Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

Archiveren?


nadiau

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hoi allemaal,

Ik heb een (aantal) basisvragen voor iedereen..

Ik vroeg mij af of welke wijze  jullie documenten archiveren, welke soort informatie jullie archiveren/zoeken en welk programma gebruiken jullie?

Ik ben al enige tijd bezig, en vond eerder hier en daar een keer een documentje.. maar omdat ik vrij snel de grens over moest ben ik nooit actief begonnen.. Inmiddels is daar enorme verandering in gekomen! Ik heb het zó te pakken dat ik inmiddels al een heel eind ben gekomen (voor zo'n korte tijd) en wil eigenlijk alleen maar meer weten van een steeds uitbreidende familie..

Nu ben ik dus eigenlijk opzoek naar een goede manier van archiveren.. En uiteraard heb ik dit alwel gegoogled en heb ik ook mijn eigen manier gevonden, maar ik ben toch wel benieuwd naar jullie werkwijzes..

En wat voor soort informatie zoeken jullie ook uit, ik zie soms op blogs hele bijzondere dingen voorbij komen en dan denk ik.. dat is nog eens een goed idee, dus ook daar ben ik wel benieuwd naar 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_smile.png" alt=":)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/smile@2x.png 2x" width="20" height="20">

Groetjes, Nadia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Je zegt het zelf al: je hebt het stevig te pakken. En dat kan tot allerlei bijverschijnselen leiden..

Toen ik net begon kocht ik een stuk of 30 hangmappen, aangevuld met een aluminiumprofiel en wat hout, om zo een archiefkarretje te bouwen. Dat karretje kwam er en het was binnen de kortste keren te klein... Extra ordners gekocht, tijschriftendozen, nog een kastje met 3 laden en weer daarna een derde kast nu met 6 laden.

Ben ik er nu? Ik ben bang van niet. Ik fotografeer ook veel archiefstukken en het labelen van die foto's wordt een hobby op zich. Af en toe heb ik het idee dat ik "precies weet wat waar ligt", in de kast(en) of op de harde schijf. Om soms tot de ontdekking te komen dat een vondst in het archief als eerder door mij was gedaan. Een beetje chaotisch dus, maar ik beleef er wel heel veel lol aan.

Kies gewoon je eigen methode, en stuur die bij als je een handigere werkwijze tegenkomt, zou ik zeggen. Wel heel belangrijk: noteer echt van alles waar je het gevonden hebt, dat voorkomt 2e zoektochten.

Groeten van Richard

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Vraag informatie op van alle nog te krijgen genealogische programma's.

Bekijk daarvan het, qua velden, meest uitgebreide programma.

Lees de handleiding en zet in een lijst wat u allemaal KUNT opslaan.

Nu weet u ook wat u allemaal KUNT verzamelen.

Of dat verstandig is, is aan U.

Één ding nog: zorg wel voor een enorme opslagruimte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep
Maikel Galama

Een foto van mijn oude archief sluit ik via een link bij.............het bestaat uit ongeveer 1800 ordners, geplaatst op familienaam en daarbinnen op voornaam en daar weer binnen op geboortejaar. De persoon Jan de Jong komt bij mij zo vaak voor dat die inmiddels in één ordner is opgeslagen.

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

Het digitale archief ziet er iets anders uit 

Log alstublieft in om de image te kunnen zien.

/emoticons/default_wink.png" alt=";)" srcset="https://stamboomvragenforum.nl/uploads/emoticons/wink@2x.png 2x" width="20" height="20">

Bijna alle zaken (aktes, bidprentjes, grafsteenfoto's etc. etc.) sla ik tegenwoordig bijna allemaal op in Picasa en link het daarna vaak naar Google+

Groetjes, Maikel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Een foto van mijn oude archief sluit ik via een link bij.............

ik zit met open mond te kijken!! lijkt wel een bieb! dit heb ik nog nooit gezien zeg, en ik dacht dat ik met mijn 4 ordners veel had.............

ik bewaar het meeste op de pc, maar ik ben alleen met mijn eigen stamboom bezig, doe mijn vader een map, zijn vader, die vader enz. en in die mappen alle kinderen. ja, ik heb nog niet zoveel..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...