevige beschietingen, in Ammerzoden komen veel mensen in eerste instantie op het kasteel terecht maar ook daar kunnen ze niet blijven, en in januari en februari 1945, in een van de zwaarste winters van de oorlog, krijgen ze opdracht om te vertrekken naar het noorden, de Bommelerwaard uit en veel inwoners van het dorp net als mijn vader met zijn gezin komen in Bolsward terecht waar ze bij particulieren worden ondergebracht.

Anna was kennelijk zwanger van een tweeling, maar op 4 maart 1945 overlijd ze in het ziekenhuis van Sneek, en ook haar tweeling overlijd op de operatietafel.

De evacuatie van de Bommelerwaard heeft me altijd gefascineerd en in grote lijnen weet ik hoe die gegaan is, maar nog steeds weet ik erg weinig over mijn vader met zijn gezin, na de oorlog is mijn vader met mijn moeder getrouwd, maar de evacuatie uit Ammerzoden heeft me nooit los gelaten, alhoewel mijn vader er met mij nooit over gesproken heeft, dat is een van de reden dat ik me hier op het forum aanmeld, daarnaast is het gewoon leuk om te proberen zaken over het voetlicht te krijgen, ook voor anderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Welkom Herman, 800ste lid 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_bloemetje.gif" alt="B_9">,

Laat ik je nou kennen als Van den Bossche en me steeds afvragen wie Van Boxtel is

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_grin0.gif" alt="default_grin0.gif">

Hier lezen we een erg persoonlijk en triest verhaal, fijn dat je dit wilt delen.

Er komen behalve vragen op dit forum ook veel andere onderwerpen voorbij in de hoop dat genealogen, die toch ook onderzoekers van de geschiedenis zijn, er iets aan hebben. Veel plezier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gast Kèren

Dag Herman,

Welkom op dit kleine maar fijne forum.

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_welcome.gif" alt="^^5">

Je schrijft een indrukwekkend verhaal op, wat je vader's gezin heeft meegemaakt.

Meer en meer bronnen van die tijd worden openbaar en wie weet kan je daar nog nadere informatie vinden. Misschien heb je het allang gedaan, maar een oproep in een plaatselijk regionaal krantje [vaak gratis te plaatsen] over wie nog weet te vertellen over je vader, kan heel misschien nog wat naar boven halen. Zelfs jonge kinderen uit die tijd weten nog veel, door de diepe indruk die het gebeuren heft achtergelaten.

Groeten, Keren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 months later...
  • Forumleden Groep

Hallo Ludmilla,

Nog de beste wensen voor 2014, ewn over die namen nog even ik heb een gespleten persoonlijkheid zoals je ziet hahahaha.

En Keren, ik heb werkelijk alles wat ik maar kon verzinnen geprobeerd en nageplozen, ik kom veel namen uit Ammerzoden tegen alleen niet die van mijn vader en zijn gezin, wel heb ik van mensen die de zelfde tijd op de zelfde plaatsen hebben meegemaakt gesproken, daar ben ik wel iets meer te weten gekomen, maar niets persoonlijks, maar we geven nooit op.

Groet Herman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...