Spring naar bijdragen
Vervelende mededeling: SVF forum site gaat stoppen. ×

passagierslijsten - Antonie Houtman


Hans Visser

Recommended Posts

  • Forumleden Groep

Hallo,

Zou iemand op de passagierslijsten van Ancestry kunnen kijken naar de details van Antonie Houtman, afkomstig uit Rotterdam, aankomst in Amerika rond 1868 (+/-) 5 jaar?  Bij de search resultaten wordt er een A. Houtman getoond.

Alvast bedankt,

Hans Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Hans Visser,

U geeft het jaar van aankomst bij benadering, weet u ook wanneer uw Antonie Houtman werd geboren?

En als u een link naar de door u gevonden resultaten heeft, zou dat fijn zijn.

Met een genealogische groet,

sadminF

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hallo,

Het gaat mij specifiek om een vermelding van een A. Houtman, die te vinden is door in het search scherm

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

in te typen:

first name:  Antonie

last name:  Houtman

lived in:      Rotterdam

arrival year: 1868 +/- 5 jaar

Dit levert precies twee resultaten op. Ik ben alleen geinteresseerd in de link naar A. Houtman. Klikkend op deze link kom je in

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

en vanaf dat punt moet je ingelogd zijn om iets echts te zien.

Als iemand hier even naar voor mij zou kunnen kijken zou ik zeer dankbaar zijn.

Met vriendelijke groet,

Hans Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Beheerder

Beste Hans Visser,

Dit zijn de twee resultaten:

Naam A. Houtman  27 jaar oud, man //  laborer

geboren rond 1859

Amerikaanse nationaliteit (native, ie geboren aldaar)

Vertrokken uit Aspinwall, Panama - aangekomen in New York, met het schip Alps op 18 September 1886

Er is wel een Nederlandse A.Houtman 37 jaar oud

geboren rond 1886

Nederlandse nationaliteit

Was niet aan boord samen met nog een aantal, stonden als reserve voor bemanning.

Vertrokken uit Rotterdam - aangekomen in New York met het schip Nieuw Amsterdam op 4 augustus 1923

Mocht u een afbeelding willen van het originele manifest dan hoor ik het wel.

Met een genealogische groet,

sadminF 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Hartelijk dank voor het opzoeken. Dit bevestigt mijn vermoeden dat het niet de Antonie Houtman was waar ik naar op zoek was.

M.v.g.

Hans Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
  • Forumleden Groep

Beste Hans,

 

Ook ik ben op zoek naar verdwenen voorvader Antonie Houtman. Zojuist heb ik in een NRC van juni 1868 een bericht gevonden waaruit blijkt dat Antonie zijn vrouw reeds in oktober 1862 kwaadwillig heeft verlaten. Op 11 november van dat jaar heeft zij voor het laatst iets van hem vernomen. Als het familieverhaal dat hij naar Amerika is vertrokken, klopt, zal dat dus misschien al kort daarna geweest zijn. Maar ik denk ook dat hij dan zonder betalen aan boord moet zijn gegaan, tenzij hij als bemanningslid heeft meegekund. Geld voor de reis zal hij zeker niet gehad hebben!

In elk geval is het zinvol om bij het zoeken het jaartal waar vanaf terug te plaatsen naar 1862. Groeten

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste JaKo,

 

Dank voor je bericht. Ik heb het artikel uit de NRC van 23-6-1868 inmiddels ook gelezen. Interessant! Heb je ook de artikelen van 7-10-1868 & 5-1-1869 & 14-4-1869 & 11-5-1869 gezien? Ik heb meteen even verder terug gekeken in Ancestry, maar dat leverde geen nieuwe hits op. Op zich is Antonie zelf niet zo belangrijk voor mij. Ik stam niet van hem af. Maar zijn echtgenote Geertruida Maria Paulina Geurtz was de zuster van mijn bet-bet-overgrootvader Johannes Geurts. En het toeval wil, dat deze ook op een gegeven moment (ergens 1870-1875) is "verdwenen". Geen idee of de twee verdwijningen iets met elkaar te maken hebben, maar het is wel opvallend.

 

Met vriendelijke groet,

 

Hans Visser

bewerkt door Hans Visser
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Hans,

 

Een intrigerende geschiedenis dat jouw voorvader ook verdwenen is! Een verband zou er kunnen zijn, want Antonie en Johannes gingen in elk geval met elkaar om. Bij de geboorte van mijn overgrootmoeder wordt Johannis Geurtz vermeld als getuige bij de aangifte. Hij was toen kleermaker, 30 jaren, wonende Breestraat 10.527 (Stadsarchief R'dam BS GA 970, agd 01-04-1854).

Verder heb ik helaas geen gegevens over hem die jou verder zouden kunnen helpen. Ik weet alleen dat hij in 1865 nog betrokken was bij de creatie van een dochter, dus lijkt zijn verdwijning later te hebben plaatsgevonden dan die van Antonie. 

Groeten en succes met de verdere zoektocht, J

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste J,

 

Op de huwelijksakte van Johannes Henrikus Geurts (Den Helder, 16-11-1882) staat vermeld:

'En hebben de comparant en de hierna genoemde getuigen ons onder ede verklaard, dat de vader des comparants voor ongeveer tien jaren de gemeenschappelijke woning heeft verlaten en er sedert van zijn leven of dood niets is vernomen...'.

Dus Johannes Geurts is rond 1872 verdwenen, dus een stuk later dan Antonie Houtman. De laatste mij bekende handtekening van Johannes Geurts is van 29-03-1866 op de overlijdensakte van zijn jongste dochter Adriana Geurts. Zijn echtgenote Anna Geertruij Hulhoven overlijdt op 22-03-1876.

 

Was jou trouwens bekend dat de familie Geurts/Geurtz uit de omgeving van Krefeld kwam? Zie:

Log alstublieft in om de link te kunnen zien.

 

Met vriendelijke groet,

 

Hans Visser

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Forumleden Groep

Beste Hans,

 

Deze informatie helpt mij inderdaad een eind verder!  Leuk! Ik was nog niet verder gekomen dan tot een geboorte rond 1752 ergens in Dusseldorp / Opem in Keulsland...

 

Bedankt en groeten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meld je aan om ecommentaar te plaatsen

Je kunt commentaar achterlaten als je bent aangemeld



Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...